Annons

Moderna nära sluta avtal om stulen tavla

Konstverket av Oskar Kokoschka heter ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Daniel Birnbaum säger att Moderna Museet ”inte vill ha ett enda objekt som kastar skugga över samlingen”.
Konstverket av Oskar Kokoschka heter ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Daniel Birnbaum säger att Moderna Museet ”inte vill ha ett enda objekt som kastar skugga över samlingen”. Foto: Bertil Ericson/TT

Efter SvD:s avslöjande är Moderna museet nu nära att sluta ett återlämningsavtal om det konstverk i museets samling som misstänks ha stulits från den tysk-judiska konsthandlaren Alfred Flechtheim under 1930-talet. Det bekräftar Moderna museets chef Daniel Birnbaum.

Under strecket
Publicerad

– Vi håller på att förhandla fram ett avtal som förhoppningsvis kommer bli klart inom ett par veckor, säger Daniel Birnbaum.

I juni kunde SvD avslöja att Moderna museet sedan hösten 2016 legat i förhandling med ättlingar till Alfred Flechtheim kring en tavla av den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka – ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” (1910).

Målningen köptes av Nationalmuseum i Tyskland 1934 och övergick senare till Moderna museets samling.

Under våren bröts kontakten med ättlingarnas advokat. Museet ansåg att familjen och deras advokat inte kunde presentera fullständiga bevis för att Alfred Flechtheim ägt målningen. Men under sommaren återupptogs kontakten.

– Vi har nu accepterat att vi ska vända på bevisbördan. Att det är vår uppgift att bevisa att tavlan inte plundrades, säger Birnbaum.

– Vi har verkligen velat försäkra oss om att vi inte gör något förhastat. Det är komplicerat att bevisa att Flechtheim ägde tavlan och inte bara ställde ut den. Samtidigt återkom den hela tiden till hans galleri, vilket är ett indicium på att det var hans tavla. Men det finns alltid en risk att någon annan ägde tavlan.

Enligt Birnbaum arbetar museet och familjen nu på ett avtal där ättlingarna övertar ansvaret ifall det senare skulle visa sig att tavlan har en annan ägare.

Moderna museet har anlitat den tyska experten Petra Schmidt-Dreyblatt, som under nära två år gjort efterforskningar kring tavlan.

­– Hon håller just i detta nu på med en slutrapport. Skulle det uppstå ett juridiskt efterspel så får ättlingarna ansvara för det. Efter mycket efterforskningar har vi kommit fram till att det inte kan finnas så många andra möjliga ägare. Vi har nu ingen tung anledning att tro att det var någon annan än Flechtheim som ägde målningen. Vi är nu rätt säkra på det.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons