Annons

Hemma hos andraMedryckande – men hade mått bra av storstädning

Författaren Gabriella Ahlström (född 1963) har tidigare gett ut ”De oförglömliga” och ”Sirener”. I ”Hemma hos andra” använder hon sig av samtiden som fond.
Författaren Gabriella Ahlström (född 1963) har tidigare gett ut ”De oförglömliga” och ”Sirener”. I ”Hemma hos andra” använder hon sig av samtiden som fond. Foto: Joel Nilsson

Krig, migration och flykt – det är som om Gabriella Ahlström vill få med allt i sin nya roman om psykologistudenten Amanda. Starkast blir den i skildringen av klass, men överlag blir den lite väl ytlig.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 1

Hemma hos andra

Författare
Gabriella Ahlström 
Genre
Prosa
Förlag
Polaris

  363 S

Om man skulle sätta upp ett finger i luften för att finna ett lämpligt ämne för en roman om nutiden, vad skulle man hitta då? Tja, något om en växande intolerans mot allt som känns främmande. Om ensamkommande pojkar? Klasskillnader? Något om politiska ideologier som har förlorat riktningen? Kanske få med Syrien?

Nåja, det kanske inte var riktigt så Gabriella Ahlström gjorde innan hon satte sig ned för att skriva sin tredje roman, ”Hemma hos andra”. Men det framgår rätt snabbt att det här är en berättelse som kämpar på intensivt för att, som man brukar uttrycka det, fånga samtiden – och som innehåller just allt det där. 

Berättelsen inleds med att huvudpersonen, Amanda, är på solsemester på en charterort med sin mamma och syster. Det gnisslar ordentligt mellan Amanda och övriga familjen: länge verkar det som om berättelsen – genom de tre kvinnorna som för ett år sedan förlorade sin pappa respektive make – ska utvecklas till ett drama om sorg och ouppklarade, klaustrofobiska familjerelationer. Men det där blir mer en grund för att försöka förstå vem Amanda är när hon en bit in i boken i stället sitter i sin relativt nye pojkvän Davids sommarhus i Skåne, ett lantställe fyllt med minnen, sjuttiotalsinredning och gammal bråte. 

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Bäst blir det i skildringen av klass, gestaltad i en jämförelse mellan Amandas mer obildade bakgrund och Davids familj.

Amanda ska skriva på sin uppsats i psykologi medan David, som är frilansjournalist, ytterst vågat och kanske dumdristigt har åkt till krigets Syrien på jobb. Situationen för David i Syrien blir svår och samtidigt låter Amanda en ung man som väntar på asyl flytta in i huset. 

Många småhistorier, scener i Sverige just nu, rörs ihop i romanen som är välskriven och övervägande dialogdriven. 

Bäst blir det i skildringen av klass, gestaltad i en jämförelse mellan Amandas mer obildade bakgrund och Davids familj, intellektuell vänsterklass med båda föräldrarna framstående i offentligheten. Gabriella Ahlström visar hur svårt det kan vara att komma undan sitt ursprung och hur den klass man är uppvuxen i kan märkas i de minsta av detaljer, som hur hon formulerar sig i sms:en till Davids mamma. 

Och ja, Gabriella Ahlström förmår fånga samtiden. Hon undkommer dessutom risken, som finns med den här typen av romaner, att det blir så mycket just nu att den känns passé redan när man har kommit till sista sidan. Familjedramat och den träffsäkra klasskildringen gör den mer tidlös än så.

Hon lyckas också med att fånga åtminstone den här läsaren. För Gabriella Ahlström har en dramaturgisk medvetenhet. Historien drivs hela tiden underhållande och smidigt framåt, och även om det ofta är rätt enkelt att gissa vad som ska hända härnäst så är det medryckande. 

Men, boken rymmer tyvärr lite för mycket. Det är som om allt måste med. Det resulterar i att den till sist lider brist på djup, blir ytligare än den skulle behöva vara. Den slutar dessutom med en historia, hastigt berättad genom dagboksanteckningar, som hade kunnat bli en hel – och intressant – roman i sig. 

Det är uppenbart att Gabriella Ahlström inte har brist på idéer, och jag vill gärna läsa fler av dem. Men liksom det behöver rensas i det där sommarhuset som Amanda befinner sig i, hade även den här boken mått bra av en storstädning bland alla trådar, teman och bihandlingar. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons