Annons

Mättar flytande kalorier sämre än fasta?

14 december. Hur påverkas vår hunger av energi i dryckesform? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Vår aptitreglering är en komplex process där en rad faktorer spelar in. För den som vill gå ner i vikt gäller det att äta sådant som mättar mycket i relation till hur mycket energi det ger.

Men utmaningen kan också vara rakt motsatt. För den som har svårt att konsumera tillräckligt med energi kan det hjälpa att hitta energikällor som är lätta att få i sig trots att det tar emot.

Spelar det någon roll för mättnaden om energin är fast eller flytande?

Mättnadskänslan som uppstår vid en måltid har inte bara betydelse för hur mycket vi äter vid just det tillfället utan påverkar även vår långsiktiga aptitreglering.

Energiintaget vid en måltid påverkas både av mängden och typen dryck som serveras. I en amerikansk studie undersökte forskarna hur det totala energiintaget vid en måltid påverkas av att öka mängden dryck som serveras. Resultatet var att deltagarna drack mer när de fick mer att dricka, utan att för den skull minska mängden mat de åt. I de fall måltidsdrycken var energiinnehållande ökade därför det totala energiintaget.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Mättnadskänslan som uppstår vid en måltid har inte bara betydelse för hur mycket vi äter vid just det tillfället utan påverkar även vår långsiktiga aptitreglering. Äter vi oss inte riktigt mätta så kompenserar vi sannolikt det vid nästa måltid genom att äta mer. Äter vi oss proppmätta tenderar vi att äta mindre nästa gång.

Att byta ut läsk eller annan dryck som innehåller energi mot exempelvis vatten kan därför vara ett effektivt sätt att begränsa det totala energiintaget.

Den effekten tycks däremot inte uppstå när vi konsumerar flytande kalorier, vilket bland annat har visats i en studie där försökspersonerna fick samma mängd kolhydrater i form av antingen godis eller läsk. När deltagarna fick godis kompenserade de genom att sedan äta mindre mat. Ingen kompensation skedde när försökspersonerna istället drack läsk.

Även andra studier har visat att kolhydrater generellt leder till en sämre mättnad i flytande form än i fast.

Sötade drycker ökar också risken för övervikt hos barn medan motsvarande samband inte går att se med socker från andra källor.

Slutsats:

Ja, kalorier i flytande form mättar sämre

Ja, flytande kalorier mättar sämre. Att byta ut läsk eller annan dryck som innehåller energi mot exempelvis vatten kan därför vara ett effektivt sätt att begränsa det totala energiintaget – både från den aktuella måltiden och över tid.

Omvänt kan det vara lättare för den som har svårt att få i sig tillräcklig med energi att dricka kalorierna. Välj då helst en dryck som ger både energi och näring.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 15 december 07.00:
Kissar vi ut de vitaminer vi inte behöver?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de tre första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons