Annons

Målet för Klarnachefen är det eviga lärandet

En viktig målsättning för Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski är att försöka nå det eviga lärandet och skapa en företagsmiljö där folk får chansen att lära sig fort och mycket.

– Jag vill få ner det till att vi testar att göra på ett annat sätt än skolboken och ser var vi landar. Man ska bli utmanad, säger han.

Under strecket
Publicerad

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 3

”Vi är inte längre en start-up. Det var en rolig fas i sig, men nu är vi ett stort bolag med resurser”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 2 av 3

Klarna har kritiserats av bland annat Konsumentverket och senast Sveriges konsumenter för vilseledande marknadsföring.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 3 av 3

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 1
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd. Foto: Emma-Sofia Olsson
SvD Affärsbragd 2019 – läs om kandidaterna och rösta på din favoritsvd.se

Under åren på Handelshögskolan tog Sebastian Siemiatkowski ett sabbatsår för att resa jorden runt, tillsammans med Niklas Adalberth, som också var med och startade Klarna. En resa som kom att forma både honom som person och hans inställning till företagande.

– På 50 000 kronor tog vi oss runt jorden på 143 dagar. Vi fick ett annat förhållande till både tid och pengar, berättar han.

Under resan rörde de sig snabbt mellan många olika ställen.

Annons
Annons

”Vi är inte längre en start-up. Det var en rolig fas i sig, men nu är vi ett stort bolag med resurser”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 1

– När jag kom hem kände jag mig dubbelt så gammal. Min minnesbank var full av de starka minnena och den eviga förändringen i att upptäcka nya platser och träffa nya människor.

Jag ville hamna i ett sammanhang där jag kunde få vara med om att hela tiden utvecklas dynamiskt.

Det blev en stor kontrast till vardagens gilla lunk när de kom hem och dagarna flöt ihop, eftersom de var så lika varandra.

– Då förstod jag att jag ville hamna i ett sammanhang där jag kunde få vara med om att hela tiden utvecklas dynamiskt, säger Sebastian Siemiatkowski.

Samtidigt upplevde han en frihet i det där luffarlivet. Han var 22 och det var som om tiden slutade existera.

– I dag när jag springer till tunnelbanan blir jag tokig om jag behöver vänta tre minuter. Då kunde vi stå på fält i Iowa och vänta på att det skulle komma en lastbil och plocka upp oss. Det kunde ta tio minuter eller åtta timmar, det var bara att acceptera.

”Vi är inte längre en start-up. Det var en rolig fas i sig, men nu är vi ett stort bolag med resurser”, säger Sebastian Siemiatkowski.
”Vi är inte längre en start-up. Det var en rolig fas i sig, men nu är vi ett stort bolag med resurser”, säger Sebastian Siemiatkowski. Foto: Emma-Sofia Olsson

Det här byggde ett självförtroende och en känsla av att det löser sig, att man kan hitta sin egen väg.

– Det gjorde också att jag vågade göra lite mer tokiga grejer, som det för många faktiskt var att sätta sig i en skrubb och försöka starta den typ av bolag som vi ville satsa på, säger han.

Det fick också Sebastian Siemiatkowski att landa i att den grundläggande drivkraften måste vara nyfikenheten och lärande.

Annons
Annons

Klarna har kritiserats av bland annat Konsumentverket och senast Sveriges konsumenter för vilseledande marknadsföring.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 1

Du anar inte hur många gånger jag fick höra att folk aldrig kommer att köpa kläder på nätet. Det fick mig att känna att det här måste vi göra.

– Under de första två åren av våra liv lär vi oss mer än vi gör under resten av livet, något vi förlorar när vi växer upp och börjar få in de sociala aspekterna och rädslan att misslyckas, säger han.

När betaltjänsten Klarna grundades för 14 år sedan var det inte många som trodde på idén.

– Du anar inte hur många gånger jag fick höra att folk aldrig kommer att köpa kläder på nätet. Det fick mig att känna att det här måste vi göra, säger Sebastian Siemiatkowski.

Även om de ganska snart hittade en investerare så tampades de mot en enorm skepticism mot e-handel efter it-kraschen.

I dag har bolaget runt 2 500 anställda och tjänsten används av drygt 60 miljoner konsumenter och över 100 000 butiker i 14 länder.

– Vi är inte längre en start-up. Det var en rolig fas i sig, men nu är vi ett stort bolag med resurser och möjligheter att göra saker som påverkar miljoner människors liv, säger Sebastian Siemiatkowski.

SvD Affärsbragd 2019 – läs om kandidaterna och rösta på din favoritsvd.se
Klarna har kritiserats av bland annat Konsumentverket och senast Sveriges konsumenter för vilseledande marknadsföring.
Klarna har kritiserats av bland annat Konsumentverket och senast Sveriges konsumenter för vilseledande marknadsföring. Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
Annons

Klarna är i dag en av Europas ledande betalningsleverantörer, och nyligen licensierad bank. Förra året lanserade företaget Klarnakortet, ett kort som är kopplas till ett befintligt bankkonto, och bolaget går alltmer mot att erbjuda traditionella banktjänster.

Vi har precis som andra saker företag saker vi är missnöjda med och som vi vill förbättra.

Men allt är inte framgång. Klarna har kritiserats av bland annat Konsumentverket och senast Sveriges konsumenter för vilseledande marknadsföring och att kunderna lockas att välja kreditbetalningar framför att betala direkt.

– Vi har precis som andra saker företag saker vi är missnöjda med och som vi vill förbättra. När sådant uppstår måste vi titta närmare på varför, vilket vi också gjort och konstaterat att det kunde göras ännu tydligare, säger Sebastian Siemiatkowski, som ser positivt på framtiden och spår att en majoritet av svenskarna inom de närmaste tre-fyra åren inte längre kommer att ha samma typ av bank som de har nu.

– Vi har hamnat i en bransch som är trögrörlig och inte känd för att sätta kunden i centrum, och här finns en fantastisk potential. Vi använder den senaste tekniken för att skapa ett värde för kunden på ett sätt som inte gjorts tidigare i den här branschen.

SvD Affärsbragd 2019 – läs om kandidaterna och rösta på din favoritsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons