Annons

Bakkman: Sanningen om huskurerna mot förkylning

Hjälper C-vitamin, ingefära, honung och vitlök mot snuvan? SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman går igenom samspelet mellan kosten och immunförsvaret – och kommenterar fyra vanliga huskurer mot förkylning.

Under strecket
Publicerad

Överkonsumtion av C-vitamin kan ge magsmärtor. ” I en brustablett c-vitamin finns 13,5 gånger det rekommenderade dagliga intaget”, säger Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsfysiolog.

Foto: Patrik Leonardsson/IBL och Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Överkonsumtion av C-vitamin kan ge magsmärtor. ” I en brustablett c-vitamin finns 13,5 gånger det rekommenderade dagliga intaget”, säger Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsfysiolog.

Foto: Patrik Leonardsson/IBL och Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Överkonsumtion av C-vitamin kan ge magsmärtor. ” I en brustablett c-vitamin finns 13,5 gånger det rekommenderade dagliga intaget”, säger Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsfysiolog.
Överkonsumtion av C-vitamin kan ge magsmärtor. ” I en brustablett c-vitamin finns 13,5 gånger det rekommenderade dagliga intaget”, säger Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsfysiolog. Foto: Patrik Leonardsson/IBL och Tomas Oneborg

Otillräckligt med energi, vätska och näring försämrar immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för sjukdom. En varierad, näringsrik kost ger därför ett bra grundskydd.

– En kost rik på vitaminer, mineraler, protein och fetter är en förutsättning för ett starkt immunförsvar. Att lägga till olika råvaror kan absolut bidra till att häva en brist av enskilda näringsämnen och på så sätt motverka ett nedsatt immunförsvar, men det betyder inte att råvaran i sig har farmakologiska effekter, säger näringsfysiolog Linda Bakkman.

Hon förklarar att det är naturligt att den som får i sig för lite av ett visst ämne upplever en positiv effekt av att häva underskottet. Men det innebär inte att man hittat någon mirakelkur mot förkylningar.

Annons
Annons

– Uppfattningar om att en viss typ av råvara är receptet mot sjukdom och ohälsa vänder jag mig emot. Är du sjuk så kommer sannolikt ingen enskild livsmedelskomponent att vara lösningen på problemet.

Självklart vill vi människor göra vad vi kan för att förebygga ohälsa. Därför är det inte konstigt att vi sätter vår tilltro till saker som C-vitamin, ingefära, honung och vitlök, menar Linda Bakkman.

Hennes inställning är att det egentligen inte finns någon anledning att undvika huskurer som vi tror kan hjälpa hälsan på traven, så länge de inte har några risker.

Det är dock viktigt att se upp för eventuella kombinationseffekter och överkonsumtion.

– I en brustablett c-vitamin finns 13,5 gånger det dagligen rekommenderade intaget. Att få i sig så mycket kan ge negativa effekter, trots att det är ett vattenlösligt vitamin som vi kissar ut. Det kan innebära en stor påfrestning för magsäckens slemhinna och orsaka smärtor, säger Linda Bakkman.

– För gemene man finns ingen anledning till dagligt C-vitamintillskott. De fall C-vitamin kan ha en effekt är i samband med hård fysisk belastning som tuff träning.

När vi sätter för stor tilltro till att specifika livsmedel ska hålla oss friska finns även en risk att vi inte ser till helheten, som egentligen är den som har betydelse för vår hälsa, menar Linda Bakkman.

– Att äta varierad mat på regelbundna tider, sova och röra på sig är det som kommer göra störst skillnad. Det finns ingen ”quickfix” eller genväg till god hälsa.

Här kommenterar Linda Bakkman fyra populära huskurer mot förkylning.

• C-vitamin

Att inta C-vitamin i olika former är ett vanligt sätt att självmedicinera mot förkylningar.

– Det finns visst stöd i forskningen för att C-vitamin kan ha en liten symptomlindrande effekt. Det kan finnas en marginell effekt på hur länge förkylningen varar, däremot inte på vår risk att drabbas.

• Ingefära

Ingefära har uppvisat en viss antiinflammatorisk effekt och kan lindra exempelvis kräkningar och illamående.

– Det är finns forskning kring ingefära som tyder på att det kan fungera, men ingen bra förklaring på hur det går till. Det verkar vara beroende på hur och i vilken form man får i sig ingefäran.

• Honung

Honung har visat sig kunna lindra hosta hos barn.

– Men tänk på att inte ge honung till barn under ett år, det kan innehålla sporer som i sällsynta fall orsakat förgiftning hos små barn.

• Vitlök

Har genom historien ansetts ha antibakteriella egenskaper.

– Det finns studier med positiva resultat på personer som ätit vitlökskapslar. Men det är alldeles för lite forskning för att kunna dra några slutsatser

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons