Annons

Ministern duckar frågan om skyhöga järnvägskostnader

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill trots kritiken ha igång bygget av höghastighetsjärnvägen.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill trots kritiken ha igång bygget av höghastighetsjärnvägen. Foto: Tomas Oneborg

Höghastighetsjärnvägarna ska byggas - trots den stenhårda kritiken från Riksrevisionen.

Det beskedet ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men han svarar inte på frågan om det finns en risk att kostnaderna skenar.

Under strecket
Publicerad

Det statliga granskningsorganet Riksrevisionen har sågat regeringens hantering av planerna på att bygga nya höghastighetsbanor. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth tänker inte ändra sig.

– Jag delar inte deras bedömning. Sverige behöver bygga nya stambanor och det är inte aktuellt med något omtag i frågan, säger Tomas Eneroth.

Enligt infrastrukturministern har det under lång tid investerats för lite i den svenska järnvägen.

– I går rapporterade Trafikverket att det är fullt på spåren. Ska vi klara klimatomställningen och den ökade viljan att åka tåg, då måste vi öka kapaciteten, säger Tomas Eneroth.

Den stora invändningen mot projektet gäller kostnaderna. De nya höghastighetsbanorna beräknas gå på 250 miljarder kronor, långt mer än alla andra stora infrastrukturprojekt.

Dessutom finns det en oro för att kostnaderna ska öka ännu mer. Förbifart Stockholm och tunnelbanan i Stockholm visade sig nyligen bli betydligt dyrare än planerat och detsamma gäller Ostlänken, den nya järnvägen mellan Järna och Linköping.

Hur säker är du på att kostnaden inte blir högre än 250 miljarder kronor?

Annons
Annons

– Det är viktigt med tanke på de fördyringar vi haft i närliggande projekt att man har en sträng kostnadskontroll. Det underlättas med en samlad organisation, säger Tomas Eneroth.

Men nu är det en del oro för ökade kostnader, hur stor är risken?

– Det här är ett projekt som ska byggas under 25 år. Då behövs en finansieringslösning och en bred uppslutning. Att inte bygga nya stambanor och 100 000 bostäder får också konsekvenser.

Återigen, är du säker på att det inte blir mer än 250 miljarder?

– Det är Trafikverket som gör kostnadsberäkningarna och sedan hänger det på de vägval man gör under produktionstiden.

Så det finns en risk att det blir mer?

– Det avgörande är att man har sträng kostnadskontroll och noggrann upphandlingsstruktur, säger Tomas Eneroth utan att sedan komma med någon precisering.

Däremot lovar han nu att ”inom kort” bjuda in de övriga partierna till diskussioner om hur hela bygget av den nya höghastighetsjärnvägen ska betalas. Den inbjudan har utlovats länge utan att den skickats ut.

Tomas Eneroth vill att projektet finansieras vid sidan av de vanliga infrastruktursatsningarna. Annars är risken stor att det inte blir pengar över till andra väg- och järnvägsbyggen.

– Jag vill ha en så bred uppslutning som möjligt. För det här är Sveriges stora industriella projekt de kommande 25 åren.

Moderaterna har sagt att de inte kommer att vara med i samtalen eftersom de tycker bygget blir för dyrt. Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna har också sagt nej till projektet.

Bjuder ni in Sverigedemokraterna till samtalen?

– Nej, vi bjuder in samma konstellation som tidigare, säger Tomas Eneroth.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons