Annons

Per Gudmundson:Mätningen som blåste hela USA

Chicago Daily Tribune var en av alla nyhetsförmedlare som litade för mycket på en opinionsmätning.
Chicago Daily Tribune var en av alla nyhetsförmedlare som litade för mycket på en opinionsmätning. Foto: BYRON ROLLINS / TT / NTB Scanpix
Publicerad

Årets presidentval är långt ifrån det första där opinionsmätningarnas osäkerhet riskerar att dra världen vid näsan. I valet 1948 rapporterade nyheterna helt fel – och själva vinnaren gick till sängs övertygad om att han hade förlorat.

Presidentvalet 1948 stod mellan sittande presidenten Harry S Truman, från Demokraterna, och utmanaren Thomas Dewey, republikansk guvernör i New York.

Republikanerna hade två år innan vunnit stort i mellanvalet, det fanns ett utbrett missnöje med den sittande presidenten, och förväntningarna var allmänt att högervinden skulle fortsätta blåsa Dewey ända in i mål.

Annons

Dagen före valdagen kom den sista stora opinionsmätningen. Den var från Gallup, och visade att Dewey hade en betryggande ledning på fem procentenheter. Mätningen fick stor inverkan på valdagens nyhetsrapportering.

Vad som inte riktigt framgick var att mätningen var flera veckor gammal.

President Truman hörde på nyheterna att hans motståndare hade besegrat honom. Utmattad efter kampanjen gick han till sängs medan rösträkningen fortfarande pågick, övertygad om att han förlorat.

Klockan fyra på morgonen väcktes han av Secret Service, som kunde meddela att han skulle få sitta kvar som president ännu en mandatperiod.

Chicago Daily Tribune, av fackliga omständigheter tvingade till en några timmar än normalt tidigare pressläggning, hade tryckt rubriken ”Dewey defeats Truman” på förstasidan. På ett berömt pressfoto står en nyss återvald president Harry S Truman och håller upp ett exemplar av tidningen.

SvD den 3 november 1948
SvD den 3 november 1948 Foto: Ur SvD:s historiska arkiv

I Svenska Dagbladets nya digitala sidarkiv – öppet för alla prenumeranter och enkelt att söka i bland miljontals sidor från 1884 till i dag – kan man se hur historien även utspelade sig för en svensk publik. Dagarna innan valet rapporterade exempelvis SvD:s utsände i New York att Dewey framstod ”som den, vilken redan segrat”, och tidningen hade ett tecknat porträtt på ”Segerherren?” på förstasidan (1/11–48). ”Att segern skall gå till Dewey betraktas i kväll som ett faktum” skrev SvD:s Londonkorrespondent inför valdagen (2/11–48).

Den 3 november kunde SvD dock berätta att spådomarna hade varit fel: ”Trumans stora röstsiffror valnattens sensation”. SvD förmedlade till och med anekdoten om att ”Truman tröttnade, gick till sängs”.

1948 kunde alltså rapporteringen om en opinionsmätning lura en hel värld. Men det skulle väl aldrig kunna hända i vår upplysta tid?

Annons
Annons

SvD den 3 november 1948

Foto: Ur SvD:s historiska arkiv Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons