Annons

Mikael Törnwall:MTG ritar om spelplanen i grunden

Danska TDC tar en jätterisk när man betala 20 miljarder kronor för mediejätten MTG.

Men oavsett om satsningen lyckas eller inte är det uppenbart att affären kommer att rita om kartan för nordiska media och telekombolag.

Under strecket
Publicerad

Tele2-chefen Allison Kirkby har tidigare antytt att Kinnevik kanske skulle tvingas till vissa förändringar i MTG

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1

Tele2-chefen Allison Kirkby har tidigare antytt att Kinnevik kanske skulle tvingas till vissa förändringar i MTG

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1
Tele2-chefen Allison Kirkby har tidigare antytt att Kinnevik kanske skulle tvingas till vissa förändringar i MTG
Tele2-chefen Allison Kirkby har tidigare antytt att Kinnevik kanske skulle tvingas till vissa förändringar i MTG Foto: Emma-Sofia Olsson

Det var en nyhet som ingen hade väntat sig när Kinnevik-ägda MTG och TDC på torsdagsmorgonen avslöjade det planerade samgåendet.

Att något nytt stort var på gång på den nordiska marknaden har legat i korten ända sedan två andra Kinnevik-bolag – Tele2 och Comhem – den 9 januari meddelade sitt planerade samgående.

Men spekulationerna har nästan uteslutande handlat om att nästa naturliga steg är att slå samman den nya telekomjätten med MTG.

Nu visar det sig att det aldrig var aktuellt.

Tele2-chefen Allison Kirkby antydde redan på presskonferensen när affären offentliggjordes att Kinnevik kanske skulle tvingas till vissa förändringar i MTG för att hålla konkurrensmyndigheterna på gått humör.

Få trodde dock att det skulle betyda att i praktiken avveckla sitt ägande i mediebolaget.

Annons
Annons

Den oväntade affären skapar en mängd frågor. Den första är: Vad har det danska företaget för motiv?

Det enkla svaret på den frågan är att det handlar om att leta tillväxt på en marknad som sedan länge stagnerat.

Att sälja mobilabonnemang är visserligen fortfarande en lönsam affär, men marknaden växer inte längre.

I stort sett alla konsumenter har redan ett mobilabonnemang, så det finns inga nya kunder att jaga. Och de kunder som finns förväntar sig mer och mer kapacitet till samma eller lägre priser.

Alltså måste operatörerna hitta nya produkter att sälja, och då ligger media nära till hand. För vad är det vi gör med våra mobiler?

Vi tittar på video.

I vart fall i teorin är kombinationen telekomoperatör, som äger distributionen, och medieföretag, som äger underhållningen, en klockren kombination.

Vi ser att detta redan sker i andra delar av världen, till exempel med det planerade samgåendet mellan amerikanska Time Warner och AT&T.

Det är dock värt att komma ihåg att det har testats tidigare, med blandade resultat. När Time Warner i början av detta sekel försökte gå samman med internetföretaget AOL tog det en ände av förskräckelse.

Och ska vi tro aktiemarknaden är den i dag måttligt imponerad över TDC:s drag.

Vid lunchtid på torsdagen var aktien ner med 12 procent, vilket knappast kan tolkas som ett rungande bifall.

Marknaden anser antingen att det är en dålig strategi eller att priset är på tok för högt.

Det som skapar tvivel är att det inte är solklart hur synergierna ska förverkligas.

Visst får MTG access till en massa kunder via TDC, och vice versa. Men man har inga planer på att bara låta TDC:s abonnenter kunna se innehållet.

Annons
Annons

I vart fall i början kommer inte en enda kund att känna sig tvingad att byta till TDC för att kunna se på tv-programmet Paradise Hotel i mobilen.

TDC saknar dessutom närvaro i Sverige.

Visserligen planerar det nya bolaget att erbjuda mobiltelefoni genom att hyra in sig på de andra operatörernas nät.

Utmaningen är att det brukar ta lång tid att bygga upp en kundbas på det sättet, och lönsamheten för den som inte äger sina master är begränsad.

Det går att rada upp fler frågetecken kring affären, men det är egentligen inte relevant för konkurrenter som Telia Company och norska Telenor.

Alla operatörer har samma problem med nolltillväxt och frågan till konkurrenterna kommer nu att bli: Vad är er plan?

När det gäller att kopiera TDC är antalet alternativ begränsade.

Att köpa hela Bonnier är knappast aktuellt, eller i vart fall ingen bra idé eftersom företaget har en massa böcker och tidningar som inte gör sig så bra i mobilen.

Mer troligt är i så fall att en operatör köper enbart TV4, eller norska TV2.

Oavsett om det är rätt väg framåt eller inte kan vi räkna med en hel del spekulationer den närmaste tiden om att Telia Company köper TV4, Telenor köper TV2 och så vidare.

MTG och TDC har för överskådlig framtid ritat om den nordiska media- och telekomkartan och om inte annat gjort terrängen svårare att navigera.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons