Annons

First LadyMångsidigt drama om en kvinna som styr upp sitt liv

Maria Kulle spelar Gunilla i ”First Lady”.
Maria Kulle spelar Gunilla i ”First Lady”. Foto: Matilda Rahm

Maria Kulle ger många nyanser åt butiksägaren Gunilla i Lotta Olssons minidrama ”First Lady” på Soppteatern. En monolog skriven direkt för skådespelaren.

Under strecket
Publicerad

First Lady

Genre
Teater
Regi
Iwa Boman
Medverkande
Maria Kulle
Var
Klara soppteater, Kulturhuset Stadsteatern
Text
Lotta Olsson

Scenografi: Yvonne Ericsson. Ljus: Robert Larein

Med en enda blick kan hon skilja en hederlig kund från en tomatbedragare, en sån som försöker förklä de dyrare kvisttomaterna till de billigare genom att plocka bort kvistarna. Inte för inte kallas hon First Lady of Abrahamsberg, butiksinnehavaren Gunilla.

Maria Kulle gör rollen efter att ha introducerat Soppteaterns sista höstsäsong före den stora renoveringen av Kulturhuset vid Sergels torg. Här har vi en kvinna som kan styra upp saker, det är uppenbart.

Men vi träffar henne inte i affären, utan på en bänk i en park. Lotta Olssons minidrama presenterar en typisk medelålders kvinna som försöker fylla tomrummet efter den döde maken och dito hunden Flossy med yoga.

I det till synes konstlösa ryms ett minidrama, ett litet steg för publiken, men ett större för Gunilla.

Snart visar det sig dock att ”First Lady” inte bara är en presentation av klassisk teatersort, där rollfiguren lite opåkallat berättar om sitt liv. Nej, i det till synes konstlösa ryms ett minidrama, ett litet steg för publiken, men ett större för Gunilla. Vi möter henne i ett mellanrum i livet, där hon för ovanlighetens skull tar sig tid för sig själv och ser både bakåt och framåt. Den lilla scenen i parken innebär en vändpunkt för henne.

Jag var nog inte ensam om att falla för Maria Kulles gestaltning av den sträva Emmy i ”Fröken Frimans krig”, en roll där hon liksom tog över stafettpinnen från Dagmar Ebbesen i grenen sträng tjänarinna med hjärta av guld.

Här får hon också visa många sidor av Gunilla, där styrka och kompetens blandas med små ögonblick av känslosamhet eller svaghet. Intressant är hur Kulle växlar mellan skånska (från Gunillas uppväxtort Kvidinge) och vuxenhetens ”uppsvenska”. Det ger en extra krydda till hennes nyanserade gestaltning. En fin start på säsongen!

Soppteatern får för övrigt ny lokal under våren, verksamheten fortsätter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons