Annons

MTR-chefen kritisk mot SJ:s gamla tåg

Trots alla förseningar håller läget för snabbtågen i Sverige ändå på att förbättras. Det hävdar både MTR och SJ. Enligt ny statistik som MTR tagit fram är tågen redan stundtals mer punktliga än flyget. Samtidigt är MTR-chefen kritisk mot att företaget drabbas av SJ:s förseningar.

Under strecket
Publicerad

Johan Söör, vd för MTR Express tror att gamla X2000 är en stor anledning till förseningarna.

Foto: Tomas Oneborg och Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Johan Söör, vd för MTR Express tror att gamla X2000 är en stor anledning till förseningarna.

Foto: Tomas Oneborg och Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Johan Söör, vd för MTR Express tror att gamla X2000 är en stor anledning till förseningarna.
Johan Söör, vd för MTR Express tror att gamla X2000 är en stor anledning till förseningarna. Foto: Tomas Oneborg och Magnus Hjalmarson Neideman

De svenska snabbtågen som går mellan Stockholm-Göteborg/Malmö har betydande problem med förseningar och står sig dåligt i en internationell jämförelse. Det framkom nyligen i SvD Näringsliv.

Att det blir så mycket förseningar beror framför allt på att underhållet av spåren är kraftigt eftersatt. Det påverkar i synnerhet de tåg som kör långa sträckor och där en liten försening i början av resan snabbt kan bli stor om snabbtåget hamnar bakom långsamma lokaltåg.

På de här sträckorna dominerar SJ med sina X2000-tåg. Men sedan början av förra året har MTR, med huvudkontor i Hongkong, dykt upp som en svår konkurrent på sträckan Stockholm-Göteborg.

Och nu hävdar både MTR och SJ att det i vilket fall går åt rätt håll med förseningarna. För sträckan Stockholm-Göteborg har tågbolagen till exempel en gemensam arbetsgrupp med Trafikverket som försöker få trafiken att flyta bättre även om det sker en rad arbeten med spåren.

Annons
Annons

SJ har sex gånger så många fel per avgång på sina X2000 som vi har på våra tåg.

– Förra sommaren hade vi alla det rätt stökigt när problem med banan gjorde att många av tågen stördes. De här sommaren har vi haft ett mycket bättre läge, säger Johan Söör, vd för MTR Express.

Den bilden bekräftas också av SJ. Fast även om det blivit bättre så är det långt ifrån bra och enligt Johan Söör beror det både på att underhållet är eftersatt och att konkurrenten SJ kör med gamla tåg som ofta får fel.

– SJ har sex gånger så många fel per avgång på sina X2000 som vi har på våra tåg. Eftersom vi kör på samma spår drabbar ett fel hos SJ:s tåg ofta också vår punktlighet, säger Johan Söör.

För att få till en förändring vill han bland annat att straffavgiften femfaldigas för det tågbolag som orsakar ett stopp som drabbar andra. Dessutom borde, enligt Johan Söör, det bolag som drabbas av störningen få del av avgiften.

På SJ säger man sig inte känna igen siffrorna om att X2000-tågen skulle orsaka så många fler störningar än MTR:s tåg. Oavsett hur det ligger till med den saken håller SJ nu på med en närmast total omgörning av sina 36 stycken X2000-tåg. De renoverade tågen ska tas i drift mellan 2018 och 2020.

– Vi byter allt utom skalet och vi gör det för att X2000 är Sveriges snabbaste tåg och byggt för den typ av järnväg (med många kurvor) vi har i Sverige, säger Niclas Härenstam, presstalesman på SJ.

Ombyggnaden av X2000 kan i bästa fall också bidra till att punktligheten överlag blir bättre för tågen. I alla fall om man ska tro Johan Söör.

För enligt honom beror en del av problemen på att SJ kör med gamla tåg som tar mer än dubbelt så lång tid på sig att komma upp i toppfart som MTR:s nya tåg gör.

Det kan få stor betydelse när det varit någon störning och tåget ska ta fart igen. Enligt SJ kommer X2000 efter ombyggnaden också att kunna accelerera snabbare än tidigare.

Att jämföra punktligheten mellan olika tåg är komplicerat och det finns rader av reservationer till alla mätningar. Men samtidigt som tågbolagen medger att det finns klara problem med försenade tåg har MTR tagit fram statistik som föga förvånande visar att bolagets tåg är mer punktliga än SJ:s.

Mer intressant är att statistiken från flygdataföretaget Flightstats gör det möjligt att jämföra tåget med flyget. Enligt den har tågen vid flera tillfällen de senaste månaderna varit lika punktliga, och i flera fall mer punktliga, än flygbolagen SAS, Norwegian och BRA på sträckan Stockholm-Göteborg.

Nu finns det som sagt alltid skäl att ta alla sådana här jämförelser med en nypa salt. SJ anger till exempel själva att de har en lägre punktlighet i juli än vad siffrorna i MTR:s statistik pekar på.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons