Annons

MTR storsatsar – vill öppna ny långdistanslinje

Regeringen satsar miljarder på järnvägen – och Hongkongbaserade MTR vill ta en ännu större bit av kakan. Bolaget har på fem år fyrdubblat sina vinster för Stockholms tunnelbana. Nu vill de öppna en ny långdistanslinje.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

MTR expanderar och satsar på att köra fler tåg i Sverige.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Johan Söör, dåvarande vd för MTR Express. Ny vd sedan augusti månad är Mats Johannesson.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 2 av 2

MTR expanderar och satsar på att köra fler tåg i Sverige.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
MTR expanderar och satsar på att köra fler tåg i Sverige.
MTR expanderar och satsar på att köra fler tåg i Sverige. Foto: Tomas Oneborg

Många känner till MTR som bolaget som utmanar SJ på sträckan Stockholm–Göteborg. Men MTR:s planer för Sverige är mycket större än så – och därför besöker koncernens ordförande Frederick Ma Sverige på tisdagen.

Det är första Sverigebesöket för Frederick Ma, ordförande för MTR sedan början av 2016 och tidigare politiker i Hongkong. Han ska bland annat träffa beslutsfattare, SL, Trafikverket och Stockholms handelskammare, i en charmoffensiv i Sverige.

– MTR verka ha valt att satsa ganska mycket på att ge sig in på den svenska marknaden, säger John Hultén, föreståndare för det nationella kunskapscentret för kollektivtrafik K2.

Sverige uppfattas som en intressant marknad för många internationella företag.

Den svenska kollektivtrafiken hör till de mest avreglerade i världen. I de flesta länder drivs den med olika typer av offentliga monopol.

Annons
Annons

– Sverige uppfattas som en intressant marknad för många internationella företag, säger John Hultén.

Efter åtta år i Sverige går MTR in i en mer expansiv fas. Bolaget vill både vinna upphandlingar om lokal och regional kollektivtrafik och växa på långdistanslinjerna där flera bolag konkurrerar mot varandra utan att skattemedel är inblandade.

Det sker samtidigt som regeringen vill få fler svenskar att välja tåget. Man har höjt anslaget till järnvägsunderhåll med drygt 1,2 miljarder kronor per år. Ännu större höjningar på knappt 9 miljarder har aviserats från 2019 – visserligen efter riksdagsvalet, så huruvida den satsningen blir verklighet är fortfarande oklart.

Dessutom lever drömmen om höghastighetståg vidare, även om det är oklart när bygget kan börja. Sverigeförhandlingen, som arbetar på uppdrag av regeringen, föreslog i juli att de nya banorna ska byggas snabbt och i ett svep. Investeringen räknas kosta cirka 230 miljarder kronor.

Det finns med andra ord en stor kaka att ta del av för MTR. Och redan i dag omsätter bolagets olika delar i Sverige cirka 3,7 miljarder kronor. Det är nästan hälften så mycket som statliga SJ. MTR är redan större än de internationella konkurrenterna Arriva, som kör Skånes regionala trafik pågatågen, och Transdev, som bland annat kör Öresundstågen.

I år kommer också omsättningen svälla ytterligare, då pendeltågen börjar synas i bolagets siffror. MTR tog över driften av pendeltågen efter SJ:s dotterbolag Stockholmståg i december 2016.

Vinstökningen kan antingen bero på att MTR blivit bättre eller på att SL är dåliga upphandlare.

Annons
Annons

Johan Söör, dåvarande vd för MTR Express. Ny vd sedan augusti månad är Mats Johannesson.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Pendeltågskontraktet är värt 30 miljarder kronor på 14 år.

MTR deltog i tävlingen om att överta Skånes regionala trafik, men det var Arriva som vann upphandlingen. Beslut om ett åttaårigt kontrakt på nästan fyra miljarder kronor väntas under hösten. Vinner MTR vill de i nästa steg också ta över Öresundstågen, skrev Sydsvenskan i fjol.

Redan nästa år ska dessutom dotterbolaget MTR Express fatta beslut om vilken ny långdistanssträcka de ska satsa på.

Johan Söör, dåvarande vd för MTR Express. Ny vd sedan augusti månad är Mats Johannesson.
Johan Söör, dåvarande vd för MTR Express. Ny vd sedan augusti månad är Mats Johannesson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Mest pengar tjänar bolaget i dag i Stockholms lokaltrafik och med underhåll av tåg. MTR kör tunnelbanan sedan slutet av 2009 och pendeltågen sedan december 2016.

I fjol gjorde dotterbolaget MTR Tunnelbanan en vinst på 110 miljoner kronor. 2011 var vinsten 25 miljoner och har alltså mer än fördubblats på fem år. Samtidigt har omsättningen ökat från 2,5 miljarder till 2,9 miljarder.

– Vinstökningen beror troligen på att MTR blir effektivare över tid, men MTR:s vinst kan också påverkas av hur bra SL är på att handla upp trafiken, säger Maria Börjesson, trafikforskare vid KTH.

MTR kör tunnelbanan på uppdrag av SL och får alltså ersättning i skattemedel som kommer via SL.

En annan lönsam verksamhet för MTR i Sverige är MTR Tech, som sköter underhållet av tågen. 2016 blev vinsten 45 miljoner kronor, en fördubbling på fem år. Tidigare ägde MTR bara halva bolaget men köpte även andra halvan i februari 2016.

Målet för MTR är att ha kontroll över hela kedjan i kollektivtrafiken.

Pendeltågen och MTR Express visar fortfarande röda siffror. Förlusten i fjol blev 57 respektive 86 miljoner. Det är väntat i början och MTR Express räknar med att vända till vinst redan nästa år, sa dåvarande vd Johan Söör till SvD i juli. I tunnelbanan vände MTR förlust till vinst redan under andra helåret efter starten.

MTR driver tåg och tunnelbanor även i Hongkong, på det kinesiska fastlandet, i Australien och London. Sverige står för en dryg tiondel av koncernens vinst.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons