Annons

Ministern som visste för lite får ta tåget hem

Den starka kvinnan från Göteborg blev ministern som visste för lite. Anna Johansson var ett överraskningsnamn i regeringen men det är ingen överraskning att hon får lämna sin post.

Under strecket
Publicerad

Anna Johansson.

Foto: Erik Simander/TT Bild 1 av 1

Anna Johansson.

Foto: Erik Simander/TT Bild 1 av 1
Anna Johansson.
Anna Johansson. Foto: Erik Simander/TT

Man kan säga att hon föddes till socialdemokrat. Den avgående infrastrukturministern Anna Johansson är dotter till Göteborgs starke man, kommunstyrelsens mångåriga ordförande Göran Johansson.

Efter komvux-studier och LO-projektjobb blev hon själv den starka kvinnan i hemstaden. Hon leder Göteborgs socialdemokrater sedan tio år tillbaka och har bland annat varit biträdande kommunalråd, ledamot i kommunfullmäktige och styrelseordförande för det kommunala Bostadsbolaget.

Hon sågs som ett överraskningsnamn i Stefan Löfvens regering.

– Först var jag mest chockad över att ens ha fått frågan om att bli minister. Sedan började jag fundera på vad man ska göra med den här möjligheten, sa hon i en intervju med SvD 2014.

Annons
Annons

Men hon fortsatte att vara okänd utanför Göteborg. Vid fjolårets slut kände bara 50 procent av svenskarna till henne, vilket gjorde henne till en av regeringens mest anonyma ministrar.

Anna Johansson ärvde ett knippe omstridda frågor från alliansregeringen: tågtrafikens problem, Förbifart Stockholm, Västlänken och flygplatsen i Bromma.

Höghastighetstågen var ett självklart val för henne. Hon pendlade till Göteborg varje helg och trodde att resan skulle kunna göras med snabbtåg redan 2030.

Hon satsade också mer pengar på järnvägsunderhåll, precis som alliansregeringen under sina sista år. Dessutom öppnade hon för nya finansieringsmodeller där till exempel fastighetsägare kunde vara med och betala för järnvägen.

I sakfrågor beskrivs hon som påläst och ambitiös.

Men det är inte som järnvägens räddare hon blir ihågkommen, utan som ministern som visste för lite.

– Det vet inte jag. Jag har inte insyn, vare sig i hur hans resor bokas eller hur rutinerna ser ut, sa Anna Johansson till DN hösten 2016.

Då briserade den förra skandalen kring henne, rättare sagt kring resorna som hennes statssekreterare Erik Bromander gjort.

Bromander reste mycket, långt och ofta i business class. På två år hade han lagt 829 000 kronor av skattebetalarnas pengar på resor till bland annat Australien, Sydafrika, Brasilien och Vietnam.

Den resglada statssekreteraren fick gå och lämnade sin förra chef försvagad i regeringen.

Lägg till att hon flera gånger blev prickad av Konstitutionsutskottet, bland annat för hur hon la Förbifart Stockholm i malpåse utan att kolla om landstinget i Stockholm ville omförhandla finansieringen av storbygget.

När utkontrakteringen av Transportstyrelsens it-drift ledde till att känsliga uppgifter hamnade i obehöriga händer hölls den ansvariga ministern i dunkel – enligt henne av statssekreteraren Bromander.

Återigen visste Johansson för lite medan ministerkollegerna visste för mycket utan att dela med sig av informationen.

I en intervju med GP på torsdagen lägger Anna Johansson en stor del av ansvaret för dataskyddshaveriet på den förra regeringen, som fattat beslut om utkontraktering.

– Jag kan inte se att jag gjort något fel, säger hon till tidningen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons