Annons

Sofia Larsson:Måste du prata i telefon på bussen – håll det kort

Svara inte på sms genom att ringa upp och klicka inte bort samtal i onödan. Så lyder två råd från SvD:s etikettexpert Sofia Larsson. Den moderna oviljan mot att prata i telefon ställer en del krav på vårt uppförande.

Publicerad
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Om Abbas ”Ring, ring” kommit 2018 istället för 1973 så skulle den nog ha låtit annorlunda. Det ligger mer i tiden att problematisera ett inkommande samtal än en tyst och död telefon.

Inte helt sällan är det telefonförsäljare som vill ha tag på oss och det är säkert en del i förklaringen till varför vi blivit så telefonskygga. Telefonförsäljning är i alla fall en fråga som ofta toppar Konsumentverkets anmälningsstatistik.

Den kollektiva känslan att det är lite jobbigt att prata i telefon har kommit smygande, i takt med att de fasta abonnemangen sagts upp och vi satsat allt på ett kort – mobilen. Nu är vi nästan alltid på armslängds avstånd från telefonen och den som kan bli nådd hela tiden måste sätta upp vissa regler för att få till ett funktionellt vardagsliv.

Annons

I vår stressade samtid kan de minuterna vara bufferten som håller en på rätt sida av nervsammanbrottet.

Telefonen har också fått konkurrens av en uppsjö andra kommunikationsvägar. Det finns så klart en lockelse i att ta emot och sända koncentrerade och faktaspäckade textmeddelande, istället för att avhandla informationsutbytet i ett fluffigt samtal. När någon ringer är anledningen inte sällan att ämnet är för långt/krångligt/känslomässigt för att avhandla via text. Och ett sådant samtal kanske den som förväntas svara inte alls har tid eller ork till.

I skriftlig kommunikation går det också att ta några minuters paus utan att det blir ett dugg tryckt stämning. I vår stressade samtid kan de minuterna vara bufferten som håller en på rätt sida av nervsammanbrottet. Dessutom har du allt dokumenterat, om du i efterhand skulle behöva påminnas om vad som egentligen bestämdes. Så det är inte konstigt att statistiken över olika chattjänster visar branta uppåtkurvor.

Men oavsett vilken typ av kommunikationsväg vi föredrar så är telefonen något vi alla måste förhålla oss till. Här är några tumregler för att få det moderna telefonerandet att flyta mer smidigt:

• Klicka inte bort samtal, det är onödigt mikroaggressivt. Sätt hellre telefonen på ljudlöst om du inte kan svara. Blir du bortklickad, ta hinten och ring inte upp minuten efter igen.

Ett sms ska besvaras med ett sms – inte ett telefonsamtal.

• Om någon ringt och inte lämnat meddelande behöver du inte ringa tillbaka. Den som vill bli kontaktad får lägga ut en krok, i form av ett intalat eller skriftligt meddelande. Har en person gjort den ansträngningen bör du återkomma snarast, senast inom några timmar.

• Mobilsvar verkar dock vara på utdöende. Flera stora amerikanska företag, som Coca-Cola, har skrotat funktionen som ett led i att öka produktiviteten. Det är okej att inte lyssna av sin telefonsvarare, men tala då om i meddelandet hur den som ringer ska nå dig istället, till exempel genom sms eller mejl. Och ha överseende med att alla kanske inte fattar galoppen.

• Ett sms ska besvaras med ett sms – inte ett telefonsamtal. Personen som skickade textmeddelandet är uppenbart inte på prathumör.

• Om du absolut måste prata i telefon på bussen – håll det kort. Mobilsamtal på publika platser är ett rejält störningsmoment. Enligt en amerikansk studie kan förklaringen vara att vi inte är skapta för att bara höra ena halvan av en dialog. Våra hjärnor försöker nämligen fylla i de saknade bitarna på egen hand, vilket leder till både irritation och dålig koncentration.

Annons
Annons

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons