Annons

Åt som vegan i en månad: ”Sötsuget försvann”

SvD:s Ann-Cathrine Johnsson provar på livet som vegan | Efter att ha varit flexitarian (ätit delvis vegetariskt) under en längre tid, trodde jag inte att steget till vegan skulle vara så stort. Men att äta veganskt kräver planering, uthållighet och idérikedom, inser jag snabbt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Vad ska jag ha i kaffet?” är en fråga som dyker upp snabbt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

1 / 6

”Vad ska jag ha i kaffet?” är en fråga som dyker upp snabbt.
”Vad ska jag ha i kaffet?” är en fråga som dyker upp snabbt. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

När jag får frågan om jag vill äta som en vegan i en månad blir min första reaktion: ”Åh nej”! Jag har hört så mycket den senaste tiden om hur krångligt det är att vara vegan och hur mycket det är att tänka på. Men jag gillar utmaningar och jag kan se väldigt många fördelar med att äta veganskt, så några dagar senare är jag igång.

Annons
Annons
Foto: Magdalena Bujak/Alamy Stock Ph Bild 1 av 1

2 / 6

Starten

Foto: Magdalena Bujak/Alamy Stock Ph

Det är en liten utmaning att inte få ha vanlig mjölk i kaffet.

Det börjar bra. Första frukosten blir avokado på knäckebröd, utan smör. Och kaffe utan mjölk. Jag känner att jag är lite oplanerad, men då jag äter mycket vegetariskt i vanliga fall, tror jag mig ha ganska bra koll. Tänker att chiapudding är en bra frukost som det går att göra många varianter på – om jag tröttnar på min avokadomacka. Och smoothies går ju också bra.

Det är en liten utmaning att inte få ha vanlig mjölk i kaffet. Tycker varken sojamjölk, havremjölk eller rismjölk, funkar riktigt bra. Jag saknar även ägg. Min frukost består ofta av en kopp kaffe med mjölk och två ägg, gärna på danskt rågbröd.

På kvällen handlar jag utöver bönor och linser, även vegansmör, veganost och vegangrädde för att vara extra rustad.

Annons
Annons
Foto: Matthew Mead/AP Bild 1 av 1

3 / 6

Små motgångar

Foto: Matthew Mead/AP

Jag är lite avundsjuk och tänker att jag måste komma på ett bra substitut.

Min första lunch är på en vietnamesisk restaurang. Lunchen med en kollega är bokad sedan tidigare och jag tänker att jag inte ska låta min nya mathållning begränsa min vardag. Så jag går dit och hoppas på det bästa. Men nej, de har inget veganskt just den här dagen. Allt fler restauranger har vegansk meny, men till lunch kan det vara svårare.

En kväll äter vi pasta med zucchini. De andra i familjen har parmesan i sin zucchiniröra. Jag är lite avundsjuk och tänker att jag måste komma på ett bra substitut.

Inser att jag borde läsa på lite mer för att kunna laga mat mer obehindrat och dessutom lära mig vad som kan ersättas med något annat. Många fler livsmedel än vad man kan tro innehåller mjölk och ägg.

Annons
Annons
Foto: Leif R Jansson/TT Bild 1 av 1

4 / 6

Ner och upp

Foto: Leif R Jansson/TT

Märker också att jag inte längre har något sötsug.

Efter en vecka börjar jag känna mig trött och energilös. Inser ganska snabbt att jag äter för lite. För att få i sig tillräckligt med näring och kalorier behöver man äta större portioner som vegan. Jag fyller på med extra bönor och linser och snart är jag pigg igen. Märker också att jag inte längre har något sötsug.

Jag håller ögonen öppna efter veganrestauranger och hittar en restaurang som har lunch där 80 procent är veganskt. Till kaffet väljer jag ris- och mandelmjölk som smakar riktigt bra. Det här kommer jag att kunna vänja mig vid.

Annons
Annons
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

5 / 6

Nu rullar det på

Foto: Tomas Oneborg

Jag känner mig piggare än någonsin och som bonus har jag gått ner några kilo.

Efter halva tiden glömmer jag nästan bort att jag äter veganskt. Det känns inte längre lika problematiskt. Jag läser noggrant på förpackningarna i matbutiken och lär mig parera de problem som dyker upp. Lär mig byta ut olika mjölkprodukter mot veganska varianter, hittar goda veganalternativ gjorda på sojabönor och till och med vegansk choklad. Jag känner mig piggare än någonsin och som bonus har jag gått ner några kilo.

När månaden är över har jag dubbla känslor. Det ska bli gott att äta ägg igen och jag ser fram emot att få sätta i mig alla möjliga sorters ostar. Men att äta kött, det känns inte lockande alls. Jag kommer med all säkerhet äta ännu mer vegetariskt framöver än jag tidigare gjort.

Annons
Annons

6 / 6

Laddar…

Mina hälsovärden

Jag tog ett hälsotest innan min veganmånads start och ett efter månadens slut. Generellt är en månad för kort tid för att se några större förändringar i blodmarkörer för hälsovärden. Enligt Anders Lycksell, läkare i Werlabs Läkarteam, rekommenderas minst tre månader, baserat på halveringstid och livslängd hos vissa blodmarkörer.

Men det gick ändå att se vissa intressanta indikationer:

Blodfetter: Mina blodfetter låg väsentligen på en bra nivå redan från början, men det fanns lite utrymme för en förbättring. Under månaden skedde en liten förbättring och enligt Anders Lycksell finns det stor chans att man kan se större förändringar om jag fortsätter med vegankost i några månader till, men ibland kan det ta längre tid än så.

Efter reklamen visas:
Laga vegetariskt som även passar köttälskaren

Järn & Ferritin: Järnvärdet har minskat, men inte signifikant. Ferritinvärdet är ett mått på kroppens järndepåer och vid ett värde som ligger inom referensvärdet men under 30 mikrog/L, vilket jag gör, uppmuntras man att se till att få i sig tillräckligt med järn via kosten. Detta är svårare för en vegan än för en köttätare, så om värdet fortsätter att sjunka så kan järntillskott bli nödvändigt för att motverka anemi (blodbrist). I mitt fall sågs inga tecken på blodbrist.

Vitamin D: Här kunde ses en tydlig, signifikant, ökning med hela 57 procent. Sannolikt beroende på att vi haft mycket sol i maj och juni, men även kosten har betydelse.

Vitamin B12: Vitamin B12 har sjunkit en aning, men inte signifikant. B12 är den vitamin som brukar vara svårast för veganer att tillgodose sig via kosten, men mitt värde ligger fortfarande bra.

Annons
Annons
Annons
Annons