Annons

Ministern: Arlanda ska bli Nordens största flygplats

Sverige bör lära av Danmark och satsa mer på Arlanda. Det hävdar infrastrukturminister Tomas Eneroth och får stöd av näringslivet som hävdar att Arlanda blivit styvmoderligt behandlat.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill se Arlanda växa.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 2 av 2
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

Tomas Eneroth (S) har högt ställda ambitioner när det gäller Arlanda flygplats. Han leder till exempel själv Arlandarådet som till slutet av 2018 ska ha tagit fram en samlad lösning på hur flygplatsen ska expandera.

– Arlanda behöver byggas ut rejält. Målet är att Arlanda ska bli Nordens ledande flygplats och därför måste vi få fram en nationell samling kring investeringar vid Arlanda, säger Tomas Eneroth.

Argumentet är helt enkelt att både privatpersoner och näringslivet behöver bra flygförbindelser. Saknas de kommer man på efterkälken när flyget växer snabbt på andra håll.

Tomas Eneroth pekar bland annat på hur Danmark länge drivit på kring sin stora flygplats. Den danska regeringen har till exempel utnyttjat sitt ägande i SAS för att få fler linjer till Köpenhamn och på det viset stärka den allmänna ekonomin där flygplatsen, som förr gick under namnet Kastrup, också är en av de största arbetsgivarna.

Annons
Annons

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill se Arlanda växa.

Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 1

– Som smålänning har jag rest mycket från Kastrup och jag är imponerad över hur Danmark under lång tid systematiskt prioriterat Kastrup. Sverige har haft spretigare prioriteringar på flera olika flygplatser, säger Tomas Eneroth.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill se Arlanda växa.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill se Arlanda växa. Foto: Emma-Sofia Olsson

Enligt infrastrukturministern måste Sverige nu fokusera mer i sina satsningar. Inte minst för att Arlanda ska kunna fungera som en motor för hela landet.

– Med den utveckling flyget har och med de teknikinvesteringar som behöver göras är det viktigt att vi har ett tydligt fokus på Arlanda. Vi måste lära av Danmark och sikta på att springa förbi när det gäller att ha Nordens ledande flygplats, säger Tomas Eneroth.

I den bedömningen får han medhåll av näringslivet i form av Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare. Hon hävdar att Arlanda blivit styvmoderligt behandlat under lång tid och att det fått konsekvenser. Saknade flygförbindelser var exempelvis ett av skälen till att den europeiska läkemedelsmyndigheten inte kom till Stockholm.

– Det krävs stora investeringar på Arlanda och det blir dyrt. Men gör vi inte det tappar Sverige i konkurrenskraft och det blir ännu dyrare, säger Maria Rankka.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons