Annons

Anders Rydell:Moral viktigare än Sveriges anseende

Moderna museet återlämnade 2009 Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)” till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch.
Moderna museet återlämnade 2009 Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)” till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch. Foto: Jessica Gow

Mer fokus på moral och mindre på att hålla skenet uppe. Det krävs för att Sverige ska få trovärdighet i frågor om nazistulen konst.

Under strecket
Publicerad

”Blumengarten (Utenwarf)”, Emil Nolde.

Foto: TTBild 1 av 1

I början av sommaren gav regeringen Riksantikvarieämbetet i uppdrag att utreda hur Sverige bättre skulle kunna hantera fall som rör nazistulna föremål – i första hand konst. Det kan sägas vara en del av ett fortfarande pågående efterspel av Svenska Dagbladets avslöjande förra året att Moderna museet var inblandat i en ny skandal rörande ett konstverk som stals av nazisterna. Tavlan, av Oskar Kokoschka, återlämnades under förra hösten till judiska ättlingar. För ett decennium sedan återlämnade museet en annan tavla, Emil Noldes ”Blumengarten (Utenwarf)”, efter en utdragen affär som lämnade en mycket dålig smak i munnen.

I båda fallen har Moderna museet hanterat och utrett fallen på egen hand. Från kulturdepartementets sida har man antingen duckat eller givit råd som rentav gjort situationen värre.

Modellen har inte fungerat – på både museet och departementet har det saknats historisk och juridisk kompetens för att utreda den komplicerade restitutionsfrågan. Att utreda sig själv är för övrigt aldrig en bra idé – vilket också Modernas tidigare chef Daniel Birnbaum insåg när han i fjol efterlyste ”ett särskilt råd” i statlig regi. Något jag själv för övrigt efterlyst återkommande sedan min bok ”Plundrarna” utkom 2013.

Annons
Annons

”Blumengarten (Utenwarf)”, Emil Nolde.

Foto: TTBild 1 av 1

I flera europeiska länder har man sedan länge insett problemet och inrättat oberoende råd, som utreder ärendena åt museerna. Det är en sådan ”expertgrupp” som Riksantikvarieämbetet nu tycks föreslå, enligt en intervju med Sveriges Radio.

”Det är ganska knepiga frågor som rör sig i gränslandet mellan juridik och moral”, sade överantikvarie Knut Weibull till P1.

Frågan är bara hur oberoende Riksantikvarieämbetet är i dessa frågor? Det är nämligen inte första gången som Knut Weibull hanterar frågor som rör nazistulen konst. Mellan 2003 och 2009 var Weibull expeditions- och rättschef på kulturdepartementet – exakt de år då konflikten kring Emil Noldes tavla ”Blumengarten (Utenwarf)” pågick. Weibull var den som från departementets sida hanterade frågan. I januari 2006 var Knut Weibull regeringens representant i ett möte med Moderna museet, där Sveriges katastrofala hållning i frågan fastställdes: ”Vi bör inte ge upp utan strid, eftersom det skulle kunna öppna dörren för en lång rad liknande krav”, som en sammanfattande anteckning från mötet löd.

Allt från smutskastning till rena lögner användes.

Mötet ägnades i huvudsak inte åt att diskutera det moraliskt rättfärdiga i de judiska ättlingarnas krav – en familj som inte bara drabbades av plundring utan där flera i familjen mördades i Förintelsen – utan åt olika strategier för att museet till varje pris skulle kunna behålla målningen.

Under närmare tre år ska museet sedan under mer och mer skamliga former slåss för att försöka behålla tavlan, trots en växande kritik både i Sverige och internationellt. Allt från smutskastning till rena lögner användes.

När kulturdepartementet till slut ändrade inställning i frågan var det inte ett utslag av moralisk omvändelse. Till Moderna museets advokat levererade Knut Weibull det bistra budskapet att ”det viktigaste inte är att ett så bra resultat som möjligt uppnås, utan att Sveriges anseende bevaras”. Ryktet, inte moralen, styrde.

Om Sverige nu verkligen ska försöka förbättra sitt anseende i denna känsliga fråga borde kanske även Riksantikvarieämbetet ta sitt moraliska ansvar på allvar.

”Blumengarten (Utenwarf)”, Emil Nolde.
”Blumengarten (Utenwarf)”, Emil Nolde. Foto: TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons