Annons

La traviataMusikalisk kraft när dödsmärkt kurtisan lever ut

Patricia Petibon gör en underbart intensiv Violetta i ”La traviata”.
Patricia Petibon gör en underbart intensiv Violetta i ”La traviata”. Foto: Malin Arnesson

Döden är närvarande i Malmöoperans franska ”La traviata”. Fest, droger, sex – och en intensiv Violetta. Regissören Olivier Py gör en fantastisk iscensättning där dirigenten Rafael Payares ledning skapar en musikaliskt högklassig uppsättning.

Under strecket
Publicerad

Dansare från Tivoli Ballet i ”La traviata”.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 2

Gastone de Letorieres (Tobias Westman), Markis d’Obigny (Eric Roos), Baron Douphol (Jakob Högström) och Flora Bervoix (Emma Lyrén).

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 2

La traviata

Genre
Opera
Regi
Olivier Py
Medverkande
Patricia Petibon, Bülent Bezdüz, Davide Amiani, Emma Lyrén m fl
Var
Malmö opera
Koreografi
Daniel Izzo

La traviata Malmöoperan Musik: Giuseppe Verdi. Text: Francesco Maria Piave efter Alexandre Dumas d y. Scenografi: Pierre-André Weitz. Ljus: Bertrand Killy. Dirigent: Rafael Payare

Violetta ska dö, det hörs redan i ouvertyrens första darrande toner. I Malmö står också döden själv på scenen, glidande som en skugga bakom Violetta. Döden är en barbröstad dansare med vitmålad kraniemask som håller fram en spegel och ett blodrött läppstift. Inför sista aktens dödsscen ger han henne en trasa så att hon kan torka bort sminket, innan hon försvinner in i det stora mörkret.

Allt går i cirklar i Olivier Pys fantastiska iscensättning av ”La traviata” på vårt sydligaste och mest europeiska operahus: en spännande fransk stjärnkonstellation med stjärnsopranen Patricia Petibon i titelrollen och Py som regissör. Petibon har mest gjort sig bemärkt som skicklig uttolkare av barockmusik men också roller som Olympia och Lulu. För 15 år sedan slog hon igenom med debutskivan ”French touch”, full av spiksäkra höjdtoner i virtuosa franska sopranarior.

Olivier Py är inte bara välkänd som regissör och ledare för teaterfestivalen i Avignon utan emellanåt själv artist som sitt glittriga alter ego ”Miss Knife”. Även Petibon har gjort nedslag i fransk kabarétradition. ”Non, je ne regrette rien” skulle passa utmärkt som motto för denna ”La traviata”: Petibons dödsmärkta kurtisan ångrar ingenting. Hon vill leva livet fullt ut men kan inte undfly tuberkulosens dödsdom.

Annons
Annons

Dansare från Tivoli Ballet i ”La traviata”.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 2

Gastone de Letorieres (Tobias Westman), Markis d’Obigny (Eric Roos), Baron Douphol (Jakob Högström) och Flora Bervoix (Emma Lyrén).

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 2

Stora röntgenbilder visar på hennes försämrade kondition. Döden är hela tiden närvarande, som en tickande påminnelse. Inledningens vilda fest är full av sex och droger, andra aktens stora dansscen blir en mexikansk dödsmässa med massor av skelett och den skickliga kören sminkad med dödskallar.

Dansare från Tivoli Ballet i ”La traviata”.
Dansare från Tivoli Ballet i ”La traviata”. Foto: Malin Arnesson

”La traviata” är visserligen en italiensk opera av en italiensk tonsättare men allt rör sig kring Paris, på Malmös vridscen ett glittrande nöjesfält med jättelika, lysande pariserhjul. Nöjets och livsglädjens stad par excellence hotas ju även av vår tids religiösa extremister, precis som Alfredos småborgerliga pappa från landsorten hatar storstadens dekadans och söker upp Violetta för att be henne avstå från sin unga älskare. I denna uppsättning har han dessutom tagit med sig Alfredos oskuldsfulla syster, som annars bara är omnämnd, här en blek, stum flicka med pärlhalsband.

Patricia Petibons underbart intensiva Violetta och Davide Amianis stränga, auktoritativa pappa Germont ger denna avgörande vändpunkt oerhörd laddning. Det är inga sentimentala skäl som får Violetta att ge upp sin Alfredo. Liksom Fältmarskalkinnan i ”Rosenkavaljeren” ser hon klarsynt när det är dags att låta sin unge älskare gå.

Kärleksscenerna är dock ganska distanserade. Bülent Bezdüz gör Alfredo till en stilig yngling med smältande varm tenorröst som kan åka motorcykel och spela piano men tittar mer på dirigenten än på Violetta.

Dirigenten Rafael Payare är å andra sidan värd all uppmärksamhet. Han leder en musikaliskt högklassig föreställning med lugn, behärskad, obeveklig kraft, och får den fina Malmöorkesterns välförtjänta touche som belöning.

Gastone de Letorieres (Tobias Westman), Markis d’Obigny (Eric Roos), Baron Douphol (Jakob Högström) och  Flora Bervoix (Emma Lyrén).
Gastone de Letorieres (Tobias Westman), Markis d’Obigny (Eric Roos), Baron Douphol (Jakob Högström) och Flora Bervoix (Emma Lyrén). Foto: Malin Arnesson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons