Annons

”När är det okej att säga till någon att dämpa sig?”

Är högljudda mobilsamtal på bussen verkligen okej? SvD:s etikettexpert Sofia Larsson konstaterar att det finns minst tre saker som kan göra telefonsamtal i offentliga miljöer problematiska.

Under strecket
Publicerad

”När volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid kan det vara läge att säga till”, menar SvD:s etikettsexpert Sofia Larsson. Illustration: Thomas Molén

Foto: SvDBild 1 av 1

”När volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid kan det vara läge att säga till”, menar SvD:s etikettsexpert Sofia Larsson. Illustration: Thomas Molén

Foto: SvDBild 1 av 1
”När volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid kan det vara läge att säga till”, menar SvD:s etikettsexpert Sofia Larsson. Illustration: Thomas Molén
”När volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid kan det vara läge att säga till”, menar SvD:s etikettsexpert Sofia Larsson. Illustration: Thomas Molén Foto: SvD

Fråga: Satt under morgonrusning på en fullsatt buss. Några rader bakom mig satt en ung man som pratade i telefon med en kompis högt och länge om gårdagskvällen. Jag behöver inte gå in på detaljer men det framgick tydligt att de hade haft en trevlig kväll.

Och han hade fortfarande trevligt: han skrattade högt och länge medan de återupplevde (antar jag) gårdagskvällen.

Hur bör vi hantera mobilsamtal i publika sammanhang? När är det okej att prata? När bör vi vara mer återhållsamma? Och, när är det okej att säga till någon att dämpa sig?

Även om vi sänker volymen så kan själva mobilsamtalet i sig är vara en stressfaktor för omgivningen.

Sofia Larsson: Det finns minst tre saker som kan göra att telefonsamtal bland andra människor blir problematiska: volymen, ämnesvalet och samtalslängden. Sällan är det så tydligt som när vi befinner oss ”instängda” i olika former av transportmedel. I Stockholm gjorde SL ett kort försök med mobilfria zoner under 00-talet, men experimentet föll inte särskilt väl ut och det finns inga planer på att återinföra det, enligt företrädare för företaget.

Annons
Annons

Väljer vi att ta ett samtal på en fullsatt buss bör vi tänka på att dämpa rösten. Forskare vid Michigan State University har visat att människor i publika miljöer tycks prata runt 1,6 gånger högre i mobilen jämfört med när de pratar ansikte-mot-ansikte.

Men även om vi sänker volymen så kan själva mobilsamtalet i sig är vara en stressfaktor för omgivningen. Som jag varit inne på tidigare i den här spalten finns det forskning som antyder att våra hjärnor helt enkelt inte är skapta för att bara höra ena hälften av en dialog. Enligt en studie från amerikanska Cornell University kommer vi i sådana situationer automatiskt försöka fylla i luckorna, vilket kan leda till koncentrationssvårigheter och irritation.

Olämpliga ämnesval som jag överhört genom åren skulle jag kunna skriva en hel uppsats om. Men det räcker kanske med att konstatera följande: om ett ämne är av sådan karaktär att det skulle kännas konstigt att inleda ett samtal om det med sätesgrannen, ja då ska vi nog undvika att indirekt delge våra tankar genom ett telefonsamtal.

Det är när volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid som det kan det vara läge att säga till.

Det är också fascinerande hur vissa kan vara så immuna mot den frostiga stämning som infinner sig när de pladdrat på en lång stund. De verkar helt omedvetna om att medpassagerare kanske försöker läsa en bok, plugga eller helt enkelt bara utöva den där gammalmodiga sysselsättningen att inte tänka på något särskilt.

Självklart måste folk få ta ett samtal då och då, något annat vore orimligt. Det är när volym och nivå för personlig integritet överskridits under längre tid som det kan det vara läge att säga till. Ibland är det lättare att bara tänka ”också detta ska passera” eller byta plats själv. Men sitter du fast i en tågkupé i 18 timmar så bör du definitivt, trevligt men bestämt, påpeka att du störs.

Att man inte ska prata i mobil i lokaler för religionsutövande, föreläsningssalar, bibliotek, museum eller väntrum borde för övrigt inte behöva påpekas. Men erfarenheter från verkligheten gör att jag ändå måste betona detta.

I fjol rapporterade Sveriges radio om en tandläkarmottagning i Växjö där personalen till och med känt sig tvungen att sätta upp skyltar om att mobiler inte få tas med in i behandlingsrummet. Bakgrunden var bland annat att vissa patienter avbrutit sin behandling för att svara i telefon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons