Annons

Ministern: Det totala kaoset har uteblivit

Det är fortfarande lugnt när id-kontrollerna vid gränsen till Sverige snart går in på sin tredje vecka.

– Det totala kaoset som det oroades över verkar ha uteblivit, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Under strecket
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: TTBild 1 av 3
Foto: Erland Vinberg/TTBild 2 av 3

ID-kontroller vid tågstationen på Kastrup flygplats i Köpenhamn.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 3 av 3

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: TTBild 1 av 2
Foto: Erland Vinberg/TTBild 2 av 2
Infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: TT

Från den 4 januari 2016 infördes id-kontroller på samtliga resenärer vid gränsen till Sverige – som ett sätt att få ned flyktingströmmen till landet.

I och med att lagen klubbades igenom väcktes stark kritik från flera håll, bland annat över att Region Skåne skulle bli lidande med försenade förbindelser.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger nu till SvD att hennes bild är att det hittills inte har blivit så stora konsekvenser i trafiken för varken tågbolag eller resenärer sedan lagen infördes.

– Rapporter hittills visar att det gått bättre än väntat gällande id-kontrollerna i trafiken. Det totala kaoset som det oroades över verkar ha uteblivit, säger Anna Johansson.

Foto: Erland Vinberg/TT
Annons
Annons

ID-kontroller vid tågstationen på Kastrup flygplats i Köpenhamn.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 1 av 1

Även tågbolagen, danska DSB och Öresundståget, som kör mellan Danmark och Sverige håller med ministern om trafikläget.

– Givet förutsättningarna så har det gått mycket bra. Ingen kaos, inga förseningar och vi är nöjda med hur man har organiserat id-kontrollerna. Däremot har restiden blivit längre för pendlare, säger Magnus Andersson som är affärsområdeschef för tåg på Skånetrafiken.

Resenärer som åker mellan Sverige och Danmark måste sedan kontrollerna infördes alltid byta tåg i Kastrup (Köpenhamns flygplats) för att gå igenom en id-kontroll. I 90 procent av fallen, enligt tågbolagen, tar det mellan 12 och 20 minuter från Malmö till Köpenhamn, men i vissa fall får resenärer vänta i 45 minuter.

– Vi har försökt göra så mycket som möjligt för att id-kontrollerna inte ska ta för lång tid, och har personer med sig id-kort så ska det inte ta mer än 10–15 sekunder. Hittills verkar det inte påverkat folk jättemycket, säger Tony Bispiskov informationschef på danska tågbolaget DSB.

Däremot är det för nära inpå att tala om det har blivit mindre resenärer längst sträckan, både med anledning av att det varit en helgperiod och för att lagen nyss trätt i kraft.

– Vi har sålt några färre pendelkort, kanske med en minskning på runt åtta procent, men det är bara preliminära siffror. Det måste utvärderas ytterligare, säger Magnus Andersson på Skånetrafiken.

ID-kontroller vid tågstationen på Kastrup flygplats i Köpenhamn.
ID-kontroller vid tågstationen på Kastrup flygplats i Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT

Även DSB och infrastrukturministern anser att id-kontrollerna bör utvärderas innan det går kan uttala sig om antalet resenärer har minskat eller inte.

– Det behövs mer tid för att utvärdera och se hur det påverkar kollektivtrafiken. Hittills har det bara gått lite mer än en vecka, säger Anna Johansson.

Ida Grundström Nyberg pendlar till jobbet varje dag från Malmö till Köpenhamn.

– Det är bättre än jag först trodde att det skulle bli. Inte så många större förseningar, bara några mindre, säger hon.

Däremot har det blivit krångligare menar Ida – speciellt eftersom hon åker sträckan varje dag.

– Det är ju inte vi pendlare som drabbas hårdas i slutändan, men det är klart det försvårar vardagen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons