Annons

Mogen att flyga som Karlsson

Hellre Karlsson på taket än gubbroller. Krister Henriksson, 69, är mogen att ta fram barnet inom sig när han ska gestalta Astrid Lindgrens flygande rebell, som kan vara en Patti Smith. Anna Ångström talade med skådespelaren inför premiären i Göteborg förra året. I sommar spelas uppsättningen på Dramaten. Och i höst återkommer monologen ”Doktor Glas”.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Krister Henriksson intervjuades i SvD Scenvår 2015 inför arbetet med sin drömroll på Göteborgs stadsteater, där han hade premiär på sin första uppsättning för barnpublik. Då var han 68 år. Nu flyger han in på Dramaten, där även den hyllade långkörar-monologen ”Doktor Glas” återkommer i höst.

Foto: JONAS KÜNDIG, Göteborgs stadsteaterBild 1 av 1

Krister Henriksson intervjuades i SvD Scenvår 2015 inför arbetet med sin drömroll på Göteborgs stadsteater, där han hade premiär på sin första uppsättning för barnpublik. Då var han 68 år. Nu flyger han in på Dramaten, där även den hyllade långkörar-monologen ”Doktor Glas” återkommer i höst.

Foto: JONAS KÜNDIG, Göteborgs stadsteaterBild 1 av 1
Krister Henriksson intervjuades i SvD Scenvår 2015 inför arbetet med sin drömroll på Göteborgs stadsteater, där han hade premiär på sin första uppsättning för barnpublik. Då var han 68 år. Nu flyger han in på Dramaten, där även den hyllade långkörar-monologen ”Doktor Glas” återkommer i höst.
Krister Henriksson intervjuades i SvD Scenvår 2015 inför arbetet med sin drömroll på Göteborgs stadsteater, där han hade premiär på sin första uppsättning för barnpublik. Då var han 68 år. Nu flyger han in på Dramaten, där även den hyllade långkörar-monologen ”Doktor Glas” återkommer i höst. Foto: JONAS KÜNDIG, Göteborgs stadsteater

**– Jag vill göra **Karlsson på taket!

Krister Henrikssons önskemål överraskade onekligen Göteborgs stadsteaters chef Anna Takanen (numera teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern). Men när hon väl insåg att det inte var ett skämt tyckte hon att förslaget var helt underbart. Så i vår (2015) kommer Krister Henriksson att utmana sin höjdrädsla – ”barnen blir besvikna om jag inte flyger” – locka fram barnasinnet och iklä sig rollen som ”en vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år”. I regi av Alexander Öberg.

– Det här handlar om ett åldersperspektiv också. Jag märker plötsligt att jag erbjuds gamla gubbroller, som Kung Lear. Men jag tröttnar fort på dem. Som liten längtar man till de stora rollerna, och när man blir stor längtar man efter de små, förklarar Krister Henriksson som därmed inte förminskar pressen han känner att inte göra barnen – familjepubliken – besvikna.

Annons
Annons

– Jag har aldrig spelat barnteater förut. Nu är det dags, nu har jag modet. Jag tror att barnpubliken är svårare att tillfredsställa än de vuxna.

**När Krister Henriksson **har gjort en roll länge vill han få den ur kroppen. Därför väljer han gärna kontraster: efter epoken Kurt Wallander med 32 filmer blev det den sceniska långköraren ”Doktor Glas” – och nu en kille med stort självförtroende och propeller på ryggen.

Att ”Karlsson på taket” har gestaltats på scenen tidigare, och blivit både musikal och opera, låser inte Krister Henrikssons fantasi.

– Just nu är alla omkring mig en Karlsson på taket. ”Så kanske han ser ut”, tänker jag så fort jag möter någon.

I somras träffade han Patti Smith, som är Wallander-fan, hemma hos Henning Mankell.

– Där är Karlsson på taket, tänkte jag. Kanske är han en lite rebellisk proggare, en före detta popstjärna som dragit sig undan den stora publiken och bara vill umgås med den ensamme Lillebror.

**Att välja roller **och sammanhang har alltid varit viktigt för Krister Henriksson, som har svårt att inordna sig i vad någon annan bestämmer. Han måste hitta en egen mening.

– Och det blir allt viktigare med åren eftersom det blir svårare och svårare att stå på scenen.

När ”Doktor Glas” gästspelade i Londons West End var han logegranne med Dame Judi Dench, en av de brittiska skådespelare han beundrade när han som ung gick på scenskolan i Malmö.

– Nu satt jag där och samtalade med Judi Dench varje dag. Jag hade kommit så långt man kan komma och fick nypa mig i armen.

Positiva recensioner och stor publik är inte bara av godo, menar Krister Henriksson, som trots förfrågningar från både Danmark och Tyskland valde att avsluta monologsuccén ”Doktor Glas”.

Annons
Annons

– Det är roligt med framgång, men det är svårare att jobba i medvind eftersom man vet att förväntningarna blir så oerhört höga. Man blir rädd att publiken ska bli besviken. Om man har motvind kan man i stället tänka: I kväll har jag en chans, nu ska jag vända det här.

– Jag funkar bättre i opposition och jag är för feg för att ha makt. Därför har jag aldrig velat bli teaterchef.

Det låter som om du börjar inse varför Karlsson har dragit sig upp på sitt tak?

– Ja, varför är han rebellisk där? Varför flyttar han inte ner, bildar ett parti och räddar världen?

Stockholmsscenerna ropar i vilket fall redan efter denne Karlsson, som dock först vill se hur det hela bär i Göteborg.

– När jag läser manus blir jag rädd att jag inte har förmågan att vara så barnslig som krävs och som Astrid Lindgren kunde vara. Jag är lite skadad efter att ha arbetat med Norén, Strindberg och Shakespeare. Det här är ett gungfly där man måste bottna på ett annat sätt; inte genom texten utan i världen som den förmedlar.

Men människan har ju alla åldrar i sig?

– Ja, det är en vacker tanke: vi lägger årsring till årsring. Men alla har inte samma förmåga att plocka fram barnet inom sig. Fontanellen kan ha växt ihop.

_”Karlsson på taket” spelas på Dramaten 28 maj till 9 juli. Monologen ”Doktor Glas”, som hade urpremiär på Vasateatern 2006, får nypremiär på Dramaten 16 september. _

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons