X
Annons
X
Recension

Juliet, naked Missledande namn – annars finns bara en invändning

Nick Hornby-filmatiseringen "Juliet, naked" – om den försvunna rockstjärnan Tucker Crowe – är en komedi om kvasilevande och tomgångsrelationer.

Chris O’Dowd och Rose Byrne i ”Juliet, naked”. Foto: Alex Bailey
Läs mer om Veckans biofilmer

Juliet, naked

Genre
Komedi
Manus
Evgenia Peretz, Jim Taylor, Tamara Jenkins
Medverkande
Chris O’Dowd, Rose Byrne, Ethan Hawke

1 tim 38 min. Barntillåten.

Betyg: 4 av 6

Ur ett ekonomiskt perspektiv handlar berömmelse om asymmetriskt distribuerad uppmärksamhet. Kim Kardashian har i skrivande stund 118 miljoner följare plus växel på Instagram, jag själv något färre – för att ta ett exempel. Men ur ett psykologiskt perspektiv handlar det snarare om ett voyeuristiskt parasiterande; den berömde tar betalt för att agera projektionsyta åt en beundrarskara som i vissa fall lever främst genom sin idol och simulerar mening i sina liv genom det rituella dyrkandet. Det är litet grann som ett härsklystet barns lek med dockor långt upp i vuxen ålder.

"Juliet, Naked", efter en roman av Nick Hornby, är en komedi om kvasilevande och tomgångsrelationer. I fokus finns inledningsvis den brittiske landsortsakademikern Duncan (Chris O’Dowd), vars hela identitet är upphängd på en fixering vid den amerikanska rockstjärnan Tucker Crowe. Duncan vet allt om alla spelningar och inspelningar, kan alla texter och alla teorier om Crowes försvinnande för länge sedan. Lever människan ens längre?

Som popkulturens främsta klenod håller Duncan Crowes album "Juliet", ett vittnesbörd om svidande kärlekssorg. När det från ingenstans dyker upp en avskalad demotejp av skivan, kallad "Juliet, naked" (liksom det för 15 år sedan släpptes en "tvättad" version av The Beatles "Let it be" som också var "naked"), är det en sensation i den krets av fans som flockas kring det internetforum som är helt tillägnat just Tucker Crowe, en hemsida över vilken Duncan själv basar och där han postar en löddrigt entusiastisk recension.

Annons
X

Här finns alltså inget naket, och ingen heter alltså Juliet. Vad som finns är ett stycke skrynklig och bitvis insiktsfull vardagskomik.

Mindre förtjust är Duncans hårt prövade flickvän Annie (Rose Byrne), som under pseudonym och i vanmäktig protest författar en nedgörande recension på samma forum, vilket leder till att hon får ett instämmande mejl från någon som säger sig vara Crowe själv och som intygar att plattan mycket riktigt är skräp. Elektronisk brevväxling följer; det är verkligen Crowe själv (Ethan Hawke), som gradvis alltmer tar över filmen med sina många problem, främst med att ta hand om, eller ens hålla någon sorts kontakt med, sina många barn med många olika mammor.

Ethan Hawke som rockstjärnan Tucker Crowe, Rose Byrne som hårt prövad flickvän och Chris O’Dowd som Duncan, fixerad vid nämnda rockstjärna. Foto: Alex Bailey/Scanbox

Men roliga mejl kan han skriva, och kontakten med Annie blir allt intensivare, samtidigt som Duncan faller för en lärarkollega och flyttar ut. Plötsligt en dag dyker Crowe upp i London, där ett möte med Annie i verkliga livet väntar.

Här finns alltså inget naket, och ingen heter alltså Juliet. Vad som finns är ett stycke skrynklig och bitvis insiktsfull vardagskomik som i hög grad bygger på pillemarisk charm och avväpnande replikkonst.

En möjligen ytlig men dock invändning är att Rose Byrne kan te sig alltför filmstjärnesnygg för att riktigt smälta in i tapeterna. I gengäld är Annies kavaljerer desto rufsigare och lufsigare.

Annons
X
Annons
X

Chris O’Dowd och Rose Byrne i ”Juliet, naked”.

Foto: Alex Bailey Bild 1 av 2

Ethan Hawke som rockstjärnan Tucker Crowe, Rose Byrne som hårt prövad flickvän och Chris O’Dowd som Duncan, fixerad vid nämnda rockstjärna.

Foto: Alex Bailey/Scanbox Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X