Annons

200 elbussar i Stockholm – batterier en utmaning

Tysta, bekväma och fria från utsläpp. Inom ett par år ska 200 eldrivna bussar rulla i Stockholm. Kostnad:  cirka 1,5 miljard kronor.

– Den största utmaningen är batterikapacitet och driftsäkerhet, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Stockholm storsatsar på elbussar.mp4

Det är en en grönblå uppgörelse i regionen som ligger bakom den unika satsningen på eldrivna bussar som successivt ska slussas in i SL-trafiken. Kommande upphandling röstas inom kort igenom i trafiknämnden.

SvD fick en skakig och bullrig busstur med upphovsmännen, Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, tillika ordförande i SL, och Tomas Eriksson (MP) som är miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd . I framtiden ska bussarna i Stockholm smyga fram betydligt tystare.

– Det är den största satsningen i sitt slag i Sverige. Elbussen är knäpptyst. Det finns många förtjänster med bättre arbetsmiljö för förarna, bekvämlighet för resenärer och minskad buller-, kväve- och partikelnivå i luften, säger Kristoffer Tamsons.

2021 är det tänkt att 100 elbussar ska trafikera ytterstaden. Huddinge, Botkyrka och söderort är identifierade områden tillsammans med Sigtuna, Norrtälje och Barkarbystaden. Innerstaden får vänta ytterligare något år på sina 100-tal bussar.

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.
Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

De större stomlinjebussarna, som 1:an och 4:an, ligger på grund av sina kraftkrävande egenskaper längst bak i turordningen.

Kostnaden för en elbuss är ungefär dubbelt så stor som för en konventionell buss – 3 miljoner kronor jämfört med cirka 7,5 miljoner. Men den stora investeringen beräknas löna sig i längden.

– Elbussen har stora förtjänster som lägre driftskostnader och även mindre behov av service och underhåll, säger Kristoffer Tamsons.

Utvecklingen av laddningsbatterier är central för den stora satsningen.

– Driftsäkerheten ska vara 99,999 procent. Vi måste också få upp tempot i fordonen. Framkomligheten är också viktig, säger Tomas Eriksson.

Laddningen av elbussarna kommer att ske i depåer.

– Det kommer inte vara en massa trådar hängande på stan och inte några stora laddstationer vid hållplatser, säger Kristoffer Tamsons.

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.
Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Finns det några förebilder i Europa?

– London och Paris har ungefär samma visioner och arbetar med liknande strategi, säger Kristoffer Tamsons.

Kan svenska tillverkare bli aktuella?

– Volvo och Scania har visat intresse. Det finns även alternativ i Tyskland. Ett företag från Kina levererade de fem elbussar som på försök rullar i Norrtälje, berättar Tamsons.

Resan mot en fossilfri och klimatsmart kollektivtrafik inleddes 2006 med etanolbussar och biogas . Nu tankas samtliga bussar med förnyelsebart drivmedel, vilket även skapar elkraften till all spårbunden trafik.

– Lyfter vi blicken mer finns det en målbild att om tio år ha 700 – 1 500 elbussar på våra vägar. Det skulle utgöra cirka 30-70 procent av SL:s bussflotta, säger Kristoffer Tamsons.

Stora upphandlingar är alltid förenat med risker.

– Men konkurrensen på marknaden är god inom det här området och vi har hittat en fast balans och känner trygghet när det gäller ersättning med bonus och vite, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons