Annons

Miljoner swishande svenskar lockar företag

På allt fler ställen är det möjligt att betala med Swish. Här till exempel hos frisören. Arkivbild.
På allt fler ställen är det möjligt att betala med Swish. Här till exempel hos frisören. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Användningen av Swish exploderar. Nära två miljoner betalningar inom e-handeln går via den populära tjänsten – varje månad.

Med miljontals svenskar som swishar ansluter sig allt fler och större företag.

Under strecket
TT
Publicerad

Över sex miljoner svenskar använder sig i dag av den svenska betalningstjänsten Swish. Det är något som bland annat fått SJ att införa möjligheten att betala med Swish, när man köper sin tågbiljett via nätet eller SJ:s app.

– Eftersom vi sett att Swish är en betalningsmetod som flera miljoner svenskar använder, så tycker vi att det är ett naturligt steg för oss, säger Jenny Gejke, ansvarig för utveckling av SJ:s digitala kanaler.

SJ är knappast ensamma om att tänka så. Siffror från Swish visar att 140 000 företag och organisationer och 1 400 e-handlare var anslutna till tjänsten i oktober i år.

Swish för e-handlare lanserades egentligen förra året, men fick läggas på is efter tekniska bekymmer. I januari i år kom tjänsten igång igen, och sedan dess har betalningarna via Swish gått från cirka 45 000 per månad till nästan 1,8 miljoner per månad.

Klädkedjan Lindex var en av de första e-handlarna att införa Swish som betalningsalternativ när det kom.

"Det har mottagits väl och fungerar numera tekniskt bra. Det var inte lyckat när tjänsten låg nere i ett halvår på grund av att Swish fick bygga om hela sin lösning. Vi ser nu att allt fler kunder väljer att betala sin order med Swish och i dag är det tredje mest populära betalningsalternativet bland Lindex e-handelskunder." skriver Henrik Sörstedt, chef för digital affärsutveckling på Lindex, i en skriftlig kommentar.

Över hälften av dem som använder SJ:s app betalar med Swish när de köper biljett. Vid köp över nätet swishar ungefär en tredjedel av kunderna.

– Jag tror vi kommer att ligga kvar på den höga nivån som vi har i dag. Sedan tittar vi på andra typer av nya betalningsmedel som kommer. Vi är angelägna av att ha en bra mix, och ha enkla sätt att betala utifrån de sätt människor använder för att betala ute i samhället, säger Jenny Gejke.

För Skatteverket innebär den ökade Swish-användningen också mer fusk. Vissa företagare undviker nämligen att slå in överföringarna i kassan, och undgår på så vis moms.

– Vi ser en hel del uppsåtligt fusk med det här, och det ökar i takt med att det här breder ut sig. De som är oseriösa är inte sena på att nappa på det här. Så vi håller på att titta över kassalagstiftningen, vi måste anpassa regelverket efter att kontanter försvinner allt mer, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons