Annons

MSB: Snudd på olagligt att dirigera ut civil helikopter

Bortprioriterade till förmån för utländska aktörer – som både är dyrare och stationerade betydligt längre bort. Privata helikopterföretag är starkt kritiska till samordningen under skogbränderna.

”Det är snudd på olagligt för oss att fördela resurser”, kommenterar Henrik Larsson, chef för räddningstjänstenheten vid MSB.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 4

Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid.

Foto: Adam WrafterBild 2 av 4

Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen.

Foto: Adam WrafterBild 3 av 4

”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB.

Foto: Adam WrafterBild 4 av 4

Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1
Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna.
Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna. Foto: Adam Wrafter

SvD har tidigare skrivit om privata helikopterföretag som anser sig ha blivit inkallade för sent i arbetet med att släcka de skogsbränder som rasat runtom i landet.

Det handlar om företag som skaffat dyra tillstånd, utbildat personal i släckningsarbete, köpt in utrustning för att kunna bekämpa bränder och betalat höga avgifter till Transportstyrelsen – för att sedan se sig bortprioriterade till förmån för utländska aktörer.

Henrik Larsson, chef för räddningtjänstenheten vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, menar att MSB gjort vad man kunnat för att se till att alla resurser använts i så stor utsträckning som möjligt vid bränderna. Problemet ligger i den nuvarande ansvarsfördelningen, säger han.

Annons
Annons

Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1

– Det som gör det komplicerat är att det är den lokala räddningsledaren i kommunen där det brinner som har rätt att kalla in de resurser man anser sig behöva, säger han.

Enligt Henrik Larsson påminner alltid MSB om att först fråga de lokala aktörerna när en kommun ringer och ber om förstärkning.

– Först därefter kallas internationella förstärkningar in, säger han.

Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid.
Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid. Foto: Adam Wrafter

Fördelen med de civila aktörerna är att de ofta finns på plats i skogslänen. Både Försvarets helikoptrar och de utländska helikoptrar som kallats in från Norge, Tyskland och Litauen har så gott som alltid längre färdväg för att nå de drabbade områdena. Dessutom blir kostnaden ofta betydligt högre för den svenska staten.

Försvarets helikopter 14 har till exempel en timkostnad på över 200 000 kronor. Motsvarande kostnad för en civil helikopter – som visserligen ofta kan ta något mindre vatten för släckning per flygning – är strax över 10 000 kronor.

De helikoptrar som MSB kallat in får ofta disponeras ett visst antal dagar. Det gör att de lokala räddningsledarna nu har ”skickat hem” många civila företag, medan till exempel de norska helikoptrar som MSB beställt fortfarande står standby på tre olika orter i Sverige för en kostnad på nästan 40 000 kronor per dag – plus timersättning när de flyger.

Annons
Annons

Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1

Henrik Larsson tycker att MSB gjort det bästa av situationen utifrån det ansvarsuppdrag de har.

– I perspektivet att vi klarat av att släcka bränderna har MSB:s roll egentligen fungerat för bra, för vi har använt internationella resurser för mycket i förhållande till de privata.

Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen.
Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen. Foto: Adam Wrafter

Hos Svenska Flygbranschen, den branschorganisation som förestår de privata flygaktörerna i Sverige, är man kritisk till organiseringen av släckningsarbetet. Vd Fredrik Kämpfe menar att det saknas nationella rutiner för att snabbt få lokala resurser på plats – och därmed förhindra att bränder sprider sig i väntan på Försvaret eller utländska helikoptrar.

– Jag tycker att vi rör oss mer mot att det handlar om ett systemfel, att man inte snabbare kan få privata aktörer upp till en brand medan den fortfarande är liten. Man missar möjligheten att ta elden i sin linda när den fortfarande är begränsad, sa han till SvD tidigare i veckan.

Fredrik Kämpfe tror att det finns ekonomiska drivkrafter bakom det faktum att kommuner väljer att ringa in förstärkning via MSB i stället för via privata företag i närområdet. I det första fallet är det staten som står för kostnaden – i det andra fallet kommunen själv. Men att det skulle handla om pengar är något som Henrik Larsson tillbakavisar.

Annons
Annons

”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1

– Staten kommer att betala i vilket fall som helst. Kommunen svarar för räddningstjänster upp till en viss självrisk, men går man över den kostnaden betalar staten. Ljusdal kommun måste till exempel ha slagit i sitt tak tidigt. Snarare handlar det om att räddningsledningen har dålig kunskap, eller så har MSB varit bättre på att svara.

”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB.
”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB. Foto: Adam Wrafter

Kan inte MSB även dirigera ut de privata helikoptrarna, om de är närmast brandhärden?

– Ska jag vara helt ärlig så får vi inte det. MSB har inte mandat att göra de prioriteringarna, det är snudd på olagligt för oss att fördela resurser på det sättet.

Henrik Larsson säger att situationen visar på ett behov av att se över rådande regelverk.

– Jag tror definitivt att man kan dra många lärdomar om det här och om hur man samordnar sådana här stora insatser. Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt. Men vi har aldrig ställts inför det förut. Ingen har någonsin ställt de här frågorna tidigare.

Svenska Flygbranschen oroar sig över att incitamenten att investera i utrustning och utbildning i brandsläckning kommer att försvinna om inte rutinerna ses över.

– Ja. Den risken är ju uppenbar.

Efter reklamen visas:
5 saker du måste ha för att klara en kris
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons