Annons

Miljontals samtal till 1177 låg helt öppet på nätet

2,7 miljoner samtal som ringts till 1177 Vårdguiden sedan 2013 har legat ute på nätet, helt öppet och utan lösenordsskydd, rapporterar Computer Sweden.

– Vi hade ingen aning om att det låg till så här, säger Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic.

Under strecket
Publicerad

Miljontals samtal som ringts in till 1177 spelades in och lades sedan ut på en öppen molntjänst meddelar Computer Sweden.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Miljontals samtal som ringts in till 1177 spelades in och lades sedan ut på en öppen molntjänst meddelar Computer Sweden.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Miljontals samtal som ringts in till 1177 spelades in och lades sedan ut på en öppen molntjänst meddelar Computer Sweden.
Miljontals samtal som ringts in till 1177 spelades in och lades sedan ut på en öppen molntjänst meddelar Computer Sweden. Foto: Anders Wiklund/TT

Computer Sweden som gjort granskningen uppger att samtalen sträcker sig tillbaka till 2013 och det handlar om 170 000 timmar av känsliga samtal som vem som helst har kunnat ladda ner eller lyssna på.

Tidningen uppger vidare att samtalen innehåller uppgifter som kan vara känsliga om sjukdomar och om mediciner hos de som ringt in för att få hjälp av 1177.

En del av ljudfilerna uppges även ha märkts med inringarens telefonnummer i filnamnet. Totalt 57 000 svenska telefonnummer ska ha förekommit i databasen

Samtalen som har legat ute på nätet har tagits emot av vårdentreprenören Medicall, en underleverantör till företaget Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden från vårdregionerna i Stockholm, Södermanland och Värmland.

Medhelp har i sin tur ett avtal med kommun och landstingsägda Inera som är huvudman för Vårdguiden 1177.

Davide Nyblom vd på Medicall dementerar dock uppgifterna när Computer Sweden kontaktade företaget:

– Jag har kollat med vår it och det kan inte hända, säger Davide Nyblom till Computer Sweden.

Medicall uppges ha använt sig av en molnbaserad tjänst som levereras av det svenskregistrerade företaget Voice Integrate Nordic AB för inspelningen av samtalen.

Voice Integrate Nordic meddelar att de inte kände till problemet och att de ska se över vad som kan ha hänt:

– Detta är katastrofalt, det är ju känsliga uppgifter. Vi hade ingen aning om att det låg till så här, säger Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic till Computer Sweden.

SvD har sökt Inera och Medhelp för en kommentar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons