Annons

Det här behöver du veta nya mobilförbudet

Den nya lagen om handhavandeförbud av mobiltelefon för förare av fordon väcker frågor. Här följer några svar på frågor om den nya lagen som redan gäller från och med den 1 februari.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Handhavandeförbudet gäller från den 1 februari.

Foto: Erik Nylander/TT Bild 1 av 1

1 / 5

Hur lyder skärpningen av lagen?

Handhavandeförbudet gäller från den 1 februari.
Handhavandeförbudet gäller från den 1 februari. Foto: Erik Nylander/TT

Lagen om mobilförbud har från den 1 februari skärpts från 2013 års lag då det ännu var tillåtet att framföra ett fordon med en mobiltelefon i handen, ”om det inte inverkar menligt på körningen”.

Den sista meningen i fjärde kapitlets tionde paragraf i trafikförordningen är ny:

”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen”.

Annons
Annons

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har sagt att en tydligare lag kommer göra det enklare för polisen att se till att mobilförbudet efterlevs.

Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

2 / 5

Vad blir påföljden?

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har sagt att en tydligare lag kommer göra det enklare för polisen att se till att mobilförbudet efterlevs.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth har sagt att en tydligare lag kommer göra det enklare för polisen att se till att mobilförbudet efterlevs. Foto: Adam Wrafter

Påföljden för att prata i handhållen mobil, skicka sms, eller spela spel under körning är böter på 1 500 kronor.

Det är samma belopp som gäller för överträdelser som 1–10 km/h hastighetsöverträdelse om hastighetsbegränsningen är högre än 50 km/h, för en förare som saknar säkerhetsbälte, ej använt hjälm som förare av motorcykel, moped eller EU-moped eller inte stannat för gående vid obevakat övergångsställe med cykel eller moped.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har sagt att en tydligare lag kommer göra det enklare för polisen att se till att förbudet efterlevs:

"Det blir tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den", sade Tomas Eneroth i november.

Annons
Annons

Albanien var det senaste landet att ansluta sig till förbudet.

Foto: Arnulf Hettrich/imago Bild 1 av 1

3 / 5

Hur ser mobilförbud ut i andra länder?

Albanien var det senaste landet att ansluta sig till förbudet.
Albanien var det senaste landet att ansluta sig till förbudet. Foto: Arnulf Hettrich/imago

Sverige har sedan länge varit det enda landet i Europa där det varit tillåtet att prata i handhållen mobiltelefon och samtidigt köra ett fordon.

Albanien var det senaste landet att ansluta sig till förbudet, men då får vi gå så långt tillbaka som 2010. I vissa länder är även handsfree förbjudet. Bland annat i Italien, Spanien och Portugal. I Frankrike får man inte ens prata i mobilen på bensinstationer.

Politiker i Sverige hävdade länge att det saknades bevis för att olycksrisken ökar om bilföraren håller telefonen i handen. Som tidigare infrastrukturministrarna Åsa Torstensson (C), Catharina Elmsäter-Svärd (M) och Anna Johansson (S).

Vägverkets tidigare utredning kom fram till att det är själva telefonsamtalet som är farligt och inte att en hand ockuperas. Men myndigheten ville ändå harmoniera det svenska regelverket med övriga Europa och följa Wien-konventionen.

Dock fick de fick inget gehör.

Annons
Annons
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

4 / 5

Finns det några undantag?

Foto: Anders Wiklund/TT

Blåljuspersonal, som polis och räddningstjänst, har rätt att hålla en kommunikationsradio eller mobiltelefon i hand samtidigt som man kör, men ska då befinna sig i ”trängande läge”.

För ambulanser krävs det prioritet 1 för uppdraget – då patienten bedöms ha akuta, livshotande symtom.

Annons
Annons
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

5 / 5

Finns det någon kritik mot den nya lagen?

Foto: Janerik Henriksson/TT

Kritiken har inte låtit vänta på sig.

Polisens nationella skyddsombud Emma Kronberg var först ut med påpekandet att den nya lagen inte verkar vara genomtänkt.

Även bransch- och arbetsgivarorganisationer i bussbranschen har sällat sig till kritiken och framför allt anfört den korta förberedelsetiden som anledning.

Cirka 10 000 bussar i landet, både i kollektiv-, linje- och beställningstrafik är utrustade med handhållna mikrofoner för kommunikationsradio som nu chauffören inte får använda så länge hen inte står parkerad med bussen.

Annons
Annons
Annons
Annons