Annons

Ministern om spelreklam: Ett steg närmare skärpt lag

Branschens nya riktlinjer för en måttfull spelreklam räcker inte, enligt civilminister Ardalan Shekarabi.

– Vi har kommit ett steg närmare skärpt lagstiftning, säger han efter ett möte med branschen i dag.

Under strecket
Publicerad
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) mötte spelbranschen på torsdagen för att få svar på frågor om hur spelreklamen lever upp till lagens krav om måttfullhet.
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) mötte spelbranschen på torsdagen för att få svar på frågor om hur spelreklamen lever upp till lagens krav om måttfullhet. Foto: Janerik Henriksson/TT

Ardalan Shekarabi deklarerade i februari att han hade fått nog av spelreklamen. Marknadsföringen var för aggressiv, konstaterade han, och efterlyste en ”märkbar förändring” från spelbolagen.

I går kom branschens svar. I en artikel på SvD Debatt förbinder man sig att inte rikta sin marknadsföring mot barn, inte ge sken av att man garanterat kommer att vinna, eller erbjuda spel anonymt eller utan registrering.

I dag mötte ministern företrädarna för att diskutera riktlinjerna, och han är inte imponerad.

Annons

– Min första bedömning är att de riktlinjer som presenterades i dag inte är tillräckliga, säger Ardalan Shekarabi.

Han konstaterar att lejonparten av riktlinjerna redan är i linje med nu gällande lagstiftning.

– De kommer inte att i tillräckligt stor utsträckning leda till en märkbar förändring för konsumenterna. Vad vi behöver nu är att ta ett steg till, säger han.

Jag ser ett behov av att ingripa för att förstärka konsumentskyddet.

Shekarabi säger att han uppskattar att enskilda bolag tagit ett större ansvar när det kommer till måttfullhet i spelreklamen, men att det som branschen tillsammans kan enas om inte är tillräckligt.

– Min bedömning är att vi i dag tagit ett steg närmare en skärpt lagstiftning, jag ser ett behov av att ingripa för att förstärka konsumentskyddet.

Civiministern vill inte gå in på detaljer i en eventuell ny lagstiftning, utan säger att han nu ska studera branschens förslag och att han ämnar återkomma inom kort.

Det talas mycket om måttfullhet i marknadsföringen. Vad innebär det egentligen?

– Det är jag enligt grundlagen förhindrad att uttala mig om, med tanke på att det pågår rättsprocesser för att utforma en sådan praxis, säger han.

Annons
Annons

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) mötte spelbranschen på torsdagen för att få svar på frågor om hur spelreklamen lever upp till lagens krav om måttfullhet.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons