Annons

Erica Treijs:När migranten höjer rösten hyllas Sverige

Allt snack om migration och integration, utan att man gått till källan – migranterna själva. Och när den första stora undersökningen äntligen presenteras är resultaten överraskande.

Under strecket
Publicerad

Jihan och Ahmad, som flydde från Syrien med sina två barn, på ett <a href=67e7c1fc-da66-48c9-bdca-c774af28535a>flyktingboende i Nässjö 2015</a>.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1

Jihan och Ahmad, som flydde från Syrien med sina två barn, på ett <a href=67e7c1fc-da66-48c9-bdca-c774af28535a>flyktingboende i Nässjö 2015</a>.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1
Jihan och Ahmad, som flydde från Syrien med sina två barn, på ett <a href=67e7c1fc-da66-48c9-bdca-c774af28535a>flyktingboende i Nässjö 2015</a>.
Jihan och Ahmad, som flydde från Syrien med sina två barn, på ett <a href=67e7c1fc-da66-48c9-bdca-c774af28535a>flyktingboende i Nässjö 2015</a>. Foto: Malin Hoelstad

Det känns skönt att de flesta trivs och känner sig hemma i Sverige. Och att de är stolta över att vara svenskar. ”Refugee welcome” har fungerat. I vilket fall när man nu för första gången i den omfattande studien – Migrant World Values Survey – lyssnat på vad 6 500 utomeuropeiska migranter har att säga om sitt nya hemland.

Att över hälften trivs där de bor är snarast förvånande med tanke på alla rapporter om trångboddhet i invandrartäta områden där samhällsfunktioner nedmonterats på löpande band. Men bevisligen är egen härd guld värd. Oavsett var i världen boet finns.

Detta är ett gott betyg till majoritetssamhället. Till alla som sett till att öppna sina sinnen och anpassa verksamheter efter den förändrade demografin. Som tvingats tänka annorlunda, ge plats och dela med sig. Men som också fått nya insikter. Det är också ett gott betyg till migranterna som tagit till sig det nya utan att ge upp sin egen identitet. Mer än tre fjärdedelar är fortsatt stolta över sitt ursprung och sitt hemland.

Annons
Annons

Samtidigt vet vi att problemen är många. Toleransen för homosexuella, synen på skilsmässor och sex före äktenskapet skiljer sig markant från majoritetsbefolkningens. Studien visar att många anser att kvinnors jämställdhet gått för långt och 65 procent tycker att mannen ska försörja familjen. Visst, åsikter får man ha, men jämställdhet och homosexuellas rättigheter är lagstadgade i Sverige, så där finns ingen plats för tolkning.

Grundläggande värderingar är vad som tar längt tid att ändra på. Men vissa individer klarar det galant.

Vad är hemligheten?

I boken ”Religionskollision” skriver författaren Eli Göndör om ”minoritetserfarenhet”, som gör det lättare att anpassa sig. Minoritetsstatus har enligt Göndör varken med biologi eller etnicitet att göra utan är helt och hållet ett resultat av sociala, kulturella och ekonomiska omständigheter. Det är ett inlärt mönster – ett sätt att förhålla sig till andra grupper som minoriteter ofta besitter.

Även den mest konservative surskallen tvingas släppa taget när åren går.

Men den kanske viktigaste faktorn för en fungerande integration är att människor möts. Studien visar att män är mer tillfreds än kvinnor och att det är kvinnor som har svårast att få fäste på arbetsmarknaden och stannar hemma med barnen. Självklart hamnar damerna på efterkälken, så släpp omgående idén om att jämställdheten ska ha gått för långt i Sverige.

Som tur är så gör tiden sitt till och även den mest konservative surskallen tvingas släppa taget när åren går. Människor från Turkiet och Iran har generellt mindre auktoritära värderingar än vad man har i deras ursprungsländer, för att de bott länge i Sverige. Men de blir inte självklart uppkopplade singlar, klimataktivister och integritetshyllande ensamvargar för det.

Det tål att upprepas – Sverige är världens mest annorlunda land.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons