Annons

Mojangs strategi för framtidens Minecraft

Fallande omsättning och sjunkande vinster. Nu måste svenska Mojang, som ligger bakom succén Minecraft, hitta nya sätt att tjäna pengar – och locka fler kvinnliga spelutvecklare.

Under strecket
Publicerad

Jens Bergensten och Agnes Larsson har jobbat tillsammans med Minecraft sedan 2016.

Foto: Tomas Oneborg

Mojangs vd Jonas Mårtensson spelar inte så mycket dataspel. När det väl sker blir det i så fall en Fifa-match. Favoritlag: Hammarby IF.

Foto: Tomas Oneborg

Huvudutvecklaren Jens Bergensten tillsammans med Minecrafts Gameplayutvecklare Agnes Larsson på Mojangs huvudkontor i Stockholm.

Foto: Tomas Oneborg

I fjol flyttade Mojang in i Skypes gamla huvudkontor i Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm. Finns arkadspel, pingbord och biljard? You bet.

Foto: Tomas Oneborg

Före Mojang har Jonas Mårtensson arbetat för Happy Socks, Betsson och Nordnet.

Foto: Tomas Oneborg

Mojangs grundare Markus ”Notch” Persson blev inte ens inbjuden till Minecrafts 10-årsjubileum.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Jens Bergensten och Agnes Larsson har jobbat tillsammans med Minecraft sedan 2016.

Foto: Tomas Oneborg
Jens Bergensten och Agnes Larsson har jobbat tillsammans med Minecraft sedan 2016.
Jens Bergensten och Agnes Larsson har jobbat tillsammans med Minecraft sedan 2016. Foto: Tomas Oneborg

Stockholm, maj 2009. Regnet smattrar mot stängda fönster under en för huvudstaden ovanligt kvalmig och blöt försommar. Det är dock inget som Markus ”Notch” Persson bryr sig om nämnvärt. Hemma i sin lägenhet på Södermalm har Kings spelutvecklare på sin fritid länge skruvat på ett hobbyprojekt.

Spelet, som snart kommer att hyllas som det mest ikoniska datorspelet sedan Tetris, är gratis för alla att spela. På Norges nationaldag laddar Persson upp det på internet.

Succén låter inte vänta på sig. Spelet – som får namnet Minecraft – laddas ned av allt fler personer. Snart kan ”Notch” börja ta betalt för spelet. Tillsammans med programmerarkompisen Jakob Porsér och sin före detta chef Carl Manneh grundar han spelföretaget Mojang AB, ett drygt år efter den första lanseringen.

Annons
Annons

Mojangs vd Jonas Mårtensson spelar inte så mycket dataspel. När det väl sker blir det i så fall en Fifa-match. Favoritlag: Hammarby IF.

Foto: Tomas Oneborg

Ytterlige ett år senare har de tre killarna dragit in mer än en halv miljard kronor – enbart på försäljning av Minecrafts-spel.

Nästan exakt tio år senare, på försommaren 2019, bjuds ett fåtal journalister till miljardbolaget Mojangs hippa lokaler i Münchenbryggeriet på Södermalm. Grundarna, med ”Notch” i spetsen, är borta ur bilden sedan Microsoft köpte upp bolaget för 18 miljarder kronor 2014, och antalet sålda Minecraft-spel har sedan länge passerat 150 miljoner.

Istället är det Jonas Mårtensson – Carl Mannehs tvillingbror – som tagit över skutan. 41-åringen kom in redan under hösten 2013 som vice vd i företaget, och har en bakgrund i bland annat Betsson, Nordnet och Happysocks.

– Jag kom in i bolaget för att tanken var att jag skulle ta över så fort uppköpet var klart, säger Mårtensson.

Mojangs vd Jonas Mårtensson spelar inte så mycket dataspel. När det väl sker blir det i så fall en Fifa-match. Favoritlag: Hammarby IF.
Mojangs vd Jonas Mårtensson spelar inte så mycket dataspel. När det väl sker blir det i så fall en Fifa-match. Favoritlag: Hammarby IF. Foto: Tomas Oneborg

Samtidigt som Mårtensson svarar på SvD:s frågor är han omringad av ett mindre kompani med ständigt närvarande pr-personer från Microsoft.

Mojang-gänget har inte gjort sig kända för att slå sig i slang med journalister genom åren, något som det monumentala pr-uppbådet influgna från USA vittnar om.

Just samarbetet med det amerikanska moderbolaget har under de senaste åren varit omtalat. Å ena sidan plockade Microsoft ut cirka en tredjedel av köpeskillingen i vinstutdelning från Mojang redan det första året – å andra sidan har Minecraft trefaldigat antalet månatliga aktiva användare sedan 2014.

Annons
Annons

Huvudutvecklaren Jens Bergensten tillsammans med Minecrafts Gameplayutvecklare Agnes Larsson på Mojangs huvudkontor i Stockholm.

Foto: Tomas Oneborg

I fjol flyttade Mojang in i Skypes gamla huvudkontor i Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm. Finns arkadspel, pingbord och biljard? You bet.

Foto: Tomas Oneborg

Dessutom har Minecraft, tack vare Microsofts hjälp, lyckats utöka antalet spelbara plattformar.

– Historiskt sätt har mycket av vår expansion handlat om att vara på nya plattformar. Där har Microsoft verkligen hjälpt oss att skala upp, säger Mårtensson.

Mojang är inte längre lika lönsamt som när Microsoft lade jättebudet. Vi återkommer till det. För spelutvecklaren har fler utmaningar.

Huvudutvecklaren Jens Bergensten tillsammans med Minecrafts Gameplayutvecklare Agnes Larsson på Mojangs huvudkontor i Stockholm.
Huvudutvecklaren Jens Bergensten tillsammans med Minecrafts Gameplayutvecklare Agnes Larsson på Mojangs huvudkontor i Stockholm. Foto: Tomas Oneborg

En annan hård nöt för Mojang att knäcka är kompetensförsörjningen inom spelbranschen. I ett litet land som Sverige slåss flera framstående spelutvecklare om samma kompetens, och Stockholms tuffa bostadsmarknad gör konkurrensen mellan bolagen ännu skarpare.

Då får man ibland leta utanför branschen för att hitta talang. Fråga bara Mojangs huvudutvecklare Jens Bergensten, som på en fest för tre år sedan hittade Minecrafts gameplay-utvecklare Agnes Larsson.

– På den tiden jobbade jag visserligen som kodare, men inte inom spel. Men jag har alltid varit väldigt intresserad av spel, och då speciellt av Minecraft, så det var väldigt kul när Jens frågade om jag ville komma på intervju hos Mojang, säger Agnes Larsson.

I fjol flyttade Mojang in i Skypes gamla huvudkontor i Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm. Finns arkadspel, pingbord och biljard? You bet.
I fjol flyttade Mojang in i Skypes gamla huvudkontor i Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm. Finns arkadspel, pingbord och biljard? You bet. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Före Mojang har Jonas Mårtensson arbetat för Happy Socks, Betsson och Nordnet.

Foto: Tomas Oneborg

Bergensten och Larsson berättar att en viktig beståndsdel i Minecraft är att spelets varelser är könlösa, och att man försöker undvika stereotypiseringar. På Mojang vill man vara jämställd och rättvis – men det har inte alltid varit så.

– När jag började här 2016 var jag den enda kvinnliga utvecklaren. Vi är fler tjejer nu, men det är fortfarande en liten andel och det måste vi bli mycket bättre på.

Agnes Larsson hade själv aldrig fantiserat om att få jobba med datorspel, mest eftersom det ”verkade alldeles för roligt för att vara ett jobb”.

– Visst saknades det kvinnliga förebilder. Jag hoppas att fler tjejer får upp ögonen för branschen när de faktiskt ser att det inte bara är killar som jobbar med exempelvis Minecraft. Jag tror att för många tjejer har spelbranschen inte ens varit en möjlighet, eftersom den har varit så mansdominerad.

För Jens Bergensten, som chefar över Mojangs utvecklingsavdelning, är planen tydlig.

– Vi vill att vårt team åtminstone motsvarar vår spelarbas, som utgörs till 39 procent kvinnor. På sikt satsar vi på att vara hälften män, hälften kvinnor.

Hur ser det ut på ledningsnivå i Mojang?

– Om man slår ihop Microsofts och Mojangs ledarskapsnivå är det nästan hälftenhälften. Det är viktigt att man ska kunna identifiera sig med ledningen, det hade sett illa ut om det bara hade varit tio snubbar som suttit där, tycker jag, säger Jens Bergensten.

Före Mojang har Jonas Mårtensson arbetat för Happy Socks, Betsson och Nordnet.
Före Mojang har Jonas Mårtensson arbetat för Happy Socks, Betsson och Nordnet. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Mojangs grundare Markus ”Notch” Persson blev inte ens inbjuden till Minecrafts 10-årsjubileum.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Förutom fler programmerare måste Mojang också vända trenden med lägre omsättning och lägre vinst.

Trots att man skalat upp antalet plattformar har Mojangs omsättning sjunkit två år i rad. För det brutna räkenskapsåret 2017–2018 omsatte spelutvecklingsbolaget cirka 3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med med en omsättning på 3,7 miljarder kronor två år tidigare.

Samtidigt stannade vinsten på blygsamma 245 miljoner kronor förra året – ett fall från en knapp miljard året dessförinnan.

Varför siffrorna ser ut som de gör vill inte Mårtensson svara på, utan hänvisar till ägaren Microsoft. Däremot medger han att bolaget måste hitta nya vägar framåt för att nå tillbaka till den höga vinstmarginalen på runt 50 procent som länge kännetecknat bolaget.

– Att nå ännu högre vinstmarginaler kommer vara svårt eftersom vår affärsmodell från dag ett har varit att man köper spelet en gång och får alla uppdateringar på köpet.

Vad är planen då?

– Att sälja spelkopior och växa är fortfarande bulken av omsättningen för Mojang. Men för två år sedan lanserade vi Minecraft Marketplace, som fungerar som vår Appstore. Där kan spelaren köpa innehåll. De nya spelen vi lanserar kommer också att ha produkter som man kan köpa i spelet, säger Mårtensson.

Mojangs grundare Markus ”Notch” Persson blev inte ens inbjuden till Minecrafts 10-årsjubileum.
Mojangs grundare Markus ”Notch” Persson blev inte ens inbjuden till Minecrafts 10-årsjubileum. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

I dag, drygt tio år efter det att Minecraft först såg dagens ljus, har grundaren Markus ”Notch” Persson inget inflytande över spelets utveckling. När Mojang och Microsoft i våras skulle fira tio år med Minecraft var han inte ens inbjuden – trots att temat var Minecrafts ”historia, nutid och framtid”.

Enligt vd Jonas Mårtensson finns det ingen spricka i relationen mellan Microsoft och Minecraft-ikonen ”Notch”.

– Det har aldrig varit någon relation mellan dem. Utan Markus hade det inte funnits något Minecraft, men från det att bolaget blev uppköpt har ingen av de tidigare ägarna varit delaktiga.

Vad Markus Persson själv tycker är oklart – han gör väldigt sällan intervjuer. Dock lät han inte 10-årsdagen för Minecraft passera utan att skicka en födelsedagshälsning.

På Twitter skrev spelets grundare ”Grattis på födelsedagen. Jag älskar dig. :)”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons