Annons

Moderna museet lämnar tillbaka stulet konstverk

Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” (t v), lämnas tillbaka till ättlingarna till den judiske galleristen Alfred Flechtheim (t h).
Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” (t v), lämnas tillbaka till ättlingarna till den judiske galleristen Alfred Flechtheim (t h).

”Ett erkännande av offren för nazismens förföljelser”, säger Michael Hulton. Han är arvtagare till Oskar Kokoschka vars omstridda målning ”Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac” nu återlämnas till ättlingarna.

Under strecket
Publicerad

Moderna museet återlämnar målningen ”Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac” av Oskar Kokoschka till den tyska konsthandlaren Alfred Flechtheims ättlingar. Det meddelar nu museet och ättlingarna i ett gemensamt pressmeddelande.

”Det är ytterst viktigt för både Sveriges regering och vårt museum att det inte finns några verk i samlingen som har en problematisk proveniens. Det är med glädje och lättnad som vi nu ser Kokoschkamålningen återvända till sin rättmätiga ägare”, säger Moderna museets chef Daniel Birnbaum i ett uttalande.

Det var i juni som Svenska Dagbladet kunde avslöja att museet och ättlingarnas advokater legat i konflikt om konstverket sedan 2016. Under våren bröts kontakten av Moderna museets advokatbyrå Mannheimer Swartling, då museet ansåg att det inte fanns bevis för att Alfred Flechtheim varit ägare av tavlan. Efter SvD:s avslöjande återupptogs förhandlingar mellan parterna under sommaren.

– Jag är så tacksam att Moderna museet till slut kom fram till att ett återlämnande var rätt beslut. Det betyder otroligt mycket för att återupprätta min familjs ära och tragiska historia, säger Michael Hulton, en av arvingarna.

Tavlan av Kokoschka köptes av Nationalmuseum 1934 i Tyskland och övergick senare i Moderna museets ägo.

Det blir därmed det andra konstverket som stals under nazitiden som uppdagats på Moderna museet. 2009 återlämnades Emil Noldes tavla ”Blumengarten (Utenwarf)” efter en långvarig konflikt med judiska ättlingar.

– Alfred Flechtheim plundrades brutalt på sin egendom och dog i exil. Återlämnandet är ett erkännande för offren av nazismens förföljelser, säger Michael Hulton.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons