Annons

Scaniachef vill ha elsatsning mot corona

Henrik Henriksson, vd för Scania, varnar för långt fabriksstopp.
Henrik Henriksson, vd för Scania, varnar för långt fabriksstopp. Foto: Urban Andersson/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN

2019 blev ett rekordår för Scania. Bolaget gjorde den högsta rörelsevinsten någonsin och levererade 100 000 lastbilar och bussar.

– Men det känns som 2019 ligger långt bort. Nu har vi en helt annan verklighet, säger Scanias vd Henrik Henriksson i samband med att bolaget presenterar sitt bokslut för föregående år.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

För på onsdag börjar Scania stänga ned hela produktionen i Sverige. Det berör bland annat omkring 9 000 personer som jobbar hos Scania i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Dessutom är det stängt hos Scania i Frankrike, Nederländerna och Brasilien.

Stoppet gäller till efter påsk. Men Henrik Henriksson konstaterar att det är svårt att veta om de anställda då verkligen kan komma tillbaka.

– Läget är utmanande och det hänger både på hur det går för våra underleverantörer och hur vi själva klarar krisen. Det är ganska stor risk för att vi inte kar dra i gång som planerat, säger Henrik Henriksson.

Scania har viktiga underleverantörer i Kina, norra Italien, Frankrike, Tyskland och inte minst i Sverige. I Kina har tillverkningen nu kommit i gång igen däremot är det 50–100 leverantörer i andra länder som har så stora störningar att de inte kan leverera till Scania.

Den stora osäkerheten gör att Scanias ledning nu arbetar med flera olika planer för hur det kan gå. I bästa fall vänder det någorlunda snabbt och produktionen kommer i gång ungefär som den har gjort i Kina och Sydkorea.

Annons
Annons

I värsta fall leder krisen till en rejäl ekonomisk nedgång med svag tillväxt.

– Om vi får en rejäl påverkan på BNP-tillväxten, då kommer vi att ha en totalmarknad för tunga fordon som går ned drastiskt, säger Henrik Henriksson.

Det kan i så fall slå riktigt hårt. För redan under hösten började beställningarna på nya lastbilar att minska efter att branschen haft flera starka år och tidigare såg det ut att bli en nedgång på 15–20 procent i år.

Sedan kom coronakrisen.

– Det är minst fyra–fem veckor bort innan vi verkligen vet hur det går. Först måste vi se vad som händer i södra Europa.

Det innebär också att det kan komma nya slag mot de anställda. För de tillfälliga stängningar som man nu har kommit överens om bygger på att krisen går över relativt snabbt och att det sedan blir en kvick återgång till ett mer normalt läge.

– Vi förbereder oss för andra scenarier också. Då kan det bli rejäla reduktioner av personal, säger Henrik Henriksson.

Det försämrade läget påverkar också Scanias möjligheter att investera. Henrik Henriksson varnar även för att bolaget kommer att få dra ned på projekt som utveckling av nya bussar, självkörande fordon med mera.

Däremot håller han fast vid planerna på att ställa om lastbilar och bussar till en mer miljövänlig drift, inte minst i form av elektrifiering.

– Vi kan inte ha lika hög ambitionsnivå som vi har tänkt. Men just när det gäller hållbarhet vill jag snarare gå ännu snabbare fram. Det här är också ett bra läge för staten att gå in och göra satsningar på elinfrastruktur och elektrifiering av fordon, säger Henrik Henriksson.

Han hävdar att det behövs breda statliga satsningar på elektrifiering. Det kan exempelvis handla om att få ut el till vägarna. Den kan användas både för att ladda personbilar och till elektrifierade vägar som lastbilarna kan använda.

En annan metod är att öka stödet till dem som köper elfordon. Det kan, enligt Scaniachefen, gynna miljön samtidigt som det hjälper fordonsindustrin att komma i gång efter coronakrisen.

– Nu måste vi få breda och samordnade insatser där både industri och stat samarbetar. Dessutom måste vi koordinera det över hela EU. Då kan vi begränsa skadan av coronakrisen, säger Henrik Henriksson.

Siffrorna för 2019 visar att Scania ändå har ett bra utgångsläge. Lönsamheten förbättrades under året och rörelsemarginalen ökade till 11,5 procent.

ScaniaHelåret
20192018
Försäljning152,4137,1
Rörelseresultat17,513,8
Nettoresultat12,49,7
i miljarder kronor
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons