Annons

Näringsfysiologens knep: Drick kaffe – för att somna

Det är en myt att koffein är vätskedrivande, men kaffe kan absolut klassas som en beroendeframkallande drog. Här går Näringsfysiolog Linda Bakkman igenom några av de vanligaste påståendena och missuppfattningarna om svenskarnas älskade substans.

Under strecket
Publicerad
Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1

1 / 9

Påstående 1

Foto: Shutterstock/IBL

”Koffein är vätskedrivande”

Att kaffe skulle vara vätskedrivande är väletablerad myt, menar näringsfysiolog Linda Bakkman – åtminstone för den som håller sig till ett medelintag på runt fyra koppar om dagen.

Koffein stimulerar visserligen njurarna att producera urin, vilket gör att vi kan uppleva att vi blir kissnödiga snabbare. Men mängden urin som produceras och kroppens vätskebalans är densamma oavsett om du druckit kaffe eller motsvarande mängd vatten.

– Kaffe är en dryck, så den tillför mer vatten än den driver ut. En föreställning som många har är att man skulle få sämre vätskebalans av kaffe, men det stämmer inte.

Annons
Annons

Linda Bakkman.

Foto: Thomas Oneborg Bild 1 av 1

2 / 9

Påstående 2

Linda Bakkman.
Linda Bakkman. Foto: Thomas Oneborg

”Koffein gör oss piggare”

Kaffe ökar vår drive, kan man säga. Man ser en ökad skärpa.

Ja, det stämmer att en kopp kaffe gör oss piggare. Dessutom kan den minska känslor av smärta och utmattning, enligt Linda Bakkman.

– Kaffe ökar vår drive, kan man säga. Man ser en ökad skärpa och vakenhet i skrivbordsmiljö, men även i samband med fysisk aktivitet.

Anledningen att koffeinet verkar uppiggande är att det blockerar effekten av en annan molekyl, adenosin, en signalsubstans som förmedlar trötthet. Och effekten kan sitta i under i flera timmar. Halveringstiden – den tid det tar att göra sig av med halva koffeindosen i kroppen – är cirka sex timmar.

Annons
Annons
Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1

3 / 9

Påstående 3

Foto: Shutterstock/IBL

”Koffein är prestationshöjande”

Fram till årsskiftet 2003–2004 var koffein dopingklassat. Substansen kan definitivt verka prestationshöjande i samband med idrott, berättar Linda Bakkman som till vardags arbetar på Sveriges olympiska kommitté med att ta fram kostråd åt elitidrottare.

– Koffeinanvändandet är utbrett inom prestationsidrotten. Jag skulle säga att det är ett av de vanligaste tillskotten där det finns dokumenterade positiva effekter och så få och ringa bieffekter.

Det gör att du kan pusha dig själv hårdare.

Hur mycket krävs för att få effekt?

– Man brukar säga mellan 1–9 milligram per kilo kroppsvikt, men jag brukar rekommendera att börja testa runt 3 milligram. Väger du 70 kilo motsvarar det ungefär två koppar kaffe.

Den största prestationsfördelen ses vid långvarig uthållighetsträning, men även vid högintensiv, kortvarig. 30–60 minuter efter intaget ser man de högsta nivåerna i blodet.

– Det gör att du kan pusha dig själv hårdare, säger Linda Bakkman.

Annons
Annons
Foto: Dan Gleiter/AP Bild 1 av 1

4 / 9

Påstående 4

Foto: Dan Gleiter/AP

”Koffein är skadligt för hälsan”

För 30 år sedan associerades kaffe med ohälsa. 1991 hamnade drycken på WHO:s lista över ”möjligen cancerframkallande”. Men forskningsresultaten man baserat det på hade snarare att göra med kopplingar till rökning, och i dag verkar de flesta studier snarare visa ett samband mellan positiva hälsoeffekter och kaffedrickande.

5–6 koppar kaffe om dagen ger en minskad risk för diabetes typ 2 med hela 30 procent.

En studie på mer än en halv miljon människor i 10 europeiska länder har visat på lägre dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns också stöd i forskning för minskad risk för flera olika cancerformer, så som livmoderhalscancer och cancer i lever och gallblåsa, samt minskad risk för diabetes typ 2.

– 5–6 koppar kaffe om dagen ger en minskad risk för diabetes typ 2 med hela 30 procent. Man har även sett minskad risk för alzheimer och Parkinsons sjukdom, säger Linda Bakkman.

Eftersom att barn och unga ofta väger mindre än vuxna kan de uppleva fler negativa effekter av koffein. Exempelvis huvudvärk och hjärtklappning.

Annons
Annons
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

5 / 9

Påstående 5

Foto: Claudio Bresciani/TT

”Koffein gör det svårt att sova”

När du är så otroligt trött att du inte ens kan somna, då kan du dricka lite kaffe.

Potentiella sömnsvårigheter är bland de få negativa bieffekter som finns med koffein. Hur vi påverkas varierar – vissa kan inte sova efter en enda kopp kaffe medan andra tolererar upp till åtta koppar utan att sömnen rubbas, uppger Linda Bakkman.

– Rastlöshet och sömnsvårigheter är definitivt bieffekter av kaffe, men det verkar vara individuellt hur man klarar det. Vissa mår fysiskt dåligt av kaffe, vilket kan ha att göra med hur det bryts ner i kroppen.

Att kaffe kan ha effekt på sömnen är vida känt och alltså även helt sant. Men vad man kanske inte vet, är att kaffe faktiskt även kan hjälpa en att somna när man är riktigt, riktigt trött.

– Det behövs ett visst mått av vakenhet för att kunna somna. När du är så otroligt trött att du inte ens kan somna, då kan du dricka lite kaffe, säger Linda Bakkman.

Annons
Annons
Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1

6 / 9

Påstående 6

Foto: Shutterstock/IBL

”Kaffe på maten är bra för oss”

Har man dåliga järndepåer är det en bra idé att vänta ett par timmar mellan mat och kaffe.

Att ta en kaffe på maten är en favorit för många – men att det skulle vara bra för oss är en sanning med modifikation, menar Linda Bakkman. Kaffe kan visserligen ge upphov till ökade tarmrörelser vilket kan förklara varför många upplever att det underlättar matsmältningen.

Men för vissa är det bättre att vänta några timmar.

– Koffein hämmar upptaget av järn från vegetabilier. Vet man med sig att man har dåliga järndepåer är det alltså en bra idé att vänta ett par timmar mellan mat och kaffe, i synnerhet för någon som är vegetarian.

Annons
Annons
Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1

7 / 9

Påstående 7

Foto: Christine Olsson/TT

”Koffein är skadligt för gravida”

Gå ner till hälften av fyra koppar kaffe om dagen som gravid.

Den som väntar barn gör rätt i att vara mer återhållsamma än vanligt med kaffekonsumtionen. Koffein kopplas samman med risk för missfall, framför allt under graviditetens första tolv veckor. Livsmedelsverkets rekommendation till gravida är att begränsa den dagliga koffeinkonsumtionen till maximalt 300 milligram.

– Om man säger att fyra koppar kaffe om dagen är en säker konsumtion för friska vuxna, bör man gå ner till hälften av det som gravid, säger Linda Bakkman.

Annons
Annons
Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1

8 / 9

Påstående 8

Foto: Shutterstock/IBL

”Koffein är beroendeframkallande”

Man kan absolut säga att koffein är en drog, en legal och etablerad drog.

Ja, det går att bli beroende av koffein.

– Man kan absolut säga att koffein är en drog, en legal och etablerad drog. Koffein påverkar nervsystemet, är beroendeframkallande och leder till abstinensbesvär, säger Linda Bakkman.

På vissa sätt påminner alltså koffein om andra, illegala droger: vi vill ha vår dagliga kopp för att fungera.

Att sluta tvärt med koffein kan leda till huvudvärk och att man känner sig allmänt risig.

– Men koffein spelar i en helt annan division än andra droger, som till exempel alkohol och morfin. Det är viktigt att poängtera.

Annons
Annons
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

9 / 9

Påstående 9

Foto: Anders Wiklund/TT

”Koffein får oss att nyktra till”

Koffein har en uppiggande effekt, men påskyndar inte elimineringen av alkohol i kroppen.

Kan några koppar kaffe – eller en koffeintablett – hjälpa en att komma i form efter en lång festnatt?

Nja, menar näringsfysiolog Linda Bakkman.

– Koffein har en uppiggande effekt, men det är inte så att det påskyndar elimineringen av alkohol i kroppen.

Kaffet kan alltså med andra ord öka din skärpa, fokus och pigghet – men du är fortfarande lika onykter. Livsmedelsverket avråder från att kombinera alkohol med koffeininehållande energidrycker eftersom det kan göra dig mindre medveten om hur berusad du är.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons