Annons

En värsting till systerNär nunnorna släpper loss svänger det

Suzanne Reuter, Gladys del Pilar och ensemblen i ”En värsting till syster”.
Suzanne Reuter, Gladys del Pilar och ensemblen i ”En värsting till syster”. Foto: Mats Bäcker

De discosouliga sångnumren är behållningen när ”En värsting till syster” för första gången sätts upp på en svensk scen. Handlingen är tunn men här finns några riktiga showstoppers.

Under strecket
Publicerad

En värsting till syster

Genre
Musikal
Regi
översättning: Anders Albien
Medverkande
Gladys del Pilar, Suzanne Reuter, Karl Dyall, Kim Sulocki, Charlott Strandberg m fl
Var
Chinateatern
Text
Cheri Steinkellner, Bill Steinkellner
Koreografi
Siân Playsted

Musik: Alan Menken. Sångtexter: Glenn Slater. Musikaliskt ansvarig: Jan Radesjö. Scenografi: Andreas Bini. Kostym: Camilla Thulin.

Det ser ut som en tanke att Gladys del Pilar gör sin andra bullriga Whoopie Goldberg-roll. Förra året var det som mediet Oda Mae Brown i musikalen ”Ghost”. Nu är det som den bedagade discodivan Delores Van Cartier i den första svenska uppsättningen av ”En värsting till syster”.

Lika förutsägbar känns Suzanne Reuter i rollen som sträng abbedissa för det katolska kloster där Deloris placerats för att undkomma gangstern, tillika före detta fästmannen Curtis. Suzanne Reuter är ingen profilerad musikalartist men är ju dokumenterat duktig på att snörpa med munnen och leverera giftiga oneliners.

Att Curtis spelas av Karl Dyall och snuten Eddie av Kim Sulocki är också det förutsägbart i ett svenskt musikalklimat där de kända artistnamnen är lika viktiga – eller kanske viktigare – än exakt vilken musikal som spelas.

Annons

Med detta sagt är det de kollektiva insatserna snarare än de enskilda artistprestationerna som får fart på den av Anders Albien stiliserat regisserade uppsättningen. Dyall, Sulocki och del Pilar har förvisso snygga sångnummer men det är när nunnorna kommer loss i discofierad gospel som föreställningen lever upp.

Samma sak med de pratade scenerna: när nunnorna är med händer det saker. De är ju lite skönt tokiga, särskilt Birgitta Rydbergs härliga syster Maria Patrick.

När nunnorna är med i scenerna lever uppsättningen upp på Chinateatern.
När nunnorna är med i scenerna lever uppsättningen upp på Chinateatern. Foto: Mats Bäcker

Men det är vare sig skådespeleriet, dialogerna eller handlingen som är grejen här. Storyn ryms lätt på en post it-lapp och är antagligen redan bekant för många. Den om hur Delores driver det finansiellt ansträngda klostrets falsksjungande kör till gudomliga höjder. Hotad av Curtis och åtrådd av Eddie, som inget hellre vill än att få in gangstern bakom lås och bom.

Alan Menken – som komponerat fler tindrande låtar till Disneymusikaler än någon annan – står bakom musikalens alla härliga disco- och soulpastischer. I denna svenska uppsättning är det dessa man vill åt. Som när Kim Sulocki låter den mesiga men rara snuten Svettiga Eddie släppa fram sin inre discoman i en låt som åkallar Teddy Pendergrass och smooth Philly-soul.

Eller när gangsterkumpanerna Joey (Klas Wiljergård), TJ (Alexander Larsson) och Pablo (Fernando Fuentes) sjunger ut om förförelsens konst. Att det ska låta som Barry White men ligger närmare Eric Gadd är bara charmigt.

Gladys del Pilar och Suzanne Reuter i klostret.
Gladys del Pilar och Suzanne Reuter i klostret. Foto: Mats Backer

Gladys del Pilar har sin stora stund i ”Systerskap” och Suzanne Reuter gör en fint allvarsam ”Bakom klostrets mur”, även om hon har lite svårt att träffa rätt på alla toner. Men det är debuterande Ebba Irestad som får till musikalens riktiga showstopper när hon som syster Maria Robert sjunger ut sitt tvivel i den lika gripande som vackra musikalballaden ”Det liv jag aldrig levt”. Henne vill jag höra mer av.

I övrigt bör musikanteriet under ledning av Jan Radesjö applåderas lika mycket som Andreas Binis föränderliga scenografi och Camilla Thulins kostymer. Slutscenens blommigt folkloristiska kläder i någon slags östeuropeisk stil är helt underbara.

Annons
Annons

När nunnorna är med i scenerna lever uppsättningen upp på Chinateatern.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 2

Gladys del Pilar och Suzanne Reuter i klostret.

Foto: Mats Backer Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons