Annons

Monstertrend i oroliga tider

När västvärlden oroar sig för terrorkrig vänder Hollywood blicken mot zombies och Twilight-vampyrer. Monstertrenden handlar i grunden om att vi vill slippa tänka på verkliga skräckfigurer som Usama bin Ladin, menar monsterexperter. Text Anton Gustavsson Grafik Thomas Molén

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Succén för filmerna i Twilightserien, som SvD skrev om i veckan, har skapat total monsterfeber i Hollywood. Överallt står monstren i fokus, från de romantiska unga vampyrerna i Twilight via de cyniska uråldriga vampyrerna i HBO-serien True blood till Benicio del Toros varulv i The Wolfman. I skräckkomedin Zombieland ifjol fick till och med den forne spökjägaren Bill Murray klä ut sig till människoätande zombie.

Varför snöar filmbranschen in på monster just nu? För att besvara den frågan måste man inte gräva upp någon hemsökt djurkyrkogård; kanske räcker det att titta i den amerikanska försvarsbudgeten. SvD:s genomgång visar nämligen att många av filmhistoriens mest monsterintensiva perioder infaller samtidigt som västvärlden talar om krig och kriser, från andra världskriget till Vietnam, Irak och Afghanistan.

Den bilden bekräftas av Helen Andersson, docent i etik vid Uppsala universitet som har skrivit om monstrets roll i amerikansk skräckfilm. På frågan om vad som ligger bakom den senaste skräckvågen i Hollywood svarar hon spontant ”nine eleven”. Sedan utvecklar hon sin tanke:

Annons
Annons

–USA har ända sedan elfte september 2001 haft en rad kriser, både en ekonomisk kris nu senast och på det flera krig. Dessutom har man Usama bin Ladin, en klassisk monsterfigur som man inte kan få tag i och som man inte vet var han är. Då är det klart att folk hänger upp sin oro på monsterkaraktärer.

Helen Andersson tror att fixeringen vid monster blir större när världsläget upplevs som hotfullt.

–Jag vet inte om just den senaste trenden med vampyrfilm hänger ihop med världsläget, men det är klart att det handlar om att något känns hotfullt. Skräckfilm är ett sätt att aktivt bearbeta tankar och rädslor.

Bibliotekarien Nils Ahnland har skrivit boken Odöd, blek och hungrig, som diskuterar bilden av vampyrer i film och litteratur. Han menar att monsterfilm i allmänhet och vampyrfilm i synnerhet kan ses som ett facit över vad majoritetssamhället skräms av.

–Till skillnad från zombies och varulvar, som är sig ganska lika, har vampyrer fyllts med massor av olika egenskaper beroende på tidsanda. Under 80- och 90-talen var det till exempel mycket aids i vampyrromaner, och även knark, alkohol och annat missbruk har förekommit, säger han.

I filmerna om Twilight syns dock ingen tydlig koppling till samtiden, menar Nils Ahnland. Det är de för ytliga för.

–Personligen tycker jag att Twilight är skräp som förstör allt det fina med vampyrer. De ska vara fruktansvärda människor från Transsylvanien som kommer upp från graven, dödar sin före detta familj och dricker deras blod. Här visar man upp en vampyr som är extremt snygg och snabb och som kanske dricker lite blod vid sidan av. Det blir helt ointressant.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons