Annons

Utredning skyndar på självkörande bilar

Infrastrukturministern Anna Johansson räknar med ett snabbt genomslag för självkörande bilar. Och nu vill en statlig utredning öppna för omfattande tester av förarlösa bilar i Sverige. Flera försök är redan på gång.

Under strecket
Publicerad

Tekniken med självkörande bilar visades upp i ett testprojekt i Göteborg förra året där 100 självkörande bilar ingår. Bakom ratten, men utan händer: Erik Coelingh, säkerhetsspecialist Volvo.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 2

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 2 av 2

Tekniken med självkörande bilar visades upp i ett testprojekt i Göteborg förra året där 100 självkörande bilar ingår. Bakom ratten, men utan händer: Erik Coelingh, säkerhetsspecialist Volvo.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1
Tekniken med självkörande bilar visades upp i ett testprojekt i Göteborg förra året där 100 självkörande bilar ingår. Bakom ratten, men utan händer: Erik Coelingh, säkerhetsspecialist Volvo.
Tekniken med självkörande bilar visades upp i ett testprojekt i Göteborg förra året där 100 självkörande bilar ingår. Bakom ratten, men utan händer: Erik Coelingh, säkerhetsspecialist Volvo. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Från 1 maj 2017 ska det bli en ny lag som öppnar för olika försök med självkörande bilar, lastbilar, bussar och olika arbetsfordon. Det föreslår en statlig utredning som Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) på torsdagen lämnade över till infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Arbetet med självkörande bilar görs på många håll och har internationellt fått stor uppmärksamhet framför allt för vad bolag som Google, Apple och Tesla gör eller ryktas göra. Men även de traditionella biltillverkarna är på gång och det inkluderar Volvo Personvagnar som under nästa år tänker dra igång ett stort test i Göteborg.

Men det finns en del oklarheter både kring försöken och en fullskalig kommersiell verksamhet. En omdiskuterad fråga är vem som ska ha ansvar om det sker en olycka.

Annons
Annons

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 1

Normalt är det föraren men i en självkörande bil är det inte lika självklart. Poängen med systemet är ju att den som sitter bakom ratten inte ska behöva bekymra sig om trafiken.

I utredningen föreslår man en ny lag som gör det möjligt med omfattande tester av förarlösa bilar i Sverige. Enligt förslaget är det den som håller i testet som ska vara ansvarig om det händer någon olycka, inte föraren i bilen.

Eftersom testbilarna kommer att ha en massa kameror och andra sensorer som hela tiden registrerar vad som händer runtomkring innebär det att många människor i omgivningen kommer att fotograferas. Det strider mot regler som är till för att värna den personliga integriteten och enligt utredaren måste därför alla bilder avidentifieras direkt.

Om de här förslagen godkänns av riksdagen kan den nya försökslagen börja gälla i maj nästa år. Samtidigt fortsätter arbetet med att få fram regler för hur de förarlösa bilarna ska hanteras när de kommer i mer allmän användning. Fast det förslaget ska vara klart först i slutet av nästa år.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: Claudio Bresciani/TT

Anna Johansson räknar med att genomslaget för förarlösa bilar kan komma riktigt snabbt.

– Den tekniska utvecklingen går sanslöst fort och det finns också ett stort inslag av tävling mellan olika bilfabrikanter. Det är väldigt kul att Sverige nu ligger först ut med den här typen av tester i en riktig miljö. Det kan ge en bra möjlighet för svenska företag på exportmarknaden, säger Anna Johansson.

Vem som ligger först finns det nu alltid olika meningar om. Det sannolikt mest omskrivna projektet med Googles självkörande bilar har pågått i flera år och deras bilar har nu rullat i sammanlagt mer än 2 miljoner kilometer.

Anna Johansson verkar i vilket fall tro på tekniken och pratar om att nio av tio trafikolyckor orsakas av den mänskliga faktorn. Det talar för att trafiken skulle bli säkrare om datorerna fick ta över körningen. Och nu räknar hon som sagt med att de självkörande bilarna snabbt tar plats.

– Om försöken faller väl ut kommer det att gå ganska fort. Utmaningen ligger i att få till det under övergångsperioden när förarlösa och vanliga bilar ska samsas på vägarna, säger Anna Johansson.

Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

Anmäl dig här.kundservice.svd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons