Annons

Mensblod och vaginor i tv upprör fransmän

Riktigt mensblod i bindan och vaginor i alla möjliga material, former och färger. En reklam för dambindor skapar debatt i Frankrike. ”Chockerande att man ska behöva se sån reklam när man äter!”, lyder ett klagomål.

Under strecket
Publicerad
Bilden är hämtad från svenska Essitys bindmärke Nanas reklamfilm som visas i Frankrike.
Bilden är hämtad från svenska Essitys bindmärke Nanas reklamfilm som visas i Frankrike. Foto: Nana/Youtube

BRYSSEL. ”Viva la vulva” är namnet på en reklamfilm som väckt stor uppmärksamhet och, i vissa kretsar, raseri i franska hem.

Det är bindmärket Nana, ägt av svenska Essity (tidigare en del av SCA) och som i Sverige går under namnet Libresse, som i en reklam för intimvårdsprodukter visar upp en kavalkad av frukter, snäckor, bakverk, origamifigurer, musslor, broderier och andra föremål som ska föreställa kvinnliga könsorgan.

Reklamen producerades förra året och vann då bland annat pris i den prestigefulla reklamfestivalen i Cannes, men den har bara visats i Frankrike sedan början av oktober. Sedan dess diskuteras den flitigt i franska tv-debatter och på sociala medier.

Annons

Över 1 000 klagomål har sänts till den franska tv-granskningsnämnden CSA från upprörda tv-tittare. Ett internetupprop fick över 12 000 underskrifter på bara ett par dagar.

Kritikerna är upprörda både över att se vaginor i tv och för att filmen visar en dambinda fläckad med blod, till skillnad från den blå vätska som brukar illustrera kvinnors menstruationsblod i reklam.

”Denna reklam visar en förnedrande bild av kvinnors intimitet. Den är chockerande för alla och framför allt för våra allra minsta tittare”, lyder texten i uppropet.

”Äcklig reklam!”, ”Skrämmande för barn!” och ”Chockerande att man ska behöva se på sån reklam när man sitter och äter!” lyder ett par av kommentarerna i uppropet.

Andra i Frankrike hyllar dock reklamen. Franska damtidningen Marie Claire skriver i en ledarkrönika med rubriken ”Nej, reklamen Viva la vulva är inte chockerande, den är nödvändig”. Tidningen skriver bland annat att det var på tiden att franska tv-tittare fick se riktigt blod i stället för blå vätska i en dambinda.

I det populära debattprogrammet Quotidien, i Frankrikes största tv-kanal TF1, drev de inbjudna gästerna på tisdagskvällen hejdlöst med kritikernas prydhet och, till synes, stora kunskapsluckor – ”har de verkligen först nu upptäckt att mensblod inte är blått?”.

De diskuterade också det faktum att tv-tittare utan att klaga ser våldsfilmer fulla med blod och bilreklam med omotiverat mycket exponerad kvinnohud, till exempel.

Redan i somras gjorde den brittiska serietecknaren Hazel Mead en kritisk illustration till debatten om mensblod på teve: i en serieruta sitter en man lugnt framför sin tv, som visar en dödsstrid mellan riddare, med sprutande blod över hela tv-skärmen.

I nästa ruta har samma man kastat sig raklång bakåt i soffan, och vrålar ”Mina ögon! Mina ögon!”, eftersom han har fått syn på en röd blodfläck i en dambinda på skärmen.

Annons
Annons

Bilden är hämtad från svenska Essitys bindmärke Nanas reklamfilm som visas i Frankrike.

Foto: Nana/Youtube Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons