Annons

Träningsapparna hakar på heta trenden – ”bra start”

Stina Jönsson och Theresia Viska tränar på Bosön.
Stina Jönsson och Theresia Viska tränar på Bosön. Foto: Tomas Oneborg

Nu tar fler träningsjättar fasta på forskning om hur kvinnor kan anpassa sin träning till menscykeln. En bra start – men det finns mycket mer att göra, menar Stina Jönsson, träningscoach.

Publicerad

Stenhårda träningspass under mensen och lugnare efter ägglossning. Så visar forskning att kvinnor borde träna för att maximera sitt resultat, vilket SvD har skrivit om tidigare. Och nu hänger fler träningsappar och pulsklockor på trenden.

Nyligen lanserade amerikanska Garmin en ny funktion där användaren kan registrera sin menscykel i appen, som är kopplad till företagets träningsklockor. Tanken är att träning, prestation på ett lopp och mens ska loggas på samma ställe. Användaren kan därefter lägga upp träningen efter sin cykel och anpassa den efter variationen i kroppens olika hormonnivåer.

Varumärket följer alltså andra träningsappar som Fitbit och Apple health som redan har liknande tjänster.

Annons

Många sportföretag har satsat på männen i första hand.

Stina Jönsson, träningscoach på Aktivitus och varm förespråkare av periodiserad träning, tycker att det är bra att fler träningsklockor och appar erbjuder den här funktionen. Men hon tycker också att det finns en stor möjlighet till att utveckla tjänsterna.

– Det finns jättemycket som de skulle kunna göra, men det här är en bra start, säger Stina Jönsson.

Hon menar att utvecklingen är logisk eftersom mer och mer forskning visar på den goda effekten av att träna periodiserat. Inte bara svenska studier.

– Vi har haft flera föreläsningar kring det här och det finns ett jättestort intresse, i synnerhet bland de som redan tränar, säger Stina Jönsson och tillägger att hon tror att intresset kommer växa ytterligare när kunskapen sprids.

1/2

”Vissa dagar under månaden presterar vi bättre”, säger Ida Enstedt som är marknadsansvarig för Garmin i Sverige.

Foto: Tomas Oneborg
2/2

”Det finns ett jättestort intresse, i synnerhet bland de som redan tränar”, säger Stina Jönsson (höger). Här med Theresia Viska under ett träningspass på Bosön.

Foto: Tomas Oneborg

Ida Enstedt, marknadsansvarig för Garmin i Sverige, berättar att tjänsten har tagits fram i USA, där bolaget har ett forskningssamarbete med University of Kansas.

– Många sportföretag har satsat på männen i första hand, men för ett par år sedan började vi ha speciellt kvinnor i åtanke, säger Ida Enstedt.

Funktionen utvecklas i fjol och lanserades globalt för ett par veckor sedan.

– Menscykeln påverkar din träning väldigt mycket och vissa dagar under månaden presterar vi bättre, säger Ida Enstedt och tillägger att det finns individuella variationer som gör att det är smart att logga sin egen cykel.

Har ni sett en stor efterfrågan på just den här tjänsten?

– När vi utvecklar nya funktioner så gör vi det efter att det finns en efterfrågan på våra marknader, men jag har inga siffror på hur stor den är.

Efter reklamen visas:
Dra fördel av din mens i träningen
Annons
Annons

”Vissa dagar under månaden presterar vi bättre”, säger Ida Enstedt som är marknadsansvarig för Garmin i Sverige.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

”Det finns ett jättestort intresse, i synnerhet bland de som redan tränar”, säger Stina Jönsson (höger). Här med Theresia Viska under ett träningspass på Bosön.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons