X
Annons
X
Krönika

Guy Dammann: Någon jävla ordning ska det vara – även inom musiken

Jag kräver ordning och reda! De stora streamingtjänsternas behandling av den klassiska musiken kan i bästa fall beskrivas som styvmoderlig. Men ljusare tider kan anas vid horisonten – en ny musikutmanare kan hjälpa oss hitta fram till musiken.

Hmm ... var lade jag nu skivorna igen?
Hmm ... var lade jag nu skivorna igen? Foto: CARO/IBL

Detta är inget efterspel till följd av SD:s valkampanj. Ordningen jag efterlyser är begränsad till min musiksamling. Mina cd-skivor ligger nämligen huller om buller i diverse högar eller i flyttkartonger i garaget. Lp-skivorna gick i pension för länge sedan.

Häromdagen letade jag febrilt efter Hans Hotters inspelning av Schuberts "Winterreise" från 1955 med Gerald Moore. Jag köpte den 1999 när den först släpptes på cd och jag har fortfarande ett starkt minne av hur sångcykeln plötsligt fick en helt ny färg. Jag blev besatt av Hotters röst. Men jag hade svårare att minnas vart skivan hade tagit vägen. Jag reste mig uppgivet upp från de dammiga kartongerna och tog upp mobilen. Just det. Hotter finns så klart där också.

Så är det nog för många av den klassiska musikens vänner, särskilt de som nyligen flyttat. Inspelningar samlade med stor omsorg och förtjusning under många år ligger i oordning, inte för att entusiasmen slocknat utan för att det har blivit så mycket enklare att lyssna genom internet. Samtidigt finns det goda skäl att vägra göra sig av med sina samlingar. Så småningom märker man att mycket digitalt tillgänglig information kring musiken är felaktig; stavningsfel, datumfel, fel bilder, fel kategorisering, fel ordning på spåren, till och med fel musik. Trots att nätets samlingar av klassisk musik är praktiskt tagit oändliga verkar det råda lika mycket oordning i molnens virtuella flyttkartonger som det gör i mina nere i garaget.

Problemet har till stor del med databasstrukturer att göra. Nästan alla musiktjänsterna som är online, inklusive Itunes och Spotify, utgår ifrån principen att låten och artisten som framför den är de viktigaste enheterna. Mindre hänsyn tas till de gammalmodiga lyssnarna som insisterar på begreppet "album". Efter det tar datamänniskans tålamod slut, och grundläggande delar av ekvationen som kompositör och tonsättningsdatum blir som bäst sekundära. Framför allt saknas det ett index för musikverk. Ibland stoppas verkets namn in i spårtitlar så att man blir tvungen att bläddra igenom "låtar" som "Symphony No. 5 in C-sharp minor / Pt 3: 5. Rond…." på sin skärm. Den klassiska musiken får inte längre plats – bokstavligt talat.

Därför har det varit ett sant nöje att upptäcka Idagio, en streamingsajt som endast satsar på klassisk musik. Grundad i Berlin under 2015 lanserades den för en knapp vecka sedan i USA. Abonnemanget och tillgängligheten via dator och appar med Sonos-integration (för dem som vet vad det betyder) fungerar på ungefär samma sätt som Spotify. Upplevelsen är dock en helt annan. Det finns kurerade spellistor som alltid innehåller en trevlig överraskning. Ljudkvaliteten samt den noggrant komponerade informationen är exemplarisk. Vissa aspekter skulle dock kunna förbättras. Det vore till exempel bra att få ordentliga programblad till varje album, och framför allt sångtexter och libretton som man är van vid att få när man köper cd-skivor. Med detta sagt är det ändå datastrukturen som gör en betydande skillnad: man får äntligen ett ordentligt index för musikverken.

Söker man på "Winterreise" finner man runt två hundra olika inspelningar. Klickar man vidare på solisterna så får man välja bland 19 inspelningar av Dietrich Fischer-Dieskau (Fischer-Dieskau gjorde sju studioinspelningar av Schuberts sångcykel och de andra är live) och nio av Hans Hotter. Man kan också begränsa sökandet till tenorinspelningar (sångerna komponerades ursprungligen för tenor, men har oftast framförts av barytoner), eller inspelningar av kvinnliga sångare.

Sådana detaljer låter kanske snarare nörd-vänliga än direkt nödvändiga. Visst ingår lite ordning-och-reda-njutning i den estetiska upplevelsen, men verkbegreppet är på många sätt nyckeln till den klassiska musikens särskilda budskap. Ett musikverk består inte bara av en godtycklig etikett som råkar förena en eller flera musikaliska satser. Det är snarare en gemensam verklighet som byggs upp genom år av tolkningar och framföranden och som lyckats med konsten att lämna ett bestående spår. Precis så som framförande musiker lär sig att göra, krävs det av oss lyssnare att vi också tar vara på den ordning och reda som finns i musiken. Punkt slut.

Hmm ... var lade jag nu skivorna igen?

Foto: CARO/IBL Bild 1 av 6

Hans Hotter

Foto: Ullstein bild/IBL Bild 2 av 6

Peter Schreier med DDR:s radiosymfoniker 1988.

Foto: Klaus Winkler/IBL Bild 3 av 6

Jonas Kaufmann

Foto: Juergen Hasenkopf/IBL Bild 4 av 6

Lotte Lehmann (1888-1976)

Foto: Bridgeman/IBL Bild 5 av 6

Peter Mattei

Foto: Patrik Österberg/IBL Bild 6 av 6

Hans Hotter

Foto: Ullstein bild/IBL Bild 1 av 1

Del 1 av 5

Guy Dammann tipsar om inspelningar av ”Winterreise”

Länkar finns till både Spotify och Idagio – prova och jämför!

Hans Hotter, Gerald Moore (Warner Classics)

Hans Hotter Foto: Ullstein bild/IBL

Den svåraste utmaningen med "Winterreise" är nog att finna balansen mellan Schuberts strömmande melodier och uttalandet av Wilhelm Müllers bildrika texter – och mellan de olika sångernas individuella karaktär och den ironiska-tragiska atmosfär som gradvis växer fram. Jag anser att Hotters inspelning från 1956 med Gerald Moore är den som lyckas bäst.

Winterreise op. 89 D 911 | IDAGIO idagio.com
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Peter Schreier med DDR:s radiosymfoniker 1988.

Foto: Klaus Winkler/IBL Bild 1 av 1

Del 2 av 5

Peter Schreier, Sviatoslav Richter (Decca)

Peter Schreier med DDR:s radiosymfoniker 1988. Foto: Klaus Winkler/IBL

Fastän Schubert själv framförde "Winterreise" med en baryton, komponerades sångcykeln ursprungligen för tenor, ett val som kan anses bättre lämpad för dikternas ungdomliga berättare. Peter Schreier lyckas med detta i sin utomordentligt färgrika liveinspelning från 1985 och jämfört med Gerald Moores återhållsamma ackompanjemang finner man hos Richter en något mer drivande insats från pianot.

Winterreise op. 89 D 911 | IDAGIO idagio.com
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Jonas Kaufmann

Foto: Juergen Hasenkopf/IBL Bild 1 av 1

Del 3 av 5

Jonas Kaufmann, Helmut Deutsch (Sony Classics)

Jonas Kaufmann Foto: Juergen Hasenkopf/IBL

Bland senare inspelningar är det nog den med tenorstjärnan Jonas Kaufmann och pianisten Helmut Deutsch som gör störst intryck. I likhet med Hotter har Kaufmann sitt huvudsakliga hem på operascenen och han satsar på stora konstraster inom tonfärg och dynamik – särskilt imponerande är "Die Frühlingstraum" där motsättningen mellan lycklig dåtid och det förtvivlade nuet står i fokus.

Winterreise op. 89 D 911 | IDAGIO idagio.com
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Lotte Lehmann (1888-1976)

Foto: Bridgeman/IBL Bild 1 av 1

Del 4 av 5

Lotte Lehmann, Paul Ulanowsky (Lotte Lehmann League)

Lotte Lehmann (1888-1976) Foto: Bridgeman/IBL

Lehmann var den första kvinnan som framförde "Winterreise", och spelade in sångcykeln på två skivbolag, RCA och Columbia, mellan 1940 och 1941. Hennes unika röst och oerhört starka identifikation med Müllers dikter är oförglömliga. Hon målade även akvareller till de 24 dikterna samt läste dem högt in en inspelning från 1956. Allt hörs och syns på sajten Lotte Lehmann League.

Lotte Lehmann’s Winterreise | Lotte Lehmann League lottelehmannleague.org
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Peter Mattei

Foto: Patrik Österberg/IBL Bild 1 av 1

Del 5 av 5

Peter Mattei: Mahler Songs (Ladybird)

Peter Mattei Foto: Patrik Österberg/IBL

Den svenske barytonen är aktuell med en "Winterreise"-turné genom Sverige och det var hans konsert i Uppsala nyligen som fick mig att återupptäcka Hotter et al. Konserten gjorde ett starkt intryck (även hos SvD-kritikern Erik Wallrup som var med vid framförandet i Stockholm) men tyvärr finns det ingen inspelning. Njut i stället av hans röst i Mahlers orkestersånger med Norrköpings symfoniorkester.

Mahler: Songs | IDAGIO idagio.com
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X