Annons

Mardröm för RNB – analytiker varnar

Foto: Fredrik Sandberg /AP

Klädkedjorna Polarn o Pyret, Brothers och butikerna på NK blöder. Förlusten blev över 100 miljoner kronor, det senaste kvartalet.

Nu varnar analytiker för att ägaren RNB kanske inte hinner vända den katastrofala utvecklingen i tid.

Under strecket
Publicerad

Sparekonomen Maria Landeborn varnar för att RNB börjar få ont om tid.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

Sparekonomen Maria Landeborn varnar för att RNB börjar få ont om tid.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

Modebolaget Retail and Brands som driver Polarn o Pyret, Brothers och butiker på NK, rapporterar ytterligare ett dystert kvartal. Försäljningen sjönk, marginalerna pressades av reor och resultat efter skatt landade i en förlust på 106 miljoner kronor.

– Det är ingen rolig rapport. Resultaten i alla tre bolagen försämras, besöken i butikerna minskar och det är färre som handlar, säger Maria Landeborn, senior analytiker på Danske Bank.

Sparekonomen Maria Landeborn varnar för att RNB börjar få ont om tid.
Sparekonomen Maria Landeborn varnar för att RNB börjar få ont om tid. Foto: Allis Nettréus

Sämst går Polarn o Pyret, med både svag försäljning och försämrad bruttomarginal, vilket förklaras av ett sortiment som legat fel i pris.

Bolaget arbetar med en omställning av butikerna och en ompositionering av varumärket Brothers. Ledningen väntar sig att detta ska ge positivt resultat under nästa år.

Annons
Annons

– Det finns inga garantier för det. Det är en förhoppning.

För att stärka kassan tar man in 85 miljoner kronor i en nyemission, därtill förlängs ett obligationslån på två år.

Är detta tillräckligt?

– Det minskar stressen i närtid, men kommer inte räcka särskilt länge, med tanke på hur resultatet ser ut. Det kostar pengar med ompositionering av varumärken och inköp av nya kollektioner, säger Maria Landeborn.

Hon konstaterar att bolaget har en begränsad tid på sig att vända utvecklingen. Man har inte råd med snedsteg i form av kollektionsmissar eller göra andra felinvesteringar.

– Pengarna kommer inte att räcka jättelänge, mellan ett eller tre kvartal beroende på övriga omstruktureringskostnader och hur försäljningen går följande kvartal.

Bolaget har vidtagit åtgärder i form av personalneddragning, minskat antalet arbetade timmar och skurit i lagerkostnader.

– Besparingarna kommer inte räcka, man måste hitta sätt att öka försäljningen och göra det på ett lönsammare sätt.

Samtidigt genomgår hela klädhandeln en stor förändring, där försäljning förskjuts mer mot e-handel, vilken har tagit över mer av tillväxten. Och den här typen av omställning som måste göras kostar pengar.

– Alla bolag lider och särskilt de mindre bolagen som verkar på få marknader, och som inte har stor varumärkeskännedom eller är top of mind hos kunderna.

Inte nog med att handeln digitaliseras i snabb takt, kundernas medvetenhet kring hållbarhet och strävan efter att dra ned på sin konsumtion eller köpa mer begagnat kan slå mot en aktör som Polarn o Pyret.

– Den trenden ligger dem i fatet och jag tror vi bara har sett början på detta.

Maria Landeborn konstaterar att RNB måste hitta något som lockar in kunderna i butikerna och få dem att köpa. Något som bolaget inte lyckats med den senaste tiden.

– Det är en svår nöt att knäcka och RNB har inte de finansiella musklerna att kämpa på med detta år efter år. De måste lyckas snabbare för att inte behöva ta in nytt kapital snart igen.

Är det realistiskt att tro att ledningen klarar att vända bolaget ?

– Man försöker, men det finns inga garantier att man lyckas. Man tror på det när man ser det.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons