Annons

All den luft som omger ossMalmquists tidningsfynd blir drabbande roman

Tom Malmquist, född 1978 och bosatt i Stockholm, romandebuterade 2015 med den flerfaldigt prisbelönta ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv.” Han har tidigare även utgivit diktsamlingarna ”Sudden death” (2007) och ”Fadersmjölken” (2009).
Tom Malmquist, född 1978 och bosatt i Stockholm, romandebuterade 2015 med den flerfaldigt prisbelönta ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv.” Han har tidigare även utgivit diktsamlingarna ”Sudden death” (2007) och ”Fadersmjölken” (2009). Foto: Malin Hoelstad

Med sin nya roman har Tom Malmquist skrivit en existentiell bladvändare som till det yttre bär kriminalreportagets form, men som egentligen handlar om något helt annat – hans egna inre demonerna.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 2

Tom Malmquist

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

All den luft som omger oss

Författare
Tom Malmquist
Genre
Prosa
Förlag
Albert Bonniers förlag

281 s.

Tom Malmquist var hockeypoeten (”Sudden death”, 2007) som fick sitt stora genombrott för några år sedan, med sorgeskildringen ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv” (2015), en osentimental och hjärtskärande roman om hur hans sambo Karin hastigt gick bort i akut leukemi, kort efter att deras dotter Livia föddes.

I den nya boken – också den i konstant rörelse över gränsen mellan memoar och fiktion – är Karin ständigt med, i bakgrunden men som ett orubbligt grundvillkor. Tom Malmquist hade lovat henne att färdigställa den här boken innan deras barn föddes, men Karin dog. Hon finns här som en stark närvaro.
Sommaren 1991 hittas en man i trettioårsåldern mördad i en grotta i Huddinge. I ”All den luft som omges oss” kallas han för Mikael K. Tom Malmquist är tretton år vid tillfället och liksom alla andra i Huddinge påverkad av det som skett.

Många år senare, inför Karins födelsedagsfest, ska han påminnas om händelsen när han, i föräldrarnas vindsförråd, plockar fram en servis ur tidningspapper; en lokaltidning från 1991 där en notis om det fortfarande ouppklarade mordet är publicerad. Minnet väcker något i Tom: ”Jag funderar på att luska lite i det där”, säger han till Karin. Snart har luskandet slukat honom.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Malmquist är inte ensam om att som författare fascineras av sanna mordhistorier. Maggie Nelsons ”The Red Parts” (2007, 2015) handlar om mordet på hennes moster Jane 1969, hur fallet öppnas igen i mitten av 00-talet och hur Nelson och hennes mamma genomlever en ny rättegång, flera decennier senare. Nelsons förhoppning – och den infrias – är att ”The Red Parts” ska föra samman mordet, hennes barndom, rättegången och själva skrivandet till ett, låta dem dela det gemensamma utrymme som boken utgör. Men i förordet till nyutgåvan är hon noga med att skriva hur hon vill att boken ska undfly kategoriseringar som memoar eller ”true crime”.

Maggie Nelsons skarpa, sensibla skildring dyker tämligen omgående upp i tanken under läsningen av Tom Malmquists ”All den luft som omger oss”. Också här finns brottet som lockar och leder till besatthet, också här finns barndomsskildringar med komplicerade relationer till föräldrar, också här finns sorgen. Men framförallt är båda böckerna berättelser om döden. Och om att, närmast maniskt, stirra den i vitögat.

”All den luft som omger oss” har, liksom Maggie Nelsons ”The Red Parts”, kriminalreportagets inneboende spänningsmoment. Ingen av böckerna är något reportage, ingen av dem har dokumentärens anspråk, men de – och framförallt Malmquists bok – är bladvändare. Det är mordgåtans själva förutsättning, och med den kommer ett etiskt övervägande, hos Nelson tydligt redan på försättsbladet, när hon citerar Nietzsche som säger att det i varje önskan att veta också alltid finns en droppe grymhet.

Annons
Annons

Tom Malmquist

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Mordet i grottan är ett fascinerande stycke svensk kriminalhistoria, men jag får trots det inga impulser att gå till läggen själv.

Och visst finns det kornet av grymhet också i Malmquists febriga nyfikenhet, när han ringer upp gamla kommissarier och vittnen, när han klockar vägen från mordplatsen till Mikael K:s lägenhet och när han lägger sig i grottan, där Mikael låg, för att förstå mer. Ändå känns ”All den luft som omger oss” aldrig respektlös eller spekulativ. Jag tror det beror på att det är så uppenbart att allt i så hög grad handlar om författaren och hans process. Mordet i grottan är ett fascinerande stycke svensk kriminalhistoria, men jag får trots det inga impulser att gå till läggen själv. Mikael K är här främst Malmquists besatthet och därmed, i någon mening, också en romanfigur.

Tom Malmquist
Tom Malmquist Foto: Malin Hoelstad

Samma sak gäller för övrigt författaren själv. Han är med i boken på nästan samma premisser som Mikael K, förutom då att det är hans eget val. Men Tom Malmquist skönmålar inget. Inte den såriga relationen till pappan, inte sitt eget inställda självmordsförsök i tonåren, inte Karins död. Ja, hans berättarstil är enkel och osentimental, men den är också utpräglat (skön)litterär. Därför är ”All den luft som omger oss” lika mycket roman som memoar eller ”true crime”, en mycket drabbande roman om livet och döden. Om brutaliteten när döden rycker människor ifrån oss utan vårt medgivande, men också om de ljusa tillfällen då vi faktiskt kan välja livet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons