Annons

Mari Carrasco vill sätta pumpande hjärtan i brand

Mari Carrasco,  Stacey Aung, Javier Perez  och Bianca Traum i studion där de repeterar ”The heart”. Även Gustav Deinoff, som saknas på bilden, medverkar.
Mari Carrasco, Stacey Aung, Javier Perez och Bianca Traum i studion där de repeterar ”The heart”. Även Gustav Deinoff, som saknas på bilden, medverkar. Foto: Lars Pehrson

Den hyllade koreografen Mari Carrasco behövde göra något nytt. Så i det nya verket ”The heart” befinner sig både dansarna och publiken i en liten box. Och dansen sker framför allt inombords.

Under strecket
Publicerad

”Jag ville fundera på vad som händer om jag gör motsatsen mot vad jag brukar, om jag inte använder stora rörelser, som jag älskar”, säger Mari Carrasco om sitt nya verk ”The heart”.

Foto: Lars Pehrson

Dansstudion är motsatsen till det färdiga verkets scen. Mari Carrasco (stående till vänster) ska ”stänga in” dansarna Stacey Aung, Javier Perez och Bianca Traum i en box på 18 kvadratmeter för att uppnå närhet och intensitet.

Foto: Lars Pehrson

”Jag ville fundera på vad som händer om jag gör motsatsen mot vad jag brukar, om jag inte använder stora rörelser, som jag älskar”, säger Mari Carrasco om sitt nya verk ”The heart”.

Foto: Lars Pehrson

”Stora studion” står det på en dörr i en av lokalerna i Telestaden en bit från Farsta centrum. Där inne har genomgången till något som i stället ska bli väldigt litet just avslutats. Dansarna Bianca Traum, Javier Perez och Stacey Aung släntrar ut och koreografen Mari Carrasco sätter sig i fönstret på långsidan av träningsstudion.

Efter succéer som ”Bartolomeo” och ”Girls will make you blush” är det i april premiär för hennes verk ”The heart”, som beskrivs som en föreställning där ”sinnena förvirras och hjärtat bultar”.

Allt började med att Mari Carrasco, som arbetat som koreograf i över tio år, ville göra något annat.

– Jag har jobbat mycket med ett fysiskt rörelsespråk och stora rörelser. Nu ville jag förnya mig, ömsa skinn, berättar hon.

Det ”nya” kommer att ske i en liten box på Kulturhuset Stadsteaterns scen i Vällingby. Lådan på 18 kvadratmeter ska vara som en intim klubb och rymma både fyra dansare och en ung publik på fyrtio personer.

”Jag ville fundera på vad som händer om jag gör motsatsen mot vad jag brukar, om jag inte använder stora rörelser, som jag älskar”, säger Mari Carrasco om sitt nya verk ”The heart”.
”Jag ville fundera på vad som händer om jag gör motsatsen mot vad jag brukar, om jag inte använder stora rörelser, som jag älskar”, säger Mari Carrasco om sitt nya verk ”The heart”. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons

Idén fick Mari Carrasco av Jenny Nordberg, som står för scenografi och kostym. De har tillsammans talat om att hitta både det romantiska och hantverket, lådan är av trä och dansarna har stickade tröjor med höga kragar. Det ska vara motsatsen till kallt, förklarar Mari Carrasco.

– Jag vill skapa en atmosfär snarare än en story. The heart är vår klubb, vårt universum, där det kommer att pumpa cellomusik. Dansen ska snarare ske inne i dansarna än i stora rörelser. 

– Jag vill att man ska komma nära både sig själv och andra och svettas som fasiken och få en känsla av att tiden upphävs. På en bra klubb kan det ju bli så; man är där hela natten och så kliver man ut när solen håller på att gå upp.

Titeln ska associera till ”pumpande unga hjärtan i brand”. Det ska kännas att något pågår och brusar upp. Man blir kär, man blir dumpad, man blir kär igen.

– Och kanske blir man ensam forever. Och så måste den ensamheten och energin ut på något sätt. Man kan inte hålla kvar det man har i hjärtat för länge, det läcker på något sätt alltid ut.

Mari Carrasco återkommer vid flera tillfällen till det där med ensamhet. Hon beskriver sig själv som en lonely cowboy, ofta ensam både i koreografin och i livet.

– Konsten blir allt. Ibland är det bra att det är så, men ibland kan det bli en stor stress. Det kan sammanfatta ”The heart”, ibland blir konsten allt och kan rädda en från annat. Mig har den räddat länge.

– Min förhoppning är att det ska kännas som att man försvinner iväg i någonting och när man går ut blir det som en vindpust av ”jag vet inte vad som hände, men vi var alla med om det”, man var inte ensam.

Annons
Annons

Dansstudion är motsatsen till det färdiga verkets scen. Mari Carrasco (stående till vänster) ska ”stänga in” dansarna Stacey Aung, Javier Perez och Bianca Traum i en box på 18 kvadratmeter för att uppnå närhet och intensitet.

Foto: Lars Pehrson
Dansstudion är motsatsen till det färdiga verkets scen. Mari Carrasco (stående till vänster) ska ”stänga in” dansarna  Stacey Aung, Javier Perez  och Bianca Traum i en box på 18 kvadratmeter för att uppnå närhet och intensitet.
Dansstudion är motsatsen till det färdiga verkets scen. Mari Carrasco (stående till vänster) ska ”stänga in” dansarna Stacey Aung, Javier Perez och Bianca Traum i en box på 18 kvadratmeter för att uppnå närhet och intensitet. Foto: Lars Pehrson

Ensamheten är ett viktigt tema. Det som driver Mari Carrasco som koreograf är också ilska och frustration, avslöjar hon. Hur blir det med ilskan på ett så litet utrymme? Hon tror att den kan komma till uttryck även där. Men, konstaterar hon, det kanske inte blir sju hopp utan långsamma rörelser med fingrarna.

Liksom i fyra av hennes tidigare uppsättningar samarbetar Mari Carrasco med den internationellt framgångsrike kompositören Mikael Karlsson, som hon beskriver som ”bäst, storslagen och bombastisk”. Fyra cellister ska spela in musiken.

– Musiken förstärker känslan av ensamhet, det finns något sorgligt i den. Den är storslagen och hjärtkrossande.

Så musiken är på sätt och vis bekant. De som känner till Mari Carrasco skulle även kunna invända att det här med en utmaning för dansarna inte är nytt. Hon nickar medhåll. I till exempel ”Paper plane”, som hon gjorde för Riksteatern 2018, fick dansarna förhålla sig till ett stort pappersflygplan på scenen. I en annan uppsättning, ”Black forrest”, fick dansarna ha strumpor på sig och tvingades koncentrera sig på att inte skada sig på det blanka golvet.

– Nu kanske jag riskerar mer själv. Det känns läskigt, men rätt.

The heart

Kulturhuset Stadsteatern Vällingby

Premiär 3 april. Fr o m 22 maj i Husby

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons