Annons

MTR-chefen om kritiken: ”Vi har vissa utmaningar”

Bolaget MTR, som ansvara för pendeltågstrafiken, får hård kritik av landstingspolitikerna för trängsel och inställda tåg. Men vd:n är inte så bekymrad.

– Vi har vissa utmaningar, men mycket är en uppåtgående kurva, säger Dan Hildebrand, vd för MTR Pendeltågen.

Under strecket
Publicerad

MTR som driver pendeltågtrafiken i Stockholm får hård kritil.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

MTR som driver pendeltågtrafiken i Stockholm får hård kritil.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
MTR som driver pendeltågtrafiken i Stockholm får hård kritil.
MTR som driver pendeltågtrafiken i Stockholm får hård kritil. Foto: Tomas Oneborg

Landstinget håller inne en betalning på 50 miljoner kronor till tågbolaget MTR efter att SvD:s granskning visat på problem med trängsel och inställda tåg under hösten.

– Vårt fokus är på vår förbättringsresa så att vi kommer i fas med underhållet av tåget till mitten av december, säger Dan Hildebrand, vd för MTR Pendeltågen.

Men pendeltågsdirektören håller inte med om att trafiken har blivit sämre.

– Vi har vissa specifika utmaningar. Men väldigt mycket är en uppåtgående kurva. Det är en positiv utveckling i kundnöjdheten, våra fantastiska medarbetare och deras bemötande av kunderna, säger Dan Hildebrand.

Han anser att problemen beror på tre stora förändringar på kort tid. Den nya Citybanan har öppnats, tågen håller på att bytas ut och den 10 december går man över till en helt ny tidtabell med utökad trafik.

Annons
Annons

– Helt nöjda är vi när trafiken fungerar väl i december efter intrimningsperioden, säger Dan Hildebrand.

MTR har anställt cirka 200 nya medarbetare i resenärsmiljöerna, jämfört med SJ:s dotterbolag som körde pendeltågen fram till december i fjol.

De nya anställda jobbar bland annat med störningsinformation på stationerna.

Som SvD tidigare rapporterat har kundnöjdheten ökat, vilket innebär att landstinget betalar MTR en bonus som överskrider böterna för de faktiska förseningarna och andra trafikbristerna.

Dessutom investerar MTR 50 miljoner kronor i uppfräschning av stationerna.

MTR ser ut att åka snålskjuts på nya Citybanan med de nya stationerna Stockholm City och Odenplan. Det är inte MTR utan Trafikverket som ansvarar för 20-miljardsprojektet.

Men enligt landstingets uppfattning är det framför allt Citybanan som gjort pendlarna nöjdare i kundundersökningar.

Dan Hildebrand håller inte med om att öppningen av Citybanan skulle vara den viktigaste anledningen till den ökade kundnöjdheten.

– Nej, men det är en delförklaring.

Trängseln under hösten har främst berott på fordonsbrist. Underhållsbolaget Emtrain, som till hälften ägs av MTR, har inte fått tillräckligt många vagnar ut på spåren.

– Det är ett aktivt val från vår sida att vid fordonsbrist köra korta tåg i stället för att ställa in tåg, säger Dan Hildebrand.

Personalen på Emtrain har skurits ned med ett knappt trettiotal tjänster. Nu arbetar cirka 140 personer på bolaget.

– Det är samma antal som utför det praktiska underhållet som tidigare. Förändringen finns på den administrativa sidan, säger Hildebrand.

Därför anser han inte att nedskärningen skulle ha bidragit till problemen.

I augusti rapporterade SvD om missnöjda lokförare som valt att säga upp sig efter att MTR tog över trafiken. Sedan september har ytterligare nio lokförare valt att sluta, vilket innebär att sammanlagt 18 lokförare sagt upp sig i år.

Det är dock inte mer än under ett genomsnittligt år, och några lokförare har gått vidare till andra uppdrag inom koncernen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons