Annons

Mikael Törnwall:Mitt fullständiga misslyckande...

Mitt klart största CO2-avtryck kommer från resande, och då framför allt bilåkande och flyg. Att dra ner på flygresor och bilåkande är den uppenbara lösningen. Det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort – men några framsteg har jag noterat.

Under strecket
Publicerad

SvD:s Mikael Törnwalls ambition var att flyga mindre – men sedan kom verkligheten i kapp.

Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Går det snabbast att ta tåget eller flyget till Göteborg?

Låt oss börja med mitt fullständiga misslyckande, flygresandet. Jag hade verkligen som ambition att flyga mindre i år. Men sen kom verkligheten. Min 23-åriga dotter pluggar i London. Jag vore en dålig pappa om jag inte hälsade på Hanna åtminstone en gång per år. (Det går faktiskt att åka tåg hela vägen, men då pratar vi om 3–4 byten, en restid på långt över ett dygn och ett totalpris som är mångdubbelt högre än att flyga.)

Sen bestämde sig min frus systerdotter, Yael, för att gifta sig – i Jerusalem.

Jag har känt henne sen hon var sju år gammal, så jag betraktar en flygbiljett till Israel som högst motiverad.

Nu gör vi oss av med ena bilen. Det är ingen stor uppoffring, ska jag medge.

Facit blir ändå minst lika många flygresor som året innan. Och då tillbringar jag ändå hellre semestern på min segelbåt än på en strand i Thailand.

Testa din egen klimatpåverkan - gör Klimatkalkylatornsvd.se
Annons
Annons

SvD:s Mikael Törnwalls ambition var att flyga mindre – men sedan kom verkligheten i kapp.

Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 1

Men nu har jag inte ens tagit med att jag i år har ökat mitt flygande i tjänsten. Jag har hunnit med att flyga till bland annat Kina, Köpenhamn, Skellefteå och Göteborg.

Det hamnar dock inte i mitt personliga resultat i SvD:s klimatkalkylator utan finns som en liten del i de utsläpp som du som läsare av Svenska Dagbladet får. Fast jag vill påpeka att jag tar tåget när jag kan, även i jobbet. Som vårt test visar är det faktiskt mycket mer effektivt att jobba koncentrerat på tåget mellan Stockholm och Göteborg än att åka taxi till och från flygplatser och sedan trängas i köerna till säkerhetskontrollen och boardingen.

SvD:s Mikael Törnwalls ambition var att flyga mindre – men sedan kom verkligheten i kapp.
SvD:s Mikael Törnwalls ambition var att flyga mindre – men sedan kom verkligheten i kapp. Foto: Ari Luostarinen

Så länge det inte regnar eller är vinter cyklar jag till jobbet.

Bättre går det med bilen. Vi gick in i året med två bilar, en Audi A4 och en 16 år gammal Ford Fiesta. Nu gör vi oss av med Fiestan. Det är ingen stor uppoffring, ska jag medge. Den hade uppenbara problem att ta sig genom besiktningen förra året och rosthålen började bli oroväckande stora. Men vi bor nära stan med (för det mesta) väl fungerande kommunikationer, så vi klarar oss mer än väl med en bil.

Lite svårare men inte omöjligt är att dra ner på familjens totala bilåkande. Det är förvånansvärt svårt att bryta vanan att sätta sig i bilen och köra de få kilometerna till affären för att köpa den där saken jag glömde. Att göra det kräver planering.

Annons
Annons

Sen kommer vi till området där jag verkligen kniper miljöpoäng (i vart fall i regeringens ögon). Jag är en av dem som skaffat en statligt subventionerad elcykel. Så länge det inte regnar eller är vinter cyklar jag till jobbet.

Merparten av de resor jag ersätter är dock miljövänlig tunnelbana. Det är ytterst sällan jag får idén att åka bil till jobbet. Om jag ska in till stan på helgerna hände det ofta att jag tog bilen tidigare, av bekvämlighetsskäl (jag är lat). Nu blir det för det mesta cykel (ännu snabbare och enklare än bil).

Snart är det dags att också byta ut Audin, och då kommer det att hända saker. Som det ser ut nu står det mellan en biobränslebil och elhybrid (äkta elbil är fortfarande på tok för dyrt för mig).

Oavsett vad det blir är målet att halvera CO2-utsläppen från vårt bilåkande.

Laddar…
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons