Annons

”For Forest – the unending attraction of nature”Man ser inte fotbollsplan för alla träd

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium från läktarplats.
Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium från läktarplats. Foto: Gerhard Maurer

Trädet är en metafor för livet självt, ett motiv som återkommer i många kulturers konst och mytologi. När skogar brinner ligger det i tiden att träd blir ett tema i konsten. På en idrottsarena i Österrike ställs trädet i fokus så drastiskt som aldrig någonsin förr.

Under strecket
Publicerad

”For Forest – the unending attraction of nature”

Genre
Utställning
Var
Wörtherseestadion, Klagenfurt, Österrike

TOM 27 oktober

Påve Franciskus har kallat biskopar från de nio länder som gränsar till det brinnande Amazonas till ett möte i Rom. Den första söndagen i oktober inleds miljökonferensen ”Amazonia: new paths for the church and an integral ecology” i Vatikanen till den högerpopulistiske brasilianske presidenten Jair Bolsonaros och hans hejdukars förtret.

Alldeles nyligen, dagarna innan Greta Thunberg talade inför FN, publicerades ett filmklipp med henne och den brittiske klimataktivisten och Guardiankolumnisten George Monbiot. ”Det finns en magisk maskin…”, säger de i klippet, ”…som suger ut koldioxid ur luften… och som bygger sig själv. Den kallas: träd.”

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.
Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike. Foto: Gerhard Maurer

Det var inte länge sedan tyske skogvaktaren Peter Wohllebens ”Trädens hemliga liv” (Norstedts 2016) låg på flera internationella bestsellerlistor. Och i Paris pågår på Fondation Cartier fram till den 10 november utställningen ”Nous les arbres” (bokstavligen: ”Vi, träden”). Bakom ligger en kombo av konstnärer, botaniker och tänkare som gemensamt vill osäkra vårt antropocentriska perspektiv på världen genom att skärskåda träd i alla aspekter.

Annons

Det ligger i tiden bland alla dessa samtida genomlysningar av människans exploatering av miljön att Moderna museet Malmö i veckan öppnar ”Sensing nature from within”. En utställning med olika konstnärliga och filosofiska blickvinklar på en natur i kris. Men aldrig har trädet, en kraftfull symbol för hela växtligheten, någonsin så drastiskt ställts i fokus som i en österrikisk idrottsarena.

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, drönarfoto.
Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, drönarfoto. Foto: UNIMO

Den gigantiska installationen ”For Forest” på Wörthersee Stadium i Klagenfurt är inget mindre än en centraleuropeisk blandskog, levande exemplar av 40–50 år gamla tallar, lönnar, ask, lärkträd och andra arter. Sammanlagt rör det sig om 299 tätt placerade stammar.

Krocken mellan naturen och den teknikstinna arenabyggnaden uppförd 2007 är en fullständigt surrealistisk bild värdig en René Magritte. Men den ursprungliga visionen av ett skogfyllt stadion hade den miljöengagerade österrikiske arkitekten och konstnären Max Peintner. Hans detaljerade blyertsteckning från 1971 av fullsatta läktare framför en skog grep tag i curatorn Klaus Littmann, då – för trettio år sedan – konstskoleelev för Joseph Beuys i Düsseldorf. Sedan dess har schweizaren Littmann, 67, drömt om att omsätta bilden i verkligheten. Tack vare Klagenfurts stöttande borgmästare och, inte minst, ett väl utvecklat nätverk till sponsorer har han lyckats utan att använda en euro i skattepengar.

Max Peintner, ”The unending attraction of nature”, blyertsteckning 1970–71 kolorerad av Klaus Littmann.
Max Peintner, ”The unending attraction of nature”, blyertsteckning 1970–71 kolorerad av Klaus Littmann. Foto: Stadtgalerie Klagenfurt

Vid invigningen underströk Klaus Littmann att det handlar om en konstinstallation. Den närvarande Max Peintner, 81, däremot betonade projektets politiska dimension. Parallellt med ”For Forest” visas flera av dennes dystopiska 1970-talsteckningar om människans problematiska samspel med den övriga skapelsen i Klagenfurts stadsmuseum. Peintner har naturligtvis rätt, här finns en politisk laddning – och det är känsligt i det konservativa och samtidskonstfientliga österrikiska förbundslandet Kärnten, hemprovins för det högerpopulistiska partiet FPÖ:s förra partiledare Jörg Haider.

Ett varsel om att floran, liksom faunan på zoo, i en framtid kommer att förvisas till att vara ett musealt utställningsobjekt.

Det är omöjligt att bortse från att skogen i Klagenfurts stadion inte enbart är en visuell sensation, en hyllning till naturen. Den kan även uppfattas som en tankeställare kring den pågående ödeläggelsen av naturen. Ett varsel om att floran, liksom faunan på zoo, i en framtid kommer att förvisas till att vara ett musealt utställningsobjekt.

”For Forest” väcker en viss obehagskänsla även rent konkret. Begås här våld på naturen – kommer träden att offras? Nej, enligt trädgårdsarkitekten Enzo Enea. Han har använt sig av en japansk metod där han låtit montera de upp till sex ton tunga träden på aluminiumplattor med rötterna förpackade i säckar därunder. Efter drygt en månads gästspel är det meningen att de ska omplanteras i stadens parker.

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.
Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike. Foto: Gerhard Maurer
Annons
Annons

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.

Foto: Gerhard Maurer Bild 1 av 4

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, drönarfoto.

Foto: UNIMO Bild 2 av 4

Max Peintner, ”The unending attraction of nature”, blyertsteckning 1970–71 kolorerad av Klaus Littmann.

Foto: Stadtgalerie Klagenfurt Bild 3 av 4

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.

Foto: Gerhard Maurer Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons