Annons

Linda Bakkman:Havredryck ger bara tredjedel av mjölks protein

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Hur näringsrika är de växtbaserade mjölkutmanarna? Här jämför jag mellanmjölk med fyra vanliga alternativ. Dryckerna är kanske utbytbara vad gäller funktion, men inte nutrition.

Publicerad

Försäljningen av växtbaserade mjölkalternativ ökar, och allt fler varianter trängs i butikshyllan. Den som är vegetarian, laktosintolerant, allergisk mot mjölkprotein eller helt enkelt tycker att vegetabiliska alternativ smakar bättre har i dag en rad valmöjligheter.

Växtdryckerna har lång hållbarhet och kan ofta förvaras i rumstemperatur, så länge förpackningen är oöppnad – praktiskt på segelbåten eller i picknickkorgen.

Men även om dryckerna kanske är utbytbara beträffande funktion så är de inte jämförbara vad gäller nutrition. Skillnaderna i näringsinnehåll mellan traditionell komjölk och de vegetabiliska utmanarna kan vara stora.

Generellt är proteinhalten lägre i växtdryckerna. Kalcium eller kalciumfosfat tillsätts ofta för att efterlikna den vanliga mjölken som är en bra kalciumkälla. Det är också vanligt att växtalternativen berikas med B-12 och D-vitamin (även komjölk berikas med D-vitamin).

Viktigt att notera är dock att många ekologiska produkter inte har tillsatser av vare sig kalcium eller vitaminer, kravet på detta träder först i kraft 2020.

Här är en jämförelse av näringsinnehållet i mellanmjölk och fyra populära alternativ.

Foto: Colourbox

Mellanmjölk – fullvärdigt protein

Innehåll: Mellanmjölk ger drygt 7 gram protein och 94 kcal per glas (2 deciliter). Ett glas tillgodoser mer än 30 procent av vårt dagsbehov av kalcium och täcker närmare 60 procent av rekommenderat dagligt intag, RDI, av B12. Berikning med D-vitamin är obligatoriskt för mjölk med 3 procents fetthalt eller lägre. Fettinnehållet i mellanmjölk är 1,5 procent och ett glas ger runt 20 procent av RDI för D-vitamin.

Kommentar: I mjölk, som i alla animaliska proteinkällor, är proteinet fullvärdigt. Det innebär att det innehåller en bra balans av alla aminosyror kroppen behöver vilket innebär att vi kan utnyttja proteinet fullt ut.

Foto: Colourbox

Sojadryck – mest lik mjölken

Innehåll: Ett glas sojadryck ger ungefär 6 gram protein och 78 kcal per glas. Fetthalten är likvärdig den i mellanmjölk, 1,8 procent mot 1,5. Sojadrycken berikas ofta med kalcium, B12 och D-vitamin, 30 av rekommenderat dagligt intag av alla tre näringsämnen uppnås med ett glas.

Kommentar: Till skillnad från i de flesta andra vegetabiliska proteinkällor är proteinet i soja fullvärdigt.

Foto: Colourbox

Havredryck – innehåller betaglukaner

Innehåll: Samma fetthalt som mellanmjölken (1,5 procent) men ger endast 2 gram protein per glas, det vill säga en knapp tredjedel av komjölken. Kalcium- och B12-innehållet är detsamma som i sojadrycken. D-vitamin-innehållet är högre än i både sojadrycken och mellanmjölken. Ett glas ger 92 kcal.

Kommentar: Havre innehåller betaglukaner, vattenlösliga fibrer, som kan bidra till bra kolesterolvärden.

Foto: Colourbox

Mandeldryck – väldigt lite mandel

Innehåll: De huvudsakliga beståndsdelarna är vatten och socker. Ett glas mandeldryck ger 0,8 gram protein, det vill säga ungefär en tiondel av komjölken. Fettinnehållet är också lägre och energiinnehållet knappt hälften av det i mellanmjölk, 44 kcal per glas. Kalcium, D-vitamin och B-12 tillgodoses, precis som med sojadrycken, till 30 procent med ett glas.

Kommentar: Mandeldryck innehåller generellt väldigt lite mandel, ungefär två procent. Därmed blir både protein- och enrgiinnehållet lågt.

Foto: Colourbox

Risdryck – bör inte serveras till barn

Innehåll: Risdryck innehåller nästan inget protein alls, 0,2 gram per glas. Fetthalten är också lägre än i mellanmjölk, 1 procent mot 1,5. Trots det är energiinnehållet motsvarande det i mellanmjölk, 92 kcal per glas, eftersom att risdryck innehåller betydligt mycket mer kolhydrater än de övriga växtdryckerna. Som andra växtdrycker bidrar den med kalcium, D-vitamin och B-12 så länge du väljer berikade alternativ.

Kommentar: Risplantan tar upp arsenik ur jorden. Livsmedelsverket avråder därför från att servera risdryck till barn under 6 år.

Fotnot: Näringsinnehållet i dryckerna kan variera mellan olika märken. Siffrorna är hämtade från marknadsledande tillverkare och Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 5
Foto: Colourbox Bild 2 av 5
Foto: Colourbox Bild 3 av 5
Foto: Colourbox Bild 4 av 5
Foto: Colourbox Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons