Annons

Torbjörn Isacson:MQ rasar till nya bottennivåer

Fredagen blev ännu en bedrövelsens dag för Stockholmsbörsens klädhandlare. Det är uppenbart att långt ifrån den sista butiken – eller för den delen kedjan – bommat igen verksamheten.

Under strecket
Publicerad
Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 1
Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 1
Foto: Jessica Gow/TT

Både branschjätten H&M och det betydligt mindre klädbolaget MQ avslutade veckan med siffror som befäste bilden av en problemtyngd bransch. Båda aktierna fick sig ytterligare en tryckare, där H&M var i botten bland storbolagsaktierna och den ständiga besvikelsen MQ rasade till nya bottennivåer.

Sedan toppkurserna vid årsskiftet 2015/2016 har MQ tappat närmare 90 procent av sitt värde.

MQ redovisar en förlust på 528 Mkr för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som alltså inkluderar den så viktiga decemberhandeln som i sig var en besvikelse. Även om nästan hela förlusten beror på en nedskrivning så är storleken på förlusten chockartad för ett bolag vars börsvärde nu balanserar kring 200 Mkr.

Företaget måste dessutom ta in nya pengar motsvarande inte långt ifrån det nuvarande marknadsvärdet, eller 176 Mkr.

Annons
Annons

Huvudägaren, familjen Qviberg som direkt och indirekt kontrollerar 18,8 procent av aktierna, garanterar emissionen. Det är tur för MQ, med tanke på det skick som bolaget befinner sig i så krävs en storägare som är både uthållig och är beredd att gräva djupt i de egna fickorna.

Det är överhuvudtaget svårt att hitta några större glädjeämnen i klädkedjans rapport. Försäljningen faller mer än den redan svaga marknaden i övrigt, resultat och kassaflöde bara viker nedåt och takten i att stänga butiker lär snarast öka framöver.

Förhoppningen är att de nya pengarna ska räcka till en vändning för MQ. Men även om den tämligen färske vdn Ingvar Larsson hävdar att vårkollektionen tagits emot väl så har MQ mycket lång väg att gå.

Övriga ägare är knappast sugna på att stoppa in mer pengar.

Precis som många andra mindre klädhandlare kläms MQ från flera håll, och har svårt att hitta en fungerande position på marknaden. Klädhandeln är dessutom en av de mest utsatta branscherna både för ökande e-handel, och en krona som länge närmast befunnit sig i fritt fall.

Mycket talar för att familjen Qviberg kommer att kontrollera en större del av MQ när emissionen väl är genomförd, alla övriga ägare är knappast sugna på att stoppa in mer pengar. Det är bara att hoppas att familjen Qviberg har några friska idéer kring hur kedjan ska kunna ta sig ur den här djupa svackan.

Ungefär samtidigt som MQ kom med sitt svaga resultat så presenterade branschjätten H&M sina försäljningssiffror för december-februari, vilket innebar en ökning på 4 procent i lokala valutor. Även om det inte avvek från vad som sades vara väntat så blev bemötandet en rejäl kursnedgång.

Jämfört med många mindre kedjor som MQ klarar sig H&M ganska hyggligt. Men med tanke på att antalet butiker ökar mer än försäljningen så lär det gå bakåt på flera håll.

Räknat från toppkurserna för fyra år sedan har H&M tappat närmare två tredjedelar av sitt värde, och till och med långsiktiga investerare som suttit på aktien i tio år ligger back.

I ännu högre grad än MQ lever H&M på en trogen storägare. Båda bolagen har annars en stor skara småägare, som riskerar att tunnas ut framöver. Med andra ord en liknande trend som för klädbutiker och –kedjor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons