Annons

Postnord mot ”rekordår” i antalet anmälningar

Antalet anmälningar och klagomål mot Postnord har ökat kraftigt de senaste åren. Flera myndigheter har sett mångdubblingar av anmälningar mot bolaget – och 2018 ser ut att bli ett nytt rekordår.

Under strecket
Publicerad

PTS kontaktades 2 554 gånger angående Postnord under 2017.

Foto: Lars Pehrson
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

PTS kontaktades 2 554 gånger angående Postnord under 2017.

Foto: Lars Pehrson
Efter reklamen visas:
Enkät på stan om Postnord

De senaste åren har det stormat rejält kring Postnord – samtidigt har antalet anmälningar och klagomål mot bolaget till Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Post- och telestyrelsen (PTS) ökat kraftigt. Det visar en sammanställning som SvD gjort.

PTS kontaktades 2 554 gånger angående Postnord under 2017.
PTS kontaktades 2 554 gånger angående Postnord under 2017. Foto: Lars Pehrson

– Det är naturligtvis alltid olyckligt när våra mottagare inte tycker att vi lever upp till deras förväntningar, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör Postnord.

PTS, som bevakar postväsendet i Sverige, kontaktades 2 554 angående Postnord och Bring Citymail 2017 – det går att jämföra med 650 gånger 2014.

– Den övervägande delen är klagomål, säger Olof Bjurö, chef för postavdelningen på PTS.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

En del av klagomålen rör alltså Bring Citymail men merparten Postnord.

– Den absoluta majoriteten gäller brev som har delats ut fel, kommit fram för sent, eller inte kommit fram alls, säger Olof Bjurö.

Men kritiken har också vällt in till andra myndigheter. Anmälningarna till Konsumentverket har mer än fördubblats varje år sedan 2014 och uppgick 2017 till 83 stycken. Det innebär att Postnord klättrat upp till plats elva över Sveriges mest anmälda företag. I år har redan 39 anmälningar kommit in, så håller trenden i sig blir det ett nytt rekordår.

Anmälningarna till ARN har ökat från 4 stycken 2014 till 63 stycken 2017. Även där ser 2018 ut att bli ett rekordår då 24 anmälningar redan kommit in.

Konsumentverket presschef Hans Lundin säger att en del av klagomålen gäller den nya avgiften som införts på paket från Kina. Avgiften är ett resultat av SvD:s granskning av Postnord. I januari avslöjade SvD att bolaget dagligen distribuerade hundratusentals varor från Kina utan att kunderna betalade moms. Granskningen ledde till att Postnord började kräva moms och en avgift för paketen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Thomas Backteman på Postnord säger att de givetvis måste beakta den ökade mängden klagomål.

– Samtidigt så kan man väl också konstatera att i relation till vår samlade volym på en och en halv miljarder brev och 160 miljoner paket är det inte väldigt höga siffror, säger Thomas Backteman.

Antalet anmälningar har mångdubblats, vad tror du det beror på?

– Det är svårt att säga men det är inte orimligt att den hänger ihop med den negativa bevakning som har varit kring Postnord under den här tidsperioden.

Är det mediebevakningen eller er service som ligger till grunden för missnöjet?

– Det kan inte jag riktigt svara på, det är säkert en kombination av både de faktorerna.

Gör ni något för att motverka trenden?

– Vi jobbar ständigt med att se över och förbättra vår kvalitet, säger Thomas Backteman.

Det är en liten del av anmälningarna till myndigheterna som leder till åtgärder. En del av anmälningarna som kommer in hör egentligen hemma hos andra myndigheter.

Postnord får bottensiffror i ny opinonsundersökning (SvD Premium)svd.seTusentals paket dumpas på Arlanda inför julensvd.sePostnord: Detta har häntsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons