Annons

Så länge måste du dansa för att förbränna en snaps

Rör på dig mellan måltiderna – men överdriv inte sockerångesten. Det är näringsfysiolog Linda Bakkmans recept på en lyckad midsommar. Själva midsommarmaten är faktiskt mycket mer näringsrik än många kanske tror.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna.

Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 4

Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak.

Foto: Linda Bakkman Bild 2 av 4

Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.”

Foto: Shutterstock/IBL Bild 3 av 4

Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 4

Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna.

Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1
Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna.
Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna. Foto: Shutterstock/IBL

På midsommar ska fokus ligga vid ”traditionellt, festligt och gott”, tycker näringsfysiolog Linda Bakkman. Själv firar hon med sillunch vid vattnet, jordgubbar på picknickfilt vid midsommarstången och grillmiddag på kvällen.

– Faktum är att midsommar är en högtid som är rätt så näringsrik precis som den är, säger hon.

Visst, då avses varken gräddtårtan, snapsen eller ölen. Men däremot flera andra av de råvaror som traditionsenligt brukar landa på midsommarbordet.

– Potatis är ett fantastiskt livsmedel, rikt på B- och C-vitamin och toppar undersökningar på råvaror som mättar mest per kalori. När potatis lagras ser man att näringsvärdet sjunker, så den färska är extra bra.

Sill är en jättebra råvara med mycket omega 3, D-vitamin och selen. I sammanhanget är sockret ett väldigt litet problem.

Annons
Annons

Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak.

Foto: Linda Bakkman Bild 1 av 1

En del skyr midsommarsillen på grund av den sockriga lagen. Men synen på inlagd sill som en sockerbomb är överdriven, menar Linda Bakkman. Istället är fisken en källa till flera av de näringsämnen vi vanligen får för lite av.

– Sill är en jättebra råvara med mycket omega 3, D-vitamin och selen. I sammanhanget är sockret ett väldigt litet problem. Jag tycker att vi ska undvika att bli fanatiska och skippa en råvara bara för att där finns lite socker – då missar vi ju även allt det nyttiga.

Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak.
Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak. Foto: Linda Bakkman

75 gram matjessill inklusive lag – ungefär en halv förpackning – innehåller 4,5–9 gram socker, att jämföra med en läskburk där sockerhalten är 35 gram. Tycker man ändå att det blir för sött går det att minska sockerhalten något genom att lägga in sillen själv (recept på näringsfysiologens mojitosill hittar du här intill) eller satsa på andra proteinkällor som lax och ägg i stället.

När vi tänker midsommardessert är det ofta jordgubbar som står i fokus. Den som vill kan så klart skippa grädden, glassen och tårtan – men själva bären finns det ingen anledning att vara rädd för.

– Jordgubbar är fantastiska. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra, säger Linda Bakkman.

Livsmedelsverket råder alla fertila kvinnor i Sverige att äta tillskott av just B-vitaminet folsyra, som behövs för att fostret ska utvecklas normalt under en graviditet. Äter du 150 gram jordgubbar så har du täckt en tredjedel av dagsbehovet.

Annons
Annons

Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.”

Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 2

Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.”
Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.” Foto: Shutterstock/IBL

Du får både mer aptit och bättre energibalans om du rör dig. Själv tänker jag varva all mat med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Finns det då egentligen något ”dåligt” på midsommarbordet? Ja, visst – framför allt det vi intar i flytande form.

– Det blir lätt ganska mycket alkohol en dag som midsommarafton. Bubbel, öl, vin och sedan snaps summerar upp till en hel del.

Utöver alla hälsorisker som förknippas med alkoholkonsumtion är spriten också en riktig kaloribomb.

En snaps på 4 centiliter innehåller runt 100 kilokalorier, ungefär lika mycket som 2,5 deciliter öl eller 1,5 deciliter vin – det motsvarar ungefär energin du gör av med under 35 minuters aktiv dans runt midsommarstången. Vin och öl är att föredra, menar Linda Bakkman – de har åtminstone lite näring i sig.

– Varva med vattenglas och fyll på med näringsrik mat däremellan. Det här är signifikativt för hela sommaren för många – det är grillning, picknick och fester. För de flesta av oss går nog alkoholkonsumtionen upp på sommaren.

Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.
Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada. Foto: Lars Pehrson

Ett tips är att ge de alkoholfria alternativen en ny chans. Utbudet blir ständigt större och bättre, menar Linda Bakkman. Och fokusera även på aktiviteterna under midsommar – inte bara på ätandet och drickandet.

– Du får både mer aptit och bättre energibalans om du rör dig. Själv tänker jag varva all mat med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons