Annons

I backspegeln. Min tid i Scania, Volkswagen och WallenbergsfärenMr Scania mycket mer än en grodornas man

Förre Scaniachefen Leif Östling blickar tillbaka på sitt liv i backspegeln.
Förre Scaniachefen Leif Östling blickar tillbaka på sitt liv i backspegeln. Foto: Fredrik Persson/TT

På sistone är kanske förre Scaniachefen Leif Östling mest känd för sina grodor, senast om invandrare och kvinnor, tidigare ”vad fan får jag för pengarna?”. Men i memoarerna håller sig Mr Scania främst till lastbilsföretaget.

Under strecket
Publicerad

I backspegeln. Min tid i Scania, Volkswagen och Wallenbergsfären

Författare
Leif Östling
Genre
Biografier
Förlag
Ekerlids förlag

288 s.

När ”Scanias vänner” våren 2014 skakade hand med Volkswagens tidigare finanschef Hans Dieter Pötsch i ett mötesrum i Stockholm 2014 gav Pötsch ett löfte. Om vännerna, en grupp svenska institutioner, sålde sina Scaniaaktier till Volkswagen skulle de få köpa tillbaka dem om lastbilsföretaget någonsin börsnoterades igen. Dessutom skulle Scania noteras både i Stockholm och Frankfurt.

Löftet var muntligt, men hölls till punkt och pricka i somras. Allt enligt uppgift till SvD.

Historien är inte med när Mr Scania själv, Leif Östling, skriver sina memoarer. Där blir det tydligt att Scanias förflutna snarare kantas av ränksmiderier och bildliga dolkhugg i ryggen än hållna löften.

Leif Östling är en ikon i Scania, ja, i Södertälje. Det är 74-åringen som under sina fyra decennier i bolaget varit med och byggt upp det till världens kanske mest lönsamma lastbilsföretag. Skylten med loggan, en grip, på huvudkontorets tak i Södertälje kallas fortfarande ”Leffes kallingar”.

Det florerar flera historier på Scania om hur det kommer sig, men enligt Leif Östlings memoarer beror det på att ett företag i Brasilien ”tillverkade herrkalsonger med en grip strategiskt placerad på dess framsida”.

Annons
Annons

Språkligt är inte memoarerna något mästerverk. Det lilla vi får veta om Leif Östlings privata liv, till exempel hans uppväxt, är lite styltigt och distanserat skrivet med förnumstiga upplysningar om vilka av uppväxtens lärdomar han har haft nytta av senare i livet.

Nej, när den legendariske företagsledaren Leif Östling ser på sitt liv blir det, som memoarernas titel så riktigt antyder, via en Scanialastbils backspegel.

Det är främst spelet bakom kulisserna om makt och affärer i denna värld med miljonbonusar som gör boken intressant.

Vi får veta hur Leif Östling byggde om Scania till ett av världens mest moderna lastbilsföretag genom att följa japanen Eiji Toyodas principer, som genomsyrar bilföretaget Toyota. Här kommer alla de numera klassiska historierna om hur Leif Östling fick anställda att städa verkstäderna och tänka om.

Men här kommer även berättelserna om alla möjliga attacker på bolaget, bland annat buden från Volvo och MAN. Och det är främst spelet bakom kulisserna om makt och affärer i denna värld med miljonbonusar som gör boken intressant.

Frapperande är hur mycket som avgörs av kontakter och hur mycket information Leif Östling lyckas komma över. Inte minst då han skickar ut sina ”spejare” för att luska i vad som händer med den tyska konkurrenten MAN.

Det är också här som Leif Östlings person indirekt visar sig: hans envishet, hans övertygelse om vad som är bäst för Scania – nämligen att stå på egna ben – och hans åsikter om ett antal höjdare i näringslivet.

Sin vana trogen skriver nämligen Leif Östling det han tycker. I skrift undviker han dock sina muntliga grodor.

Annons
Annons

Han kommer utmärkt överens med Peter ”Pirre” Wallenberg, men gillar inte näringslivsnestorn Percy Barneviks idéer. Sin vana trogen skriver nämligen Leif Östling det han tycker. I skrift undviker han dock sina muntliga grodor.

Efter att boken kommit ut väckte Leif Östling rabalder med uttalanden om invandrare från Mellanöstern och Afrika, om vissa somaliers dåliga arbetsmoral och om att domare som är kvinnor dömer för snällt.

Kanske vågade han vara frispråkig efter att grodan ”Vad fan får jag för pengarna?” – som handlade om svenska skatter och att han placerat pengar på Malta och i Luxemburg – till slut hade lett till en seriös debatt. Men den här gången slog det slint – den nuvarande chefen för hans älskade Scania tog avstånd.

Tidigare har Leif Östling fått jämställdhetsivrare att morra genom att säga att det är genetiskt betingat att så få kvinnor går tekniska utbildningar. Och han har lyckats reta upp tyskarna genom att använda ordet blixtkrig om tyska MAN:s bud på Scania.

Det där med kvinnorna tar han inte upp i sina memoarer, som nästan enbart befolkas av män.

Det där med kvinnorna tar han inte upp i sina memoarer, som nästan enbart befolkas av män. Men grodan om blixtkriget ångrade han så fort han såg den i tv, enligt ”I backspegeln”.

– Tyskarna är bra på att starta Blitzkrieg, men de förlorar alltid. Det såg vi ju under andra världskriget, sa han till TV8.

I stort sett kan man säga detsamma om Leif Östlings blixtsnabba tunga, som delvis har eroderat det stora anseende han åtnjuter som företagsledare. Och som bland annat ledde till hans avgång som ordförande för Svenskt Näringsliv.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons