Annons

Många förvånas över hur mycket svenskar dricker

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Hur mycket alkohol är för mycket? Svaret på den frågan är individuellt och hänger på en rad faktorer. Men det finns några generella varningssignaler att se upp för, skriver SvD:s psykolog.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Jenny Jägerfeld.

Jenny Jägerfeld.

Scenen: Isolationen i lägenheten har medfört en krypande stress och det har blivit mer alkohol än vanligt den senaste tiden.

Nu väntar semestern, en tid då han brukar dricka lite mer. Det finns så många tillfällen och ursäkter att öppna en flaska under sommaren. Vanligtvis brukar det inte vara några problem att trappa ner igen när det blir dags att gå tillbaka till jobbet. Men i år känns något annorlunda. Frågan gnager: Är jag alkoholist?

Han vill berätta om oron för sin partner, men skäms för mycket. Vill lösa problemet själv. Han har sökt på nätet och hittat massor av artiklar men vet inte riktigt hur han ska gå vidare. Hur vet man att man dricker för mycket? Och hur sätter man stopp?

Jenny Jägerfeld: Alkoholberoende är ett vanligt förekommande problem hos en stor del av befolkningen. Drygt en miljon svenskar beräknas överkonsumera alkohol. I gruppen ingår alltifrån de som har ett riskbruk till de som är svårt beroende.

Jenny Jägerfeld.
Jenny Jägerfeld.

De höga siffrorna gör många förvånade. Skammen kopplad till ett problematiskt drickande gör att människor inte vågar tala öppet om sina svårigheter. Primärvården har inte heller alltid varit så bra på att ställa frågor om alkoholvanor till patienterna, dels för att det uppfattas som ett känsligt ämne och dels för att man inte alltid har vetat hur man ska hantera svaren. Sjukvården har dock ett ansvar att arbeta förebyggande med riskbruk.

Annons
Annons

Enligt en undersökning som genomförts av Nordstat på uppdrag av Systembolaget finns det i nuläget inget belägg för att svenskarnas alkoholkonsumtion har ökat till följd av coronapandemin.

Men klart är att livet har förändrats för många till följd av den rådande situationen. Somliga har blivit korttidspermitterade, andra har förlorat sina jobb och många jobbar hemifrån. En känsla av ensamhet eller instängdhet med partner eller familj kan göra situationen ansträngd. Detta i kombination med en ovisshet om framtiden gör att många känner sig oroliga eller nedstämda. Alkohol ger en kick och tar bort ångesten en stund, men kan leda till allvarliga problem i längden.

En signal om att drickande har blivit problematiskt är just om du själv känner en oro.

Risken att utveckla ett beroende påverkas av olika faktorer. Till exempel ärftlighet, hur ens livssituation ser ut och hur man mår. För en del personer går det bra dricka då och då. Andra kan få problem ganska snabbt. Det går inte att säga exakt vad som är att dricka för mycket, eftersom olika personer reagerar olika på alkohol. Det går inte heller att säga hur lång tid och hur mycket man måste ha druckit för att utveckla ett beroende eftersom det också är individuellt.

Men en signal om att drickande har blivit problematiskt är just om du själv känner en oro. Några andra tecken på beroende kan vara om du känner ett starkt begär efter alkohol, om toleransnivån har ökat och om du ofta dricker mer än du tänkt dig. Andra tecken kan vara att du har försökt men misslyckats att minska ner på drickandet, att drickandet har fått en central roll i ditt liv på bekostnad av partner, familj, ekonomi eller arbete.

Annons
Annons

Ytterligare varningssignaler kan vara att ljuga om sitt drickande, att du gör saker när du är full som du sedan ångrar och att du får abstinensbesvär om du avstår, som skakningar eller illamående. Det är heller inte ovanligt att bli nedstämd, irriterad, få ångest eller sömnproblem.

Ett första, oerhört viktigt steg är att själv komma till insikt om att man har problem. Ibland måste man sluta helt. I andra fall kan det räcka att dra ner på drickandet till en hälsosammare nivå. Många klarar detta på egen hand, medan andra behöver professionell hjälp.

Även om skammen är svår tänker jag att det är bra att prata om oron med sin partner. Det är dessutom ganska troligt att partnern redan har märkt av drickandet och själv är orolig.

Skriv ner vad och hur mycket du dricker så att du får bättre överblick.

På Vårdguidens hemsida finns information om alkoholberoende och tips till den som vill dra ner på sitt drickande. Ett sätt att ta tag i problemet är att börja med en helt nykter period. När du har varit nykter ett tag kan det vara lättare att förändra vanorna. Om du bestämmer dig för att dricka alkohol vid ett visst tillfälle, så gör upp i förväg hur mycket som är okej att dricka vid det tillfället. Eller bestäm dig för hur ofta och mycket som är okej att dricka en vecka.

Skriv ner vad och hur mycket du dricker så att du får bättre överblick över situationen. Det gör också att det blir lättare att se framstegen. Fundera igenom om det finns situationer eller personer som innebär en särskild risk. Tänk ut en plan vid dessa tillfällen. Kan du välja att dricka något annat? Välja att gå hem efter ett par timmar?

Om du försöker att dra ner på drickandet men inte känner att du klarar det på egen hand är det viktigt att söka hjälp. Du kan kontakta vårdcentralen, en beroende­mottagning, företags­hälsovården, socialtjänsten eller ideella organisationer som Anonyma alkoholister.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons